شورای شهر ایلام با تغییر تاکتیک از اقلیت و اکثریت به ترکیب سه ،سه ، یک، انقلاب جدیدی را در حفظ منفعت طلبی ها و نابودی منافع شهروندان با دامن زدن به اختلافات و عدم وحدت و یکدستی ، هموار نمودن مسیری برای رانت ها و معاملات ادارای با قرار دادن شهردار ایلام در یک حاشیه امن، بزرگترین خیانت ها در حق مردم صورت دادند .
کد خبر: ۱۰۸۳۷۲۲
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۶ 24 December 2022

تابناک ایلام، مجتبی قیطاسی :: حاشیه های اعضای شورای شهر و شهردار ایلام که تمامی ندارند ، ششمین دوره انتخابات شورای شهرایلام از زمان تایید صلاحیت و برگزاری انتخابات و به تبع آن انتخاب شهردار در شهر ایلام تاکنون یکی از پر حاشیه ترین دوره ها در ادوار مختلف بوده است .

از زمان تایید صلاحیت برخی از نامزدها در ساعات پایانی قبل از شروع رسمی تبلیغات، از شایعات تا واقعیت خرید و فروش رای در روز انتخابات توسط برخی از نامزدها و تایید نهایی اعضای شورای شهر ایلام پس از وقفه یک ماه توسط وزارت کشور ، اعتراضات بسیاری را بدنبال داشت .

 نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام تا قبل از تایید صلاحیت نهایی شورای شهر ایلام از سوی وزارت کشور،بار ها اعتراض خود را اعلام نمود ، حتی در تریبون رسمی نماز جمعه 18 تیر ماه 1400 به صراحت اعلام کرد : "شورای نظارت بر انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا به این نتیجه رسیدند که متاسفانه خرید و فروش آراء انجام گرفته است".

بدنبال انتقادات امام جمعه ایلام و درخواست برخی از نامزد های مغلوب هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستای کشور،تیمی را برای بررسی، بازبینی و شمارش مجدد آرا به ایلام اعزام کرد که در نهایت با تمام جر و منجر ها، تائید نهایی توسط وزارت کشور انجام شد.

نه تنها این پایان داستان ششمین دوره شورای شهر ایلام نبود بلکه برگ تازه ای از حاشیه ها در این شورا ورق خورد و آن هم انتخاب شهردار بود که با اختلاف نظرهای عمیقی در میان اعضای شورای شهر ایلام همزمان با آغاز به کار این شورا کلید خورد .

شورای شهر ایلام پس از انتخابات ششمین دوره شورای اسلامی شهرها و روستاها در 14 مردادماه با تشکیل جلسه ای منصور بهادری را به عنوان رئیس این شورا انتخاب کردند و پس از گذشت 10 روز یعنی و در 24 مرداد ماه 1400خالق منصوری که معاونتهای مختلف شهرداری ایلام و مدیرعاملی سازمان همیاری شهرداری را در کارنامه داشت به عنوان سرپرست شهرداری معرفی نمودند.

پس از 27 روز انتظار برای معرفی شهردار جدید ایلام در عصر روز شنبه 20 شهریورماه خبر ها از انتخاب طالب صادقیان ،شهردار سابق ایلام به عنوان شهردار منتخب با چهار رای موافق و کسب بیشترین آرا اعضای شورای شهر حکایت داشت .

با گذشت 25 روز از انتخاب شهردار توسط اعضای شورای شهر ایلام در حالی برخی خبر های ضد و نقیض بر تایید صلاحیت شهردار جدید تاکید داشتند اما نامه مدیرکل امور شهری استانداری ایلام به رییس شورا که از عدم تایید صلاحیت طالب صادقیان خبر داده و مهُر پایانی بر تمامی حدس و گمان ها بود و وزارت کشور طی نامه ای دیگری نیز در 18 مهرماه اعضای شورای شهر ایلام را موظف و مکلف به بررسی و انتخاب یک گزینه واجد شرایط برای شهرداری ایلام کرد.

اما پس از گذشت حدود یک ماه در 17 آبان ماه خبری از شورای شهر ایلام آمد که با رای اکثریت اعضا، منصور بهادری رئیس شورا شهر به عنوان شهردار منتخب برای تایید نهایی به مراجع ذی صلاح در استان و وزارت کشور ارسال می شود اما طولی نکشید انتخاب شهردار از طرف) (3عضو) اقلیت شورا با صدور بیانیه ای این ادعا را نپذیرفتند و با توجه به قانون دو سوم آراء برای انتخاب شهردار(3 رای) این مصوبه را قانونی ندانستند و انتخاب شهردار را تکذیب کردند .این در حالی بود که انوری پور سخنگو وقت شورای برگزاری جلسه شورای ششم برای انتخاب بهادری به عنوان شهردار ایلام را قانونی دانسته بود.

اما پس کش و قوس های فراوان و تمام حاشیه ها از داستان دنباله دار اختلافات در شورای شهر ، استعفا منصور بهادری از رئیس شورا و انتخاب انوری پور به عنوان رئیس شورای شهر ایلام تا ثبت رکورد شهر ایلام به عنوان تنها مرکز استان بدون شهردار کشور پس حدود 7ماه ،اما بلاخره در14 اسفند ماه برای سومین بار یک گزینه دیگر را به عنوان شهردار ایلام از سوی اعضای شورای شهر انتخاب به وزارت کشور معرفی شد.

سرانجام پس از گذشت 8 ماه از عمر شورای ششم"بابک محمدی آوندی" با حکم وزیر کشور شهردار ایلام شد.

اما این پایان بر ماجرا ها نبود بلکه سر آغاز حاشیه جدیدی بود که بدنبال انتخاب شهردار جدید در شهر ایلام استارت خورد با توجه به اینکه انتخاب شهردار ایلام گزینه غیر بومی و ساکن استان خوزستان بود و طبق دستورالعمل ها باید تمامی شهرداران در محل خدمت خود سکونت داشته باشند، همین امر نیز حاشیه ساز شد.

پس از گذشت یک هفته از معارفه شهردار جدید خبری در فضای مجازی استان منتشر شد که واکنش های فراوانی را بدنبال داشت خبری از یک مصوبه جنجالی، با عنوان اجاره منزل ویلایی با کرایه ماهیانه 12 میلیون و رهن 200 میلیونی برای شهردار ایلام حکایت داشت .

اما این خبر در فضای مجازی با تکذیب اولیه شهردار مواجه شد و وی در گفتگو با یکی از رسانه های استان اعلام کرد :نه خانه ای خریده و اجاره نموده و مدت 15 روز نیز است که در منزل یکی از بستگان سکونت داشته و خبر منتشر شده را از کذب دانست .

ولی ساعاتی از تکذیب شهردار ایلام نگذشت که بار دیگر اقلیت شورای شهر ایلام در خصوص مصاحبه شهردار بیانه صادر و ضمن تکذیب سخنان وی، گفته شد: در تاریخ چهارم اردیبهشت ماه 1401 متوجه اجاره منزل ویلایی با رقم غیر متعارف 200 میلیون تومان رهن و 12 میلیون تومان اجاره توسط واحد امور قراردادها، مالی و حقوقی شهرداری با رقم مذکور که مورد تکذیب آقای محمدی آوندی (شهردار) قرار گرفته، شدیم و این امر مورد مخالفت این‌جانبان قرار گرفت و در پیگیری‌های بعدی مشخص گردید مصوبه خلاف ضوابط بودجه‌ای ابلاغی و قانون برنامه ششم توسعه بوده و هرگونه هزینه کرد برای اجاره منزل برای اسکان یا مهمانسرا در هیئت تطبیق فرمانداری ایلام رد و مغایر قانون اعلام شده است.

 با توجه به این مصوبه جنجالی و هزینه های که از جیب مردم و خزانه شهرداری پرداخت می شود در حالی که باید این هزینه در امورات دیگر صرف شود اما با گذشت حدود 9 ماه از انتخاب شهردار ایلام خبر ها حکایت از عدم سکونت محمدی آوندی در شهر ایلام دارند که در صورت صحت این موضوع شورای شهر باید طبق قانون و تبصره 4 ماده 80 و ماده 90 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375 و با اصلاحات بعدی آن، بدون هیچگونه اغماض و چشم پوشی به ادامه فعالیت شهردار خاتمه دهند.

اما این اولین و آخرین حاشیه شهردار ایلام با نقش آفرینی شورای شهر ایلام نیست بلکه می توان به تازه ترین آن در آذر ماه 1400 اشاره کرد که غیبت حدود دو هفته ای شهردار در محل خدمت را بدنبال داشت شایعاتی مبنی بر قهر شهردار به دلیل دخالت های شورای شهر در امورات دست به دست می گشت اما بعد از این غیبت تصویری از سر تراشیده جناب شهرداردر سامانه سامد استانداری منتشر شد که نشان داد شاید آن شایعات توجهی بیش برای غیبت ایشان در شهر ایلام نبود .

شهرداری که پس از 9 ماه فعالیت در حوزه مدیریت شهری عملکرد قابل دفاعی و ملموسی از ایشان در دست نیست و اولویت ایشان جراحی زیبایی کاشت مو در راستای بالا بردن اعتماد به نفس با قربانی کردن توسعه شهری ایلام بوده، حال چه انتظاری باید از این شهردار داشت برای تامین نیاز شهروندان و پرداخت به موقع حقوق کارگران شهرداری ، فراهم کردن خدمات رفاهی و اساساً زیرساخت های که توسط ایشان پایه گذاری می شود .

شهر ایلام در حالی رها شده که حدود 17 ماه از عمر شورای شهر و 9 ماه از شهردار ایلام می گذرد اما هنوز یک برنامه عمرانی، فرهنگی قابل توجه ارائه نشده و حتی فضای سبز و فعالیت عمرانی که دیگران دیروز انجام دادند ولی امروز با بی تدبیری و عدم توجه به منافع و نیاز های شهروندان، خشک و در مسیر تخریب قرار گرفته اند .

شورای شهر ایلام با تغییر تاکتیک از اقلیت و اکثریت به ترکیب سه ،سه ، یک، انقلاب جدیدی را در حفظ منفعت طلبی ها و نابودی منافع شهروندان با دامن زدن به اختلافات و عدم وحدت و یکدستی ، هموار نمودن مسیری برای رانت ها و معاملات ادارای با قرار دادن شهردار ایلام در یک حاشیه امن، بزرگترین خیانت ها در حق مردم صورت دادند .

تاکنون جز چند ادعای آبکی مبنی بر تلاش برای حفظ منافع شهروندان ، عدم سواستفاده از جایگاه و قسم خوردن در امامزاده برای خدمت صادقانه به مردم از سوی برخی از اعضای شورا شهر ایلام دیده نشده هیچ، بلکه خلاف آن نیز به اثبات رسیده و منافع مردمی که به تاراج رفت ، جایگاهی که از آن سو استفاده شده و قسمی که شکسته شد.

شهر ایلام از عدم مدیریت یکپارچه شهری، معضل ترافیک و پسماند، بروکراسی اداری در شهرداری، فقدان ثبات مدیریت شهری و شورای شهر نامنسجم رنج می برد .شهری که از وضعیت نامناسب آسفالت و سنگ فرش کوچه و معابر آن گرفته تا وضعیت ناخوشایند نظافت جداول و پیاده رو ها ، مبلمان شهری، پارک ها و فضای سبز، چهره نابسامانی به خود گرفته است. 

 با نگاهی به اوضاع محلات حاشیه شهر ایلام با توجه به قیمت های نجومی رهن و اجاره تمرکز بیشتر شهروندان برای اسکان در این مناطق، تقریبا می توان گفت به دست فراموشی سپرده شدند،در حوزه های بهداشت و نظافت شهری، بافت شهری فرسوده، زیباسازی و آسفالت اقدامات قابل قبولی انجام نشده است و در گذشته مینی پارک های در برخی از این مناطق حاشیه ای احداث شده اند که بیشتر به یک زمین متروکه شباهت دارند تا پارک، با چند نیمک تخریب شده، تجهیزات بازی بدون ایمنی برای کودکان وحتی دریغ از اجرای یک متر فضای سبز که نشان از رها شدن این مناطق دارند . 

چشم پوشی شهرداری ایلام در تخریب و سرقت مبلمان های سطح شهر و تجهیزات بازی و سرگرمی در پیاده راه پژوهش( بانجو ) و دیگر پارک های مختلف باتوجه به نصب تعداد زیادی دوربین جهت نظارت و پیشگیری با صرف هزینه های گزاف از جیب شهروندان که با پرداخت عوارض و مالیات تامین می شود، نه تنها برنامه‌ ای برای مقابله با تخریب و سرقت ها انجام نگرفت بلکه به حال خود رها و اقدامی نیز برای جایگزینی آنها صورت داده نشد.

می طلبد اعضای شورای شهر ایلام، تولید حاشیه را متوقف و به اختلافات، جنگ منافع و جانبداری غیر عقلانی از شهردار ایلام پایان دهند وبرای یک بار هم شده در مسیر خدمت به مردم قدم برداشته و درراستای بررسی کمبودها، نیازها و نارسایی های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و رفاهی شهر و شهروندان اقدام نمایند. /م

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار