نگاهی به بخت صعود کشورهای اسلامی در جام جهانی 2022
در شرایط نرمال به نظر می‌رسد دو یا سه کشور اسلامی موفق به صعود از گروه‌شان شوند. هر چند که با کمی اهتمامِ تیم‌های ملی سنگال و ایران و عربستان و مراکش، می‌توانیم شاهد حضور چهار کشور اسلامی در مرحلۀ یک‌هشتم نهایی جام جهانی 2022 باشیم.
کد خبر: ۱۰۷۹۵۸۷
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۰ 29 November 2022

در جام جهانی 2020 شش کشور اسلامی حضور دارند که به ترتیب استقرار در گروه‌های هشت‌گانۀ جام عبارت‌اند از: قطر، سنگال، ایران، عربستان، تونس و مراکش.

   پنج کشور اول در گروه‌های اول تا چهارم این تورنمنت قرار دارند و مراکش نیز در گروه ششم. (مراد از "کشور اسلامی" در این گزارش، کشوری است که اکثریت جمعیتش مسلمان باشند).

   تا پایان دور دوم مسابقات درون‌گروهی، فقط قطر از جام جهانی حذف شده است. قطر در دیدار افتتاحیه 2 بر صفر به اکوادور باخت و در بازی دوم نیز 3 بر 1 مغلوب سنگال شد. قطری‌ها در بازی آخر به مصاف هلند می‌روند و بعید است در این مسابقه نتیجه‌ای جز شکست نصیب‌شان شود.

نمایی از بازی قطر و سنگال

ایران و عربستان و مراکش کاملا امیدوارند

  حذف شدن از جام جهانی با سه باخت در مرحلۀ گروهی، قطر را ضعیف‌ترین میزبان‌های تاریخ جام جهانی خواهد کرد. مگر این‌که در بازی با هلند حداقل یک امتیاز دشت کنند.

  البته نروژ هم در جام جهانی 1938 میزبان بود و نتیجه‌ای جز شکست نصیبش نشد ولی آن جام فاقد مرحلۀ گروهی بود و نروژ فقط یک بازی انجام داد و در آن یک بازی هم 2 بر 1 مغلوب ایتالیایی شد که قهرمان جام قبل بود و در 1938 هم دوباره قهرمان شد.

  در پایان دور دوم مسابقات گروهی، سنگال و ایران و عربستان و تونس و مراکش هنوز شانس صعود دارند.

  کمترین بخت صعود از آن تونس است که چهارشنبۀ این هفته در سومین مسابقه‌اش به مصاف فرانسه می‌رود. تونسی‌ها در صورت پیروزی بر فرانسه، شانس صعود به مرحلۀ یک‌هشتم نهایی را دارند ولی حتی این پیروزی نیز صعود آن‌ها را قطعی و حتمی نمی‌کند.

 

نمایی از مسابقۀ تونس و استرالیا

ایران و عربستان و مراکش کاملا امیدوارند

  در مجموع به نظر می‌رسد تونس را باید دومین کشور حذف شدۀ جهان اسلام از جام جهانی 2022 محسوب کرد؛ اگرچه از معجزات فوتبال نیز نباید ناامید بود.

  در بین کشورهای اسلامی، مراکش بیشترین شانس صعود به مرحلۀ یک‌هشتم نهایی را دارد. مراکش دو بازی سختش را با موفقیت پشت سر گذاشته. یعنی با کرواسی، نایب قهرمان جام 2018، بدون گل مساوی کرده و بلژیک، تیم سوم جام 2018 را نیز دو بر صفر شکست داده است.

  مراکشی‌ها در بازی سوم به مصاف کانادا می‌روند و در صورت پیروزی بر کانادا ممکن است به عنوان تیم اول گروه راهی دور بعدی مسابقات شوند.

 

سجدۀ شکر بازیکنان مراکش پس از پیروزی مقابل بلژیک

ایران و عربستان و مراکش کاملا امیدوارند

  دربارۀ مراکش این نکته هم گفتنی است که این تیم در کنار لهستان، تنها تیم‌های حاضر در جام جهانی 2022 هستند که تا به حال دو بازی کرده‌اند و گلی دریافت نکرده‌اند.

  مراکش با یک تساوی مقابل کانادا راهی یک‌هشتم نهایی می‌شود. اگر مراکش به عنوان تیم اول گروه به یک‌هشتم نهایی برود، ممکن است با آلمان روبرو شود. در این صورت مراکشی‌ها فرصت دارند انتقام شکست در مرحلۀ یک‌هشتم نهاییِ جام جهانی 1986 را از ژرمن‌ها بگیرند.

   در گروه اول مسابقات، پس از حذف قطر سنگال همچنان شانس صعود به مرحله حذفی را دارد. سنگالی‌ها در بازی اول دو بر صفر مغلوب هلند شدند و بازی دوم  3 بر یک قطر را بردند. آنها در بازی سوم با سه امتیاز به مصاف اکوادوری می‌روند که 4 امتیاز دارد و با هلند نیز یک - یک مساوی کرده است.

  روی کاغذ به نظر می‌رسد شانس اکوادور بیشتر از سنگال است اما کاملا محتمل است که سنگال با پیروزی مقابل اکوادور راهی یک هشتم نهایی شود. به هر حال سنگال در بازی آخر حتما باید اکوادور را شکست دهد تا صعود کند.

  در بین دو تیم باقی‌ماندۀ جهان اسلام، یعنی ایران و عربستان، به نظر می‌رسد که شانس ایران برای صعود به دور حذفی مسابقات، کمی بیش از عربستان است. کار ایران برای پیروزی مقابل آمریکا، ظاهرا کمی ساده‌تر از عربستانی است که باید به مصاف مکزیک برود.  روی کاغذ به نظر می‌رسد شانس اکوادور بیشتر از سنگال است اما کاملا محتمل است که سنگال با پیروزی مقابل اکوادور، راهی یک‌هشتم نهایی شود. به هر حال سنگال در بازی آخر حتما باید اکوادور را شکست بدهد تا صعود کند.

  اما این تفاوت فقط روی کاغذ است. در میدان مسابقه ممکن است اوضاع دیگری رقم بخورد. به هر حال ایران و عربستان هر دو با کسب پیروزی در بازی آخرشان، قطعا به یک‌هشتم نهایی صعود می‌کنند.

  در صورت تساوی در بازی آخر نیز، باز بخت ایران برای صعود کمی بیشتر از شانس عربستان است. البته بازی برای کسب نتیجۀ مساوی، بسیار پرریسک است چراکه ایران اگر با آمریکا مساوی کند، در صورتی که ولز حتی 1 بر صفر انگلیس را شکست دهد، از جام حذف می‌شود.

ایران و عربستان و مراکش کاملا امیدوارند

  اگر ایران با آمریکا مساوی کند و ولز 1 بر صفر انگلیس را ببرد، انگلیس و ولز و ایران چهار امتیازی خواهند شد و انگلیس و ولز به دلیل تفاضل گل بهتر نسبت به ایران، از گروه صعود خواهند کرد.

  عربستان در صورت تساوی مقابل مکزیک، فقط در صورتی از گروه صعود می‌کند که لهستان آرژانتین را شکست دهد. در این صورت لهستان هفت امتیازی می‌شود و عربستان با چهار امتیاز، بالاتر از آرژانتین سه امتیازی می‌ایستد.

  اما اگر آرژانتین لهستان را ببرد- که احتمالش هم کم نیست- عربستان فقط در صورت پیروزی مقابل مکزیک می‌تواند با 6 امتیاز بالاتر از لهستان 4 امتیازی بایستد و به دور بعدی جام جهانی صعود کند.

ایران و عربستان و مراکش کاملا امیدوارند

 

در مجموع روی کاغذ این احتمال وجود دارد که پنج کشور اسلامی به مرحلۀ یک‌هشتم نهایی جام بروند؛ ولی احتمال حذف همۀ این کشورها در مرحلۀ گروهی نیز منتفی نیست.

اما در شرایط نرمال به نظر می‌رسد دو یا سه کشور اسلامی موفق به صعود از گروه‌شان شوند. هر چند که با کمی اهتمامِ تیم‌های ملی سنگال و ایران و عربستان و مراکش، می‌توانیم شاهد حضور چهار کشور اسلامی در مرحلۀ یک‌هشتم نهایی جام جهانی 2022 باشیم./ح

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار