براساس شنیده ها،قرار بازداشت تعداد زیادی از بازداشتی های اعتراضات خیابانی استان به قرار معین تبدیل و با تودیع وثیقه آزاد شده اند ،رای دادگاه نیز برای برخی صادر که برخی از آرای صادره جای تامل و بحث دارد
کد خبر: ۱۰۸۰۳۹۶
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۲ 03 December 2022

تابناک ایلام علی اصغر اسدی :: تقریبا دو ماهی می شود که کشور درگیر اعتراضات خیابانی است ،اعتراضاتی برآمده از برخی نارضایتی ها که در این اواخر رنگ و بوی درگیری ،خشونت و خون نیز  به خود گرفت .

آنچه که پیداست بدلیل کشانیده شدن این اعتراضات به خشونت که متعاقب آن موجب تخریب اموال عمومی و از سوی کشته و مجروح شدن تعداد زیادی از هموطنان و نیروهای امنیتی و انتظامی را به دنبال داشت ،تعدادی از معترضین نیز از سوی دستگاههای امنیتی دستگیر و پرونده آنان در حال سیر مراحل قضایی است .
البته به دستور رئیس قوه قضائیه ،تعداد زیادی از معترضینی که صرفا در خیابان حضور اعتراضی داشته و رفتار آنان موجب آسیب به اموال عمومی و یا خشونت بر علیه نیروهای امنیتی و انتظامی نشده بود ،با اخذ تعهد آزاد شدند.

 در استان ما نیز صدها نفر از معترضین و تخریب کنندگان اموال عمومی در مرکز استان و دیگر شهرستان ها دستگیر و روانه بازداشت شدند.

آنگونه که دادستان مرکز استان خبرداد ؛تعداد۱۴ نفر از بازداشتی های اخیر ،ظرف  هفته گذشته مشمول بخشنامه رئیس قوه قضاییه و آزاد شدند ،اما تکلیف دیگر بازداشت شدگان هنوز روشن نیست ،که لازم است دستگاه قضایی بر اساس قانون و با تبدیل قرار بازداشت ها به قرار معین ،تکلیف این افراد را روشن و خانواده ها را از نگرانی خارج نماید.

اما براساس شنیده ها ،با وجود استمرار قرار صادره برای اغلب بازداشت شدگان، پرونده تعدادی نیز تکمیل و روانه دادگاه شده و قضات آنان مبادرت به صدور رای نموده اند

اما در این بین رای صادره برای یکی از افراد بازداشت شده جالب توجه است؛ ۲/۵ سال حبس و یک سال بیکاری در یکی از نهادهای خدماتی!!البته گویا رای مشابهی برای دیگر بازداشتی ها صادر شده است !! بیگاری در شهرداری ایلام 

هرچند ما هم معتقدیم که افرادی که دست به سلاح برده و مرتکب تهریب و آسیب شده اند باید برابر قانون پاسخ رفتار خود را دریافت کنند ،از سویی انتظار داریم قضات محترم با تفکیک معترضین از تخریب گران ،رای نزدیک به عدالت را صادر نمایند ،به معنای شفاف تر کسانی که دست به سلاح برده یا اموال عمومی را تخریب با فردی که در خیابان از سر هیجان و عصبانیت شعاری سر داده و حتی سنگ بی هدفی را پرتاب کرده است با یک چوب رانده نشوند .

اما باتوجه به ماهیت برخی آرای صادره باید گفت تعدادی از  رای های صادره متناسب با جرم نبوده و صدور آن ریشه در عدم شناخت از چرایی شکل گیری این دست  اعتراضات دارد.

جوانی که از نظر مالی و معیشتی با مشکل دست و پنجه نرم می کند و بیکاری روح و روان وی را آزرده است ،ممکن است بدلیل مشکلات و هیجان در سطح خیابان فریاد کشیده و حتی سنگی هم پرتاب کرده باشد ،اگر این جوان به مسولین بانی وضعیت خود اعتراض نکند ،پس باید به کی معترض باشد ؟

صدور رای یکسال بیکاری کشیدن از جوان بیکاری که با هزاران مشکل دست و پنجه نرم می کند جای تامل فراوان  دارد ! کاش قاضی پرونده به جای محکوم نمودن این جوان به یکسال بیگاری در شهرداری یا هر دستگاه خدماتی  !! مدیران بانی وضعیت جاری و بیکاری جوانان را از کار برکنار و حتی به جرم ترک فعل برای  اشتغال زایی برای جوانان، روانه زندان می کرد !یا حتی رای به ایجاد اشتغال برای این جوان را صادر می کرد که به دلیل بیکاری و دغدغه آینده خود ، دیگر روانه خیابان نشود!

البته در خصوص اعتراضات و نحوه مواجهه مسولین با آن، انتطار می رفت  با بالا گرفتن اعتراضات و جدی شدن حضور مردم در خیابان ها ،معنای واقعی و پیام این حرکت شنیده شود تا اگر بخاطر تامین امنیت و منافع ملی کشور هم که شده ،برخی اقدامات اصلاحی در حوزه های گوناگون را شاهد باشیم ،اما متاسفانه اینگونه نشد .

به جای اینکه تحلیل های درست و وقایع گرایانه ای از این حرکات اعتراضی را شاهد باشیم، بدلیل مبنا قرار گرفتن تحلیل های سو گیرانه و نادرست ،صفر تا صد اعتراضات به دشمن منتسب شد ،تا نه تنها شاهد بر آورده شدن بخش ناچیزی از مطالبات بعنوان دلیل اصلی حضور مردم در خیابان نباشیم ،بلکه این تحلیل ها مبنایی برای برخوردهای قضایی وامنیتی نیز قرار گیرند.

بدیهی است چنانچه جامعه مشحون از خبرها و تحلیل های غیر واقعی از چرایی شکل گیری  اعتراضات شود و جو غالب حاکم بر مختصات ذهنی تصمیم گیران مبتنی بر توطئه و طراحی های دشمن بیرونی باشد ،یقینا تصمیم گیری ها نیز به جای اینکه سمت و سوی مصالحه جویانه بر پایه منافع ملی کشور به خود گیرند ،به سمت رادیکال پیش خواهد رفت

وقتی نگاه غالب حول همین دیدگاه شکل گیرد،معنايی جز این گزاره از آن مستنبط نخواهد شد که دشمن در کف خیابان است یا اینکه آنانیکه در خیابان ها فریاد سر می دهند ، پیاده نظام هایی هستند که به اجرای طرح های دشمن مشغولند!

در چنین حالتی برخوردها از سوی نیروهای حاضر در میدان با معترضین و یا دستگاه قضایی با بازداشتی ها  برآمده از همان نگاه خواهد بود ،غافل از اینکه تفکیک معترض از فردی که با خشونت طلبی و تخریب اموال عمومی یا درگیری با مامورین امنیتی ،خلق چالش نموده است، یک اصل عدالت محورانه است

چرا که عدم تفکیک بین این دو ،نه تنها عدالت را به چالش می کشد بلکه از ظرفیت لازم برای تبدیل یک منتقد و معترض به مخالف و دشمن دارا خواهد بود .

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
فرهنگی
|
Spain
|
۲۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
درود و صد درود جناب آقای اسدی، نقد و تحلیلی زیبا و بجا برای شرایط امروز جامعه
خانم فرهنگی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
درود بر آزادگی و عدالت خواهی شما
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
حیلی مغلطه است، پرتاب سنگ بی هدف یعنی چه؟!! بدون شک شرکت کنندگان بدون هدف نبوده اند بنابراین خواسته اند پیام خود را برسانند، حالا نتیجه آن صواب است یا ناصواب. آقای اسدی از این تحلیل های سطحی خودداری کنید.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار