در حال حاضر با تشخیص زودهنگام و با مصرف دارو به موقع دارو، بیماران مبتلا به ایدز می توانند یک زندگی عادی داشته و از عمر طبیعی برخوردار شوند، همچنین این بیماران می توانند ازدواج کرده و صاحب فرزند شوند، بدون اینکه بیماری را منتقل کنند.
کد خبر: ۱۰۷۹۷۹۶
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰ 01 December 2022
یک متخصص بیماریهای عفونی با اشاره به وجود داروهای موثر برای کنترل بیماری ایدز گفت: در حال حاضر با تشخیص زودهنگام و مصرف به موقع داروها، بیماران مبتلا به HIV می توانند از یک زندگی معمولی و عمر طبیعی بهره مند شوند.
 
دکتر علیرضا جانبخش در آستانه روز جهانی ایدز در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به مشاهده اولین مورد بیماری ایدز در سال 1981 در آمریکا، گفت: خوشبختانه با فاصله کمی از شناسایی این بیماری، عامل آن، روند بیماری، علائم و گروه های در معرض خطر آن به سرعت شناسایی شدند.
 
وی افزود: همچنین طی فاصله کوتاهی داروهای موثری برای این بیماری تولید شد و در حال حاضر چهار نوع دارو با مکانیزم های مختلف برای این بیماری وجود  دارد.
 
جانبخش گفت: خوشبختانه بخش زیادی از این داروها هم اکنون در ایران تولید می شود و با مصرف این داروها، بیماری HIV تا حد زیادی قابل کنترل شده است.
 
این متخصص بیماری های عفونی خاطرنشان کرد: در گذشته مبتلایان ایدز پس از چند سال به دلیل ضعف سیستم ایمنی و بروز عفونت های فرصت طلب جان خود را از دست می دادند، اما امروزه با وجود داروهای موثر این افراد شانس داشتن یک زندگی طبیعی را دارند.
 
این متخصص بیماری های عفونی گفت: در گذشته تصور بر این بود که بیماران زمانی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف شده و شمار ویروس در بدن آنها افزایش یافته باید دارو مصرف کنند، اما از 10 سال پیش متخصصان متوجه شدند که بیماران هرچه سریعتر اقدام به مصرف دارو کنند می تواند در پیشگیری از انتقال بیماری و از طرفی افزایش طول عمر بیماران موثر باشد.  
 
وی افزود: در حال حاضر با تشخیص زودهنگام و با مصرف دارو به موقع دارو، بیماران مبتلا به ایدز می توانند یک زندگی عادی داشته و از عمر طبیعی برخوردار شوند، همچنین این بیماران می توانند ازدواج کرده و صاحب فرزند شوند، بدون اینکه بیماری را منتقل کنند.
 
جانبخش افراد در معرض خطر این بیماری را بیماران صعب العلاج و مبتلایان بیماریهای بدخیم، بیماران پیوندی و افرادی که اعمال جراحی مانند عمل قلب انجام داده اند و نیز افرادی که عفونت های فرصت طلب مانند بیماری سل دارند، عنوان کرد.
 
وی افزود: همچنین افرادی که بیماری های عصبی، بیماری های خونی و بیماریهای نقص ایمنی مانند بیماری های رماتیسمی دارند نیز از جمله گروه های درمعرض خطر HIV محسوب می شوند.
 
وی افزود: همچنین افراد معتاد و افراد بی خانمان، افرادی که رفتارهای پرخطر جنسی داشته، افرادی که تماس جنسی خارج از خانواده دارند و نیز افرادی که در مراکز بهداشتی و درمانی فعالیت می کنند در شمار گروه های در معرض خطر بیماری ایدز قرار دارند.
 
این متخصص بیماری های عفونی خاطرنشان کرد: تمام افراد در این گروه های در معرض خطر باید هرچه سریعتر برای انجام تست HIV اقدام کنند تا در صورت مثبت بودن بتوانند هرچه سریعتر اقدامات درمانی را آغاز کرده و از یک زندگی معمولی برخوردار شوند.
 
جانبحش خاطرنشان کرد: تشخیص قطعی این بیماری هم با انجام یک بار تست امکان پذیر نیست و تست باید دو بار تکرار شود و در صورت مثبت بودن باز هم آزمایش دیگری نیاز است و اگر جواب این آزمایش هم مثبت شد، ابتلای فرد به HIV قطعی می شود./ح
برچسب ها: ایدز ، بیماری HIV
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار