ترک سیگار و در پیش گرفتن یک رژیم غذایی سالم، بدیهی ترین عادت هایی هستند که با استفاده از آن ها می توانید به حفظ سلامت ریه های خود کمک کنید. از همه مهم تر آنکه، این دو عادت بیشترین تأثیر را دارند. اگر از بیماری مزمنی رنج می برید، سعی کنید مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
کد خبر: ۱۰۸۶۷۳۳
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰ 11 January 2023

بهداشت نیوز نوشت: با این آلودگی هوا و مصرف دخانیات که زیاد شده سلامت ریه ها بیشتر به خطر افتاده است.

این روزها هوای پاک و تازه به چیز کمیابی تبدیل شده، به همین دلیل بیش از هر وقت دیگری باید به ریه های خود و نشانه هایی که برای باخبر کردن ما از وضعیت بد خود بروز می دهد، توجه داشته باشیم. بعضی از این نشانه ها به راحتی مورد غفلت قرار می گیرند، در حالی که توجه به آن ها سلامت و جان ما را حفظ خواهد کرد.

در ادامه به این نشانه ها خواهیم پرداخت و می خواهیم ببینیم چطور می توانیم سلامت ریه های خود را حفظ کنیم.

1- درد پشت و کتف
گرچه این مورد جزء نشانه های نادر محسوب می شود اما احساس درد در پشت، شانه ها، یا حتی قفسه سینه می تواند نشان دهنده ی سرطان ریه باشد که اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود، احتمال درمان آن بالا است. این درد اگر شدیدتر و طولانی تر از پشت درد معمول است، یا اگر زیاد تکرار می شود، باید برای تشخیص علت اصلی به پزشک مراجعه کنید.

2- سرفه
سرفه هم از آن نشانه هایی است که اغلب مورد بی اعتنایی قرار می گیرد و علامت مشکل جزئی و ساده ای مثل سرماخوردگی تصور می شود، در حالی که سرفه می تواند نشانه ی یک بیماری مزمن باشد. به همین دلیل باید بتوانید انواع سرفه را از هم تشخیص دهید تا متوجه شوید کدام نگران کننده و کدام بی خطر هستند. سرفه های شدید و نسبتاً شدید ممکن است نشانه ی سرطان ریه باشند، به خصوص اگر با علائم دیگری مثل سرفه ی خونی همراه باشد.

نشانه هایی که خبر از حال خراب ریه ها می دهد


3- تنگی نفس
علت تنگی نفس اغلب مشکلات قلبی یا ریوی، مثل آسم یا آلرژی است. اگر این نشانه را دارید، بهتر است مدتی محیط زندگی تان را تغییر دهید و از شهر دور شوید یا برنامه ی ورزشی مؤثرتری را در پیش گیرید. اگر زیاد دچار تنگی نفس می شوید، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

4- زرد شدن چشم ها و پوست (یرقان)
این علامت هم می تواند به راحتی مورد غفلت قرار گیرد، گرچه اهمیت زیادی دارد چون نشانه ی واضحی است که از مشکلات کبدی شما حکایت دارد، مشکلاتی که علت آن ها می تواند سرطان ریه باشد. یرقان حالتی است که در آن پوست به رنگ زرد درمی آید. این مشکل قسمت های سفید رنگ چشم ها را هم تحت تأثیر قرار می دهد و آن را به رنگ زرد کمرنگ در می آورد. در صورت شدید بودن بیماری، چشم ها به رنگ زرد تیره در می آیند.

5- کمبود انرژی
همه ی ما گهگاه احساس خستگی می کنیم که مسأله ای کاملاً طبیعی است. کمبود خواب یا اضطراب می تواند عامل خستگی شما باشد، اما اگر اغلب به شکلی غیر طبیعی احساس خستگی می کنید، مدتی است درگیر سرفه ای هستید که برطرف نمی شود و اشتهای خود را از دست داده اید، ممکن است علت همه ی این ها مشکل پنهانی در بدن شما باشد.

چگونه از ریه هایمان محافظت کنیم؟

در سال های اخیر بر اثر شدت گرفتن معضل آلودگی هوا و مصرف دخانیات، تأکید بیشتری از سوی جامعه ی پزشکی بر لزوم توجه به سلامت ریه ها صورت گرفته، مسأله ای که موجب شکل گیری باور نادرستی در فضای مجازی در خصوص امکان «پاکسازی ریه ها» شده. اما حقیقت آن است که هیچ راه فوری ای برای «پاکسازی» ریه ها وجود ندارد، به همین دلیل است که باید عادت های اشتباه خود را کنار بگذاریم.

ترک سیگار و در پیش گرفتن یک رژیم غذایی سالم، بدیهی ترین عادت هایی هستند که با استفاده از آن ها می توانید به حفظ سلامت ریه های خود کمک کنید. از همه مهم تر آنکه، این دو عادت بیشترین تأثیر را دارند. اگر از بیماری مزمنی رنج می برید، سعی کنید مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

صبر نکنید تا یک روز مجبور به ورزش کردن شوید. پیش قدم شوید و با بیشتر کردن فعالیت ریه هایتان، سلامت آن ها را بازگردانید. اگر دچار بیماری مزمنی هستید، لازم نیست ناامید شوید. قبل از تغییر برنامه ی روزمره ی خود، با پزشک تان مشورت کنید، اما به خاطر داشته باشید که حتی شرکت در دوی ماراتن هم برای افراد مبتلا به آسم ممکن است.

گرچه هنوز به علت اصلی بیماری آسم پی نبرده ایم، اما می دانیم که مایت های گرد و غبار و دیگر میکروب هایی که درون گرد و خاک زندگی می کنند، در صورت راه پیدا کردن به جریان خون، می توانند باعث تشدید چنین مشکلاتی شوند. بنابراین زود به زود محیط زندگی خود را تمیز کنید. به علاوه، تا حد ممکن از استفاده از شوینده های شیمیایی، به ویژه محصولاتی که دارای بو و اسانس هستند، خودداری کنید./ح

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار