سرپرست حفاظت محیط زیست ایلام گفت: یک قلاده پلنگ تاکسیدرمی شده به موزه تاریخ طبیعی و حیات وحش ایلام منتقل شد.
کد خبر: ۱۰۸۵۳۵۰
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۸ 03 January 2023

انتقال یک قلاده پلنگ تاکسیدرمی شده به موزه حیات وحش ایلامبه گزارش تابناک ایلام ؛ علیرضا محمدی اظهار داشت: این قلاده پلنگ بالغ اواخر دی ماه سال گذشته در سه راهی بانروشان صالح آباد از توابع شهرستان مهران به علت برخورد با ماشین سنگین عبوری دچار آسیب جدی و خونریزی داخلی شد.

وی افزود: هرچند این پلنگ برای مداوا به پارک پردیسان تهران منتقل شد اما به علت شکستگی های متعدد، خونریزی داخلی و آسیب های جدی تلف شد و باتوجه به اهمیت این گونه نادر، حفظ و ماندگاری آن به صورت تکسیدرمی در دستور کار سازمان قرار گرفت.

محمدی یادآور شد: با اتمام عملیات تاکسیدرمی به علت جثه بزرگ و گونه نادر آن مقرر شد در خود سازمان نگهداری شود، اما با رایزنی های متعدد سرانجام این پلنگ به موزه حیات وحش ایلام انتقال یافت.

وی اضافه کرد: با انتقال این پلنگ به ایلام، فرایند طراحی و ساخت یک ویترین و غرفه برای این گونه باارزش در ورودی موزه در دستور کار است.

وی تاکید کرد: این ویترین تا قبل از پایان سال و برای بازدید گردشگران نورزوی به اتمام خواهد رسید و در عید نوروز گردشگران امکان بازدید از غرفه این پلنگ را خواهند داشت.

محمدی گفت: موزه حیات وحش و تاریخ طبیعی استان ایلام از غنای بالایی برخوردار است و یکی از شاخص ترین موزه های کشور محسوب می شود.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه همه جانوران تاکسیدرمی شده و گونه های گیاهی این موزه طبیعی و واقعی هستند، برای حفظ و نگهداری آنها هر ۶ ماه یکبار این موزه سمپاشی و آفت زدایی می شود.

سرپرست حفاظت محیط زیست استان ایلام افزود: در صورت عدم سمپاشی غرفه ها، حیوانات موجود در موزه به تدریج دچار آفت هایی چون قارچ و شته شده و از بین می روند./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار