مطابق آمارهای وزارت بهداشت،استان ایلام رتبه چندان مناسبی در بحث امنیت غذایی نداشته و آنچه از زبان برخی مسئولان بهداشتی استان در خصوص بهبود رتبه امنیت غذایی استان گفته می شود حداقل در حوزه دامپزشکی بخصوص بهداشت گوشت،فراورده های گوشتی و لبنیاتی چندان قابل استناد نمی باشد.
کد خبر: ۱۰۸۰۴۵۵
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۱ 04 December 2022

تابناک ایلام، سعید صیدیوسفی *:: یکی از نشانه های توسعه یافتگی در جوامع مترقی امروزی،توسعه زیر ساختهای بهداشتی و تولید محصولات غذایی سالم و بهداشتی است که نقش مهمی در تامین امنیت غذایی داشته و تضمین کننده بهبود رتبه امنیت غذایی آن جامعه می باشد.

مطابق آمارهای وزارت بهداشت،استان ایلام رتبه چندان مناسبی در بحث امنیت غذایی نداشته و آنچه از زبان برخی مسئولان بهداشتی استان در خصوص بهبود رتبه امنیت غذایی استان گفته می شود حداقل در حوزه دامپزشکی بخصوص بهداشت گوشت،فراورده های گوشتی و لبنیاتی چندان قابل استناد نمی باشد.

گواه آن نیز تعطیلی کشتارکاههای دام و طیور بعنوان متولی اصلی استحصال گوشت و فراورده های گوشتی در سطح استان می باشد.وقتی که کشتارگاهها و مراکز اصلی تولید گوشت در سایه بی تدبیری مسئولین یکی پس از دیگری تعطیل شده و ذبح دام وتولید گوشت بجای کشتارگاه،در معابر و اماکن مسکونی و بین راهی آنهم در شرایط کاملا غیر بهداشتی عرضه می شود،آیا باید به بهبود امنیت غذایی امیدوار بود؟!.

کشتار غیر مجاز دام در گذشته نیز وجود داشته اما از زمانی که مدیریت کشتارگاه دام استان در راستای خصوصی سازی و بطور کاملا"مبهم و پرشائبه به بخش خصوصی واگذار گردید،بدلیل ناکارامدی مدیران کشتارگاه وعدم سرویس دهی مناسب به صنف قصابان و عدم تحویل و عرضه بموقع گوشت به قصابیها و نارضایتی این صنف،باعث رشد بیشتر مراکز غیر مجاز کشتار دام و عرضه گوشت شد.

در این بین نقش دامپزشکی استان بعنوان ارگانی که وظیفه اصلی نظارت بهداشتی بر اماکن تولید و عرضه گوشت رابر عهده دارد به لطف مدیریت پر از ضعف آن، کاملا بی اثر بوده و این نقش صرفا" محدود به تشکیل جلسات بی اثر و وقتگیر و گرفتن چند عکس یادگاری برای تهیه خوراک خبری شده است.

کاش از جناب دکتر احمدی مدیر کل دامپزشکی استان سوال شود که خروجی جلساتی که گاها"در قالب اسامی دهان پرکنی مانند جلسات هم اندیشی برای ساماندهی کشتار غیرمجاز دام برگزار کرده اید چه بوده است؟!

براستی این جلسات و دید و بازدید ها که با عکس و تیترهای پر رنگ و لعاب آنهم بوسیله اندک دوستان خبری ایشان منتشر می گردد،آیا دستاوردی جز تعطیلی کشتارگاهها و مراکز عرضه مجاز گوشت ونارضایتی قصابیها داشته است؟

در بحث بهداشت شیر ولبنیات نیز وضعیت در استان چندان مناسب نیست.عدم پایش و نمونه گیری های دوره ای توسط دامپزشکی،فقدان مراکز و ایستگاه های جمع آوری شیر بعنوان متولی قانونی جمع آوری و عرضه شیر خام،وجود مراکز عرضه لبنیات غیرمجاز و فاقد پروانه در سطح استان که اکثرا" با خودروها وتانکرهای غیر مجاز و فاقد پروانه بهداشتی دامپزشکی اقدام به حمل شیر خام میکنند،خود گواه بر این امر هست.

ختم کلام اینکه با این مدیریت ناکارامد که در مجموعه دامپزشکی استان وجود داردزنگ خطر تهدید بهداشت عمومی و تنزل رتبه امنیت غذایی استان بیشتر و بیشتر به گوش خواهد رسید./م


 کارشناس دامپزشکی*

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
همکار دامپزشکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
با سلام
کاش نویسنده محترم اعلام میکردن وقتی خود ایشان رییس اداره نطارت بودن چ کار مثبتی در این زمینه انجام دادن؟
کاش بجای اینکه عملکرد همکاران را زیر سوال ببری شهامت داشتی و ابراز میکردی که بخاطر نگرفتن پست موضع انتقادی گرفتی؟
خودت و وجدان عملکرد خودت چطور بود؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
تو چقدر گرفتی و چقد قیمتت بوده که اینجور از نوشتن یک مطلب انتقادی اینقد گُر گرفتی؟!!
دوست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
رفتار و کردار نامناسب مدیر کل جدید دامپزشکی و عدم ارتباط صمیمی با همکاران ، سطح سواد و اطلاعات بسیار کم و ناقص ایشان از لایه های فنی دامپزشکی ، نحوه مدیریت و غرور کاذب ، ایجاد کابینه ای از افراد غریبه با دامپزشکی به عنوان مشاورین و اطرافیان ، حضور مستمر عده ای خبرنگار و هم حزبی و .... در دفتر کار ایشان و تشکیل جلسه و کنفرانس و نشست خبری با آنها به جای پیگیری امور فنی -اداری و معیشت همکاران ، باعث ایجاد جو متشنج و نا آرام در محیط اداره و ناامیدی کامندان دلسوز شده است . تحمیل ایشان به اداره کل دامپزشکی استان ایلام توسط سیاسیون( علی رغم اعتراض اکثرهمکاران ) و تصمیمات ، رفتار و اقدامات ایشان ، در مدت کوتاهی این اداره را از محیطی شاد و همه چیز تمام به محیطی متشنج ، سرد و ناامید تبدیل کرده است.
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
اینکه همکار محترم از روی ناچاری و عدم اطلاع از مفاد یک مطلب انتقادی که بحق و دقیق از وضع بهداشت گوشت در استان نوشته شده نمیتواند جواب قانع کننده ای باشد.و ای کاش بجای تهمت دادن به نویسنده،فکری برای ساماندهی کشتارگاهها بکنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
نویسنده محترم خودشون قبلا رییس اداره نظارت بودن چرا یک توضیحی در مورد وضعیت کشتار دام در اون زمان ارایه نمیدن؟؟بجای توهین کردن و تهمت زدن جواب منطقی بدن
چرا تا حالا حرفی از این مشکلات نمی زدن؟
چرا مشکلات داخل سازمان به بیرون میبرن؟
مطمینا نیت شون خیر نیست
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
متاسفانه جناب دکتر احمدی مدیرکل منتصب شده از طرف سیاسیون و ستادهای انتخاباتی رییسی هیچگونه سواد و تجربه ای از دامپزشکی ندارند از طرفی ایشان با کنارگذاشتن و به حاشیه راندن بزرگان و نخبگان علمی این اداره بدلایل نداشتن تفکرات همسو با ایشان و انتخاب معاونت‌های سهمیه ای و خارج از مجموعه این اداره رو با چالش های جدی روبرو نموده که پیش آگهی مناسبی در جهت رسیدن به اهداف سازمانی برای این اداره متصور نیست.
متاسفانه ایشان علیرغم همفکری و همدلی اکثر نخبگان این حوزه همچنان بر اقدامات خود اصرار و پافشاری مینمایند. لازم است در این راستا و در اسرع وقت جناب استاندار و نمایندگان محترم موضع گیری مناسبی را در برخورد با ایشان بکار گیرند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
ناشناس 12:12
دوست عزیز توهین نکردم،جواب تهمتت هم روز قیامت ،اگه اعتقاد داری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار