با پایان مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، برای اولین بار سه تیم آسیایی به مرحله حذفی راه پیدا کردند و سه تیم دیگر حذف شدند.
کد خبر: ۱۰۸۰۲۸۰
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۰ 03 December 2022

مرحله گروهی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر دیشب با برگزاری بازی‌های گروه‌های G و H به پایان رسید و از لیست کامل ۱۶ تیم راه پیدا کرده به مرحله یک هشتم نهایی رونمایی شد. در گزارشی به بررسی عملکرد ۶ نماینده آسیا پرداخته‌ایم، قاره‌ای که نمایندگان آن عملکردی فراتر از انتظار در جام بیست و دوم را ثبت کرده‌اند.

گروه A؛ قطر

قطر به عنوان میزبان جام‌جهانی در گروه اول مسابقات با تیم‌های هلند، اکوادور و سنگال همگروه بود، گروهی تقریبا آسان نسبت به سایر تیم‌های آسیایی که سبب شده بود برخی از کارشناسان از شانس صعود شاگردان فیلیس سانچز صحبت کنند.

با این حال عنابی‌ها بر خلاف یک میزبانی باشکوه که گران‌ترین جام‌جهانی تاریخ است، در داخل زمین دور انتظار بودند و در اولین تجربه حضور در جام‌جهانی کارنامه قابل قبولی را ثبت نکردند و با سه شکست از دور رقابت‌ها کنار رفتند.

گروه A؛ قطر

قطر در اولین بازی که مسابقه افتتاحیه بود ۲ بر صفر به اکوادور باخت، در دومین مسابقه با نتیجه ۳ بر یک مغلوب سنگال شد و در آخرین دیدار هم قطری‌ها ۲ بر صفر مغلوب هلند مدعی اول صعود از این گروه شدند.

در پایان بازی‌های این گروه، تیم قطر با سه باخت و بدون حتی یک امتیاز، حذف شد تا سانچز و شاگردانش ادامه مسابقات را از خانه تماشا کنند.

گروه B؛ ایران

تیم ملی فوتبال ایران که صعود مقتدرانه‌ای به جام‌جهانی داشت، در جام بیست و دوم در گروه B با تیم‌های انگلیس، آمریکا و ولز همگروه بود.

بازگشت کارلوس کی‌روش به نیمکت ایران و تحویل گرفتن تیمی که دراگان اسکوچیچ با کارنامه‌ای فوق‌العاده، بلیت جام را گرفته بود، انتظارات را از تیم ایران بالا برده بود، به طوری که صعود به مرحله دوم جام برای اولین بار تبدیل به هدف اصلی ایران شد و دستاوردی غیر از این قابل قبول نبود.

جام‌جهانی قطر، اما بر خلاف پیش‌بینی‌ها برای ایران با یک شوک بزرگ آغاز شد، شکست ۶ بر ۲ مقابل انگلیس در گام اول در شرایطی ثبت شد که بدبین‌ترین هوادار کشورمان هم تصور چنین نتیجه‌ای را نداشت.

در دومین مسابقه برابر ولز، تیم کشورمان با دو گلی که در وقت‌های تلف شده نیمه دوم به ثمر رساند به جام برگشت و امید‌ها را زنده کرد.

گروه B؛ ایران

در بازی سوم، اما باخت یک بر صفر مقابل آمریکا، در شرایطی که با یک تساوی هم شاگردان کی‌روش صعود می‌کردند، رویای صعود را بر باد داد تا پرونده ایران در جام‌جهانی قطر مانند تمام ۵ دوره گذشته در پایان مرحله گروهی بسته شود.

گروه C؛ عربستان

عربستان دیگر نماینده آسیا در گروه C با تیم‌های آرژانتین، لهستان و مکزیک همگروه بود. اولین شگفتی جام‌جهانی ۲۰۲۲ هم به اسم سعودی‌ها ثبت شد، جایی که آن‌ها در اولین مسابقه توانستند آرژانتین را ۲ بر یک گل شکست دهند تا مسی و یارانش با یک شوک بزرگ، بازی‌هایشان را در قطر آغاز کنند.

در ادامه، اما برای هروه رنار و شاگردانش کار سخت شد و آن‌ها در دومین بازی در حالی ۲ بر صفر به لهستان باختند که لواندوفسکی و یارانش این برد را باید مدیون شزنی دروازه‌بانشان باشند که پس از یک بر صفر شدن بازی، پنالتی الدوساری را مهار کرد تا عربستان نتواند به بازی برگردد.

گروه C؛ عربستان

در بازی سوم عربستان مقابل مکزیک هم کاری از پیش نبرد و ۲ بر یک بازنده شد تا سعودی‌ها بر خلاف شروع خیره کننده، خداحافظی زودهنگامی با جام داشته باشند و از مرحله گروهی بالا نروند.

عربستان با یک برد و دو باخت و کسب تنها ۳ امتیاز در گروه C، در رده چهارم قرار گرفت و مانند قطر و ایران از مسابقات کنار رفت.

گروه D؛ استرالیا

کانگور‌ها در حال تجربه یک جام‌جهانی رویایی هستند و اولین تیم آسیایی بودند که به مرحله حذفی صعود کردند. استرالیا که در گروه D با فرانسه، دانمارک و تونس همگروه بود، شروع خوبی در جام نداشت و در اولین مسابقه ۴ بر یک به فرانسه باخت.

شاگردان گراهام آرنولد در ادامه با دو برد یک بر صفر مقابل تونس و دانمارک دست به کار بزرگی زدند و پس از فرانسه به عنوان تیم دوم به مرحله حذفی صعود کردند. دانمارک و تونس حذف شدگان بزرگ این گروه بودند و قافیه را به نماینده آسیا واگذار کردند.

گروه D؛ استرالیا

استرالیا در پایان مرحله گروهی، با دو برد و یک باخت و ۶ امتیاز بالاتر از دانمارک و تونس قرار گرفت و راهی مرحله یک هشتم نهایی شد. این دومین باری است که استرالیا به مرحله حذفی صعود می‌کند، آن‌ها در جام‌جهانی ۲۰۰۶ آلمان هم توانسته بودند از گروهی صعود کنند.

گروه E؛ ژاپن

بهترین عملکرد آسیایی‌ها تا اینجای جام‌جهانی قطر را باید به اسم سامورایی‌ها نوشت، تیمی که از گروه مرگ توانست به عنوان صدرنشین صعود کند. ژاپن که در گروه E در کنار تیم‌های آلمان، اسپانیا و کاستاریکا قرار گرفته بود، پس از عربستان، دومین شگفتی جام را به نام یک تیم دیگر آسیایی ثبت کرد.

شاگردان هاجیمه موریاسو در اولین مسابقه توانستند آلمان مدعی را دو بر یک شکست دهند. با وجود این شروع رویایی، چشم بادامی‌ها در دومین بازی یک بر صفر برابر کاستاریکا، یک شکست دور از انتظار را تجربه کردند.

گروه E؛ ژاپن

در سومین مسابقه، اما ژاپن دومین شگفتی بزرگ را رقم زد تا سرنوشت سعودی‌ها برای سامورایی‌ها تکرار نشود. ژاپنی‌ها در آخرین بازی گروهی با یک کامبک مقابل اسپانیا، دو بر یک پیروز شدند تا به عنوان صدرنشین راهی مرحله حذفی شوند و در حال ثبت بهترین عملکردشان در ادوار جام‌جهانی باشند. آن‌ها با این برد، آلمان را هم به خانه فرستادند تا ژرمن‌ها برای دومین دوره متوالی نتوانند از مرحله گروهی بالاتر بیایند.

شاگردان موریاسو در پایان بازی‌های گروه E، با دو برد و یک باخت با ۶ امتیاز به عنوان تیم اول و بالاتر از اسپانیا و آلمان به جمع ۱۶ تیم برتر یک هشتم اضافه شدند، این چهارمین صعود ژاپن به مرحله حذفی در هفتمین حضور در جام‌جهانی است.

گروه H؛ کره‌جنوبی

کره‌ای‌ها سومین تیم آسیایی بودند که توانستند در قطر راهی مرحله حذفی شوند تا برای اولین بار از قاره آسیا، سه تیم از مرحله گروهی بالا بیاید. کره‌جنوبی در جام بیست و دوم در گروه H با تیم‌های پرتغال، اروگوئه و غنا همگروه بود، شاگردان پائلو بنتو در اولین مسابقه برابر اروگوئه به تساوی بدون گل رسیدند، در دومین دیدار در یک بازی پرگل و نزدیک ۳ بر ۲ غنا را مغلوب کردند تا شانس صعودشان زنده بماند.

در بازی سوم، کره‌جنوبی مقابل پرتغال قرار گرفت و در حالی که یک بر صفر عقب افتاده بود، مانند ژاپن با یک کامبک توانست دو بر یک یاران کریس رونالدو را شکست دهد، آن هم با گلی که شاگردان بنتو در دقایق تلف شده نیمه دوم وارد دروازه دیوگو کاستا کردند تا در عین ناباوری در اجوکیش سیتی دوحه جشن صعود بگیرند.

گروه H؛ کره‌جنوبی

کره‌جنوبی در پایان بازی‌های گروه E، با یک برد، یک مساوی و یک باخت و با ۴ امتیاز تنها به دلیل یک گل تفاضل بهتر نسبت به اروگوئه ۴ امتیازی، پس از پرتغال ۶ امتیازی به عنوان تیم دوم به مرحله یک هشتم نهایی کرد تا تیم دیگو آلونسو با ستاره‌هایی مانند سوارز، کاوانی و نونیز از دوحه به مونته ویدئو برگردد.

این دومین صعود کره به مرحله حذفی در یازدهمین تجربه حضور در جام‌جهانی است./ح

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار