سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست ایلام؛
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست ایلام با بیان اینکه ۷ درصد مساحت ایلام تحت مدیریت محیط زیست است، گفت: دهم اکنون چهار منطقه حفاظت شده در استان وجود دارد.
کد خبر: ۱۰۸۰۲۶۸
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰ 03 December 2022

به گزارش تابناک ایلام؛ علیرضا محمدی در برنامه ایلام و توسعه اظهار داشت: ارزش و جایگاه حفظ محیط زیست در احادیث و روایات بسیار آمده و همواره بر آن تاکیده شده است.

وی افزود: در اصل ۵۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی حفاظت از محیط زیست برای نسل امروز و نسل آینده تاکید و وظیفه عمومی تلقی می شود. یعنی قانونی حفظ محیط زیست به همه مردمان گوشزد شده و این مهم نشان داده باید به دنبال توسعه محیط زیست باشیم.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست ایلام در ادامه به نقش حفاظت از محیط زیست اشاره کرد و گفت: لازمه زیست سالم، هوای پاک، خاک پاک و زمین سالم و پاک است و باید به آن توجه شود.

وجود چهار منطقه حفاظت شده محیط زیست در ایلام

محمدی با بیان اینکه محیط زیست به دو حوزه محیط زیست طبیعی و محیط زیست انسانی تقسیم می شود، ادامه داد: در بخش محیط طبیعی در ایلام چهار منطقه حفاظت شده تحت مدیریت شامل منطقه کولگ، کبیرکوه، دینارکوه و مانشت و قلارنگ وجود دارد. همچنین دو آثار طبیعی، ملی در شهرستان دهلران شامل غار خفاش، چشمه قیر و چشمه آب گرم و تنگه رازیانه در شهرسان بدره است که تقریبا ۱۴۳ هزار هکتار مناطق تحت مدیریتی یعنی ۷ درصد مساحت ایلام را تشکیل می دهد.

وی بیان داشت: در این مناطق ۴۷ گونه پستاندار، ۷ گونه دوزیست و خزنده، بیش از ۴۰ گونه ماهی، ۲۰۰ گونه پرنده شناسایی و بیش از یک هزار گونه گیاه وجود دارد. محمدی اظهار داشت: وجود ۱۵ رودخانه دائمی،۱۹ تالاب طبیعی مصنوعی در ایلام ارزش بالا و جایگاه زیست طبیعی محیط زیست استان را نشان می دهد.

 ۱۵ اکیپ از مناطق تحت مدیریت حفاظت می کنند

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست ایلام در ادامه به محیط زیست انسانی اشاره کرد و گفت: کارشناسان این اداره کل ضمن بازدید مستمر از واحدهای تولیدی، خدماتی و صنعتی، مطابق با ضوابط مربوطه که همان استانداردهای محیط زیست است مجوز احداث و بهره برداری صادر می کند.

وی تصریح کرد: طبیعت متعلق به همه مردم است و این افراد از طریق های مختلف می تواند محیط زیست را حفظ کنند.

محمدی بیان داشت: تمامی دستگاه های اجرایی ایلام به عنوان همکار در راستای بحث مدیریت پسماند، آلوگی هوا و… اداره کل محیط زیست ایلام را همراهی می کنند.

وی عنوان کرد:  هم اکنون ۱۵ اکیپ از مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست ایلام حفاظت می کنند، در کنار این افراد، نقش مشارکت مردم پررنگ بوده که امیدواریم این همکاری با توجه به کمبود نیرو افزایش تا این عرصه ها بیشتر از گذشته حفاظت شود.

ساخت آبشخور در مناطق تحت حفاظت محیط زیست ایلام

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست ایلام بیان داشت: به سبب خشکسالی و با برنامه ریزی های انجام شده سال جاری برای اولین بار به صورت دستی در برخی مناطق حفاظت شده علوفه به صورت دستی توزیع شد.

وی افزود: در پی  کاهش شدید نزولات جوی در سال جاری، منابع آبی مورد استفاده حیات وحش در زیستگاه‌ها بخصوص در مناطق گرمسیری استان دچار تنش و دسترسی حیات وحش به منابع آبی با مشکل مواجه شده است.

وی گفت: در این راستا در سال جاری ۳ مخزن ذخیره آب و آبشخور برای استفاده حیات وحش منطقه حفاظت شده کولگ در مهران ساخته شده است.

محمدی عنوان کرد: نصب آبشخورها در هر منطقه با توجه به ظرفیت و تعداد حیوانات هر مرتع و با تعیین فواصل مناسب انجام می‌شود.

بازدید از موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی ایلام رایگان است

وی عنوان کرد: موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان ایلام با زیربنایی به مساحت پنج هزار متر مربع و ۱۸۰۰متر مربع زیربنا در دو طبقه احداث شده است و دارای گونه های مختلف جانوری تاکسیدرمی شده می باشد.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست ایلام عنوان کرد: همچنین تمامی گونه های جانوری و گیاهی استان در تنها موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی که نشانگر نمای محیط زیست ایلام است.

محمدی در پایان گفت: این موزه یک مکان علمی اموزشی و فرهنگی برای انتقال تنوع زیست محیطی به دانش اموزان، دانشجویان و مرعلاقمندان به محیط زیست است./ح

 

بیشتر بخوانید

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار