معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام گفت: پروژه بزرگ سامانه گرمسیری در این استان هم اکنون از پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی برخوردار است.
کد خبر: ۱۰۸۶۱۹۷
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۴ 08 January 2023

به گزارش تابناک ایلام ؛ سعید هژبری  اظهار داشت: توسعه اراضی دیم ، بهبود وضعیت کشاورزی و معیشت مردم شهرستان های ایلام، مهران و دهلران به وسعت ۱۷ هزار و ۵۵۹ هکتار به روش نوین آبیاری سنترپیوت قطرهای و تلفیقی ، ایجاد اشتغال پایدار برای سه هزار و ۵۱۱ نفر ، افزایش بهره وری در مصرف آب و کاهش تهدیدات سیاسی و امنیتی به دلیل افزایش جمعیت حاشیه مرزها از مهم ترین اهداف اجرای این پروژه است.

وی افزود: احداث ۲ سد ، اجرای ۵۰۰ کیلومتر لوله ، احداث ۳۵ کیلومتر تونل ، احداث ۵۰ کیلومتر کانال و باکس بتنی در اجرای پروژه سامانه گرمسیری پیش بینی شده است.

معاون عمرانی استاندار ایلام یادآور شد: محدوده تحت پوشش سامانه گرمسیری در استان شامل ۷۷ روستا، ۲۵ شهر و ۱۲ شهرستان است.

هژبری تاکید کرد: ۲۱۲ کیلومتر شبکه انتقال در این پروژه باید اجرا شود که تاکنون ۱۷۰ کیلومتر آن عملیاتی شده است، همچنین ۲ تونل به طول ۱۷ کیلومتر و ۵ کیلومتر باکس بتنی نیز در این طرح وجود دارد.

وی اضافه کرد: پیشرفت فیزیکی مجموع طرح تا شهرستان مهران ۹۵ درصد و در سراسر استان ایلام هم اکنون ۸۵ درصد است.

معاون عمرانی استاندار ایلام با اشاره به اینکه در حوزه شبکه آبیاری فرعی مزارع نیز ۴۵۰ میلیارد تومان توسط جهاد کشاورزی هزینه شده است، گفت: تاکنون ۷۰۰۰ میلیارد تومان برای طرح هزینه شده و برای تکمیل طرح ۹۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

به گزارش ایرنا، سامانه گرمسیری بزرگترین طرح توسعه منابع آب و خاک تاریخ کشور به منظور مدیریت آب‌های سطحی و تامین آب شرب و کشاورزی و عمران و آبادانی است.

سامانه بزرگ گرمسیری غرب کشور یک ابرپروژه با بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان هزینه است که اشتغالزایی و رونق بخش تولید، افزایش سرانه درآمد، کمک به معیشت مرزنشینان و همچنین سیراب نمودن منطقه و مهار آب های مرزی از مزایای بزرگ این طرح است.

این پروژه از رودخانه سیروان در شمال غربی کرمانشاه تا موسیان دهلران در استان ایلام و مرز دشت عباس در استان خوزستان ۵۰۰ کیلومتر طول دارد که این طرح از محل صندوق توسعه ملی به بار نشست و با تلاش و همت جهادی و انقلابی دولت سیزدهم منجر به شکوفایی می شود.

با اجرای کامل این سامانه ۹۰۰ میلیون متر مکعب آب در اختیار استان های کرمانشاه و ایلام قرار می دهد و یک ظرفیت ۲۵ هزار نفری اشتغال برای مردم این مناطق خواهد داشت و باعث تحولی بزرگ در بخش کشاورزی و اشتغال می شود./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار