سرپرست حفاظت محیط زیست ایلام ؛
سرپرست حفاظت محیط زیست ایلام گفت: ۱۴۰ هزار هکتار از مجموع ۴۲۴ هزار هکتار اراضی بیابانی این استان مستعد تولید گرد و غبار و کانون بحرانی ریزگردهاست.
کد خبر: ۱۰۸۷۹۸۳
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۵ 18 January 2023

به گزارش تابناک ایلام ؛ علیرضا محمدی اظهار داشت: از این مقدار اراضی تاکنون ۶۰ هزار هکتار آن مالچ‌پاشی شده است و نکته حائز اهمیت اینکه استفاده از عناصر و فلزات سنگین مخرب برای خاک در فرآیند مالچ‌پاشی ممنوع است.

وی افزود: امسال در استان تاکنون ۱۱۹ روز هوای آلوده ناشی از گرد و غبار ثبت شده است که احتمال افزایش این تعداد تا پایان سال وجود دارد.

محمدی یادآور شد: در استان ایلام هشت ایستگاه سنجش آلودگی فعال است که به صورت لحظه‌ای میزان ذرات معلق در هوا توسط این ایستگاه‌ها اندازه‌گیری و پایش می‌شود.

وی با بیان اینکه منشأ اصلی گرد و غبار استان در شهرستان‌های دهلران و مهران است، توضیح داد: در سفر اخیر رییس سازمان حفاظت محیط زیست به ایلام، به منظور مهار گرد و غبار داخلی، این استان به عنوان پایلوت طرح مالچ پاشی و با تعیین ردیف اعتباری کانون‌های منشأ داخلی در استان تعیین شد.

وی ادامه داد: طبق اصل ماده ۵۰ قانون اساسی حفاظت از محیط زیست و طبیعت یک وظیفه همگانی و عمومی و یکی از مهمترین دغدغه های مقام معظم رهبری است.

وی با بیان اینکه حفظ محیط زیست و طبیعت یک تکلیف حیاتی است، اضافه کرد: در این راستا عامه مردم از هر سن و صنفی، سازمان های مردم نهاد، ادارات، دانشگاه ها و مراکز پژوهشی در قبال ابلاغیه قانون هوای پاک مسوول هستند.

محمدی تاکید کرد: در برنامه های هفته هوای پاک که به صورت نمادین و با هدف اهمیت سلامت هوا نامگذاری شده است، همه دستگاه ها از جمله شهرداری برای ترویج فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی به جای خودروی شخصی، آموزش و پرورش برای آموزش و تربیت دانش آموزانی با آموزه های زیست محیطی، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، شرکت های دانش بنیان و انجمن های مردم نهاد دخیل هستند.

وی به جایگاه رسانه ها و صاحبان تریبون برای اشاعه فرهنگ زیست محیطی و تلاش به منظور حفاظت از زیستگاه های طبیعی و انسانی تاکید کرد و گفت: ائمه جمعه و جماعات باتوجه به جایگاه معنوی و دینی خود در سطح جامعه، مردم را نسبت به حراست و حفاظت از طبیعت توجیه و آگاه کنند.

وی افزود: حفاظت از طبیعت آبی، خاکی و هوا به تنهایی از عهده دستگاهی چون محیط زیست خارج و حراست از این انفال و سرمایه های از دست رفتنی نیازمند همکاری گسترده و همه جانبه تمام دستگاه ها به ویژه آحاد مردم و انجمن های مردم است و در این راستا کارگاه های آموزشی با استفاده از ظرفیت این انجمن ها و توسط اعضای فعال آنها برای مردم در مناطق مختلف برگزار می شود.

محمدی اظهار داشت: به منظور حفاظت از طبیعت، آموزش فرهنگ های زیست محیطی و تلاش برای تغییر رفتار عمومی در قبال زیستگاه های انسانی و طبیعی، یک ضرورت مهم و اجتناب ناپذیر است که در این راستا از توان انجمن های مردم نهاد که اعضای آن از بطن خود جامعه هستند استفاده می شود.

سرپرست حفاظت محیط زیست استان ایلام تاکید کرد: محیط زیست به فرموده رهبری یک موضوع لوکس و درجه دوم نیست بلکه حیات تمام زیستمندان و موجودات به سلامتی و حفظ این انفال گره خورده است و باید حراست از طبیعت و محیط زیست انسانی و طبیعی در بین تمام موضوعات حرف اول و اصلی را بزند./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار