به نظر می‌رسد که تلویزیون این روز‌ها چهره‌هایی مردمی را زیر ذره‌بین گرفته که در اعتراضات اخیر از معترضان حمایت کرده‌اند. جالب است که با وجود نگاه منفی که نسبت به چنین رویه‌ای در بین کاربران فضای مجازی شکل گرفته، مسئولان تلویزیون ظاهرا قصدی برای جلوگیری از تکرار چنین اتفاقاتی ندارند. مواردی که باعث شده دوباره بسیاری به سیاست‌های تلویزیون در قبال چهره‌های سرشناس انتقاد کنند و این روز‌ها آن را دوباره «میلی» و خوشایند جریانی خاص بنامند.
کد خبر: ۱۰۸۵۵۴۹
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۶ 04 January 2023
روزنامه شرق نوشت: رفتار‌های اخیر تلویزیون که این روز‌ها دوباره بحث «ملی» و «میلی» بودنش در فضای مجازی داغ شده، باعث به وجود آمدن کدورت‌های جدیدی شده است. این بخش از کدورت‌ها مربوط به اظهارنظرات مجریان یا کارشناسانی است که در برنامه‌های مختلف حاضر می‌شوند و با چهره‌های محبوب مردمی شوخی‌های نابجایی می‌کنند که هوادارانِ آن‌ها را آزار می‌دهد.
 
در تازه‌ترین اتفاق رخ‌داده، آن هم در فاصله زمانی بسیار اندک، یحیی گل‌محمدی، سرمربی پرسپولیس و علی دایی، اسطوره فوتبال ایران، مورد هدف قرار گرفته‌اند. ماجرای اولی مربوط به یکی از برنامه‌های شبکه ۵ است که برای شب یلدا تدارک دیده شود. در آن برنامه، یکی از حضار، در برنامه اسم-فامیل برای اشیا با حرف «ی» از کلمه «یحیی پلاستیکی» استفاده کرد تا حسابی خبرساز شود.
 
بسیاری این صحبت‌های او را پای بی‌احترامی و تمسخر سرمربی پرسپولیس گذاشتند و با حمایت از یحیی خواستار احترام به او شدند. نکته جالب در این زمینه مربوط به زمانی بود که علاوه بر هواداران و بازیکنان پرسپولیس، بسیاری از هواداران، بازیکنان و پیش‌کسوتان باشگاه استقلال هم حمایت علنی‌شان را از سرمربی پرسپولیس نشان داده و به تلویزیون بابت پخش چنین اظهاراتی تاختند. اگرچه آن روز‌ها شایعه شد که یحیی گل‌محمدی قصد شکایت‌کردن از مجری برنامه مذکور را دارد؛ ولی سرمربی سرخ‌پوشان تهرانی خبر داد که واکنش‌های مردم نسبت به این اتفاق به قدر کافی گویا بوده و قصد شکایت‌کردن را ندارد.
 
تبعات آن توهین آشکار در شرایطی هنوز ادامه دارد که روز گذشته مجری برنامه شبکه افق اظهارات جنجالی‌تری درباره علی دایی، کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال ایران، به زبان آورد. او در جملاتی عجیب و تمسخرآمیز درباره علی دایی گفت: «ایشان قهرمان محسوب نمی‌شود. خدا به ایشان قد بلندی داده و هرکسی سانتری می‌کشید، توپ به سر او برخورد می‌کرد و وارد دروازه می‌شد.... این افراد قهرمانان ما نیستند! قوه قضائیه و نهاد‌های امنیتی این افراد را ممنوع‌الخروج نکنند تا این‌ها بروند و کشور کمی تطهیر شود».
 
فارغ از در نظر‌ گرفتن توهینی که به علی دایی در این برنامه شده، نادیده‌گرفتن گل‌های ملی علی دایی که با اختلاف سرشناس‌ترین چهره فوتبال ایران در دنیاست، به دور از انصاف است. کارشناسی که با تمسخر چنین جملاتی را به زبان آورده، قاعدتا خودش را به فراموشی زده و زمانی را که علی دایی با طحال پاره و سر شکسته برای تیم ملی ایران افتخارآفرینی کرده، از یاد برده است.
 
از این موارد گذشته به نظر می‌رسد که تلویزیون این روز‌ها چهره‌هایی مردمی را زیر ذره‌بین گرفته که در اعتراضات اخیر از معترضان حمایت کرده‌اند. جالب است که با وجود نگاه منفی که نسبت به چنین رویه‌ای در بین کاربران فضای مجازی شکل گرفته، مسئولان تلویزیون ظاهرا قصدی برای جلوگیری از تکرار چنین اتفاقاتی ندارند. مواردی که باعث شده دوباره بسیاری به سیاست‌های تلویزیون در قبال چهره‌های سرشناس انتقاد کنند و این روز‌ها آن را دوباره «میلی» و خوشایند جریانی خاص بنامند. این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که انتظار می‌رفت با تغییرات در ریاست صداوسیما چنین رویه‌هایی تغییر ملموسی کند؛ ولی برنامه‌های اخیر، خلاف این ماجرا را نشان داده است.
 
پیش‌از‌این، توهین به بازیکنان فوتبال و تیم‌ها در تلویزیون وجود داشته؛ ولی غالب آن‌ها برگرفته از کری‌خوانی‌های قرمز و آبی بود. به این معنی که مجریانی با گرایش رنگی سعی در کری‌خواندن برای رقیب داشتند که این موارد جنجالی می‌شد. برای مثال و روشن‌تر‌شدن این بخش، می‌شود به ماجرای قهرمانی یکی، دو فصل پیش پرسپولیس در لیگ برتر برگشت که آن زمان یکی از مجریان با زیر سؤال بردن قهرمانی پرسپولیس آن را به مسعود سلطانی‌فر، وزیر وقت ورزش ربط داد و گفت که پرسپولیس این قهرمانی را از «بابا مسعود» دارد.
 
آن زمان، عبدالرضا امیراحمدی، در بخش ورزشی برنامه صبحگاهی شبکه اول سیما، با عنوان مثالی، به شایعه‌ای که هواداران استقلال در آن برهه به آن اعتقاد داشتند (پرسپولیس را وزارت ورزش قهرمان کرده است) دامن زد. او به کنایه در‌این‌باره گفت: «با سلام خاص خدمت همه باباها. در تابستان‌های قدیم بابا‌ها به کاسب‌های محل می‌گفتند فرزندم کار کند و آخر ماه این بابا پولی به اوستا می‌داد که به فرزندش بدهد که فرزند فکر کند خودش کار کرده است. یا بعضی بابا‌ها جوایزی خریداری می‌کردند و به مدارس می‌دادند که سر صف فرزندان‌شان را تشویق کنند، حالا جایزه را که گرفته بود؟... هشتگ... بابا مسعود... و دست همه بابا‌ها و بزرگ‌تر‌ها درد نکند».
 
قبل از او هم لوگوی باشگاه استقلال از سوی یکی دیگر از مجریان تلویزیون مسخره شده بود و دایره‌های موجود در این لوگو، تبدیل به دستمایه‌ای برای به‌سخره‌گرفتن استقلالی‌ها شد. ماجرای این یکی مربوط به اتفاقی است که در شبکه سه رخ داد. در واقع این یکی مربوط به حسین کلهر، یکی دیگر از مجریان جوان شبکه سه بود که روی آنتن زنده شوخی توهین‌آمیزی با لوگوی استقلالی‌ها داشت. رفتار کلهر آن‌قدر استقلالی‌ها را ناراحت کرد که با واکنش تند آن‌ها همراه شد و از مسئولان صداوسیما خواستند اجازه حضورش در برنامه دیگری را ندهند.
 
وریا غفوری، کاپیتان وقت باشگاه استقلال، هم در واکنش به صحبت‌های عجیب‌وغریب آن مجری، یک استوری منتشر کرد و حسابی از تلویزیون انتقاد کرد. استوری‌ای که نوید محمدزاده، بازیگر مطرح سینمای ایران هم در آن زمان آن را بازنشر کرد. در بخشی از آن استوری، وریا به صداوسیما تاخت و نوشت: «صداوسیما، سازمانی (است) که متأسفانه خیلی وقت است بسیاری از مخاطبانش را از دست داده و شاهد ریزش هرچه بیشتر مخاطبانش هستیم. در این سازمان به صورت واضح شاهد حضور افرادی هستیم که هنوز از نظر شعور و درک به بلوغ نرسیده‌اند؛ چه برسد که بتوانند در جایگاه مجری، برنامه‌ای درخور شأن مردم ایران را اداره کنند».
 
اگرچه در این دو مورد مجریان مذکور بعد‌ها مجبور به عذرخواهی از بازیکنان و هواداران دو تیم سرخابی پایتخت شدند؛ ولی به نظر می‌رسد به‌تازگی این رویه هم تغییر کرده و بعد از توهین به یحیی گل‌محمدی و فعلا علی دایی، کسی از این برنامه‌ها قصدی برای ارائه عذرخواهی هم از خود نشان نداده تا شایعات عمدی‌بودن چنین اتفاقاتی در فضای مجازی داغ شود./ح
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار