مدیر طرح جهش تولید در ستاد اجرایی فرمان امام؛
مدیر طرح جهش تولید در ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) گفت: چهار میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی دیم کشور امسال برای طرح جهش تولید مشخص و در مراحل کشت قرار دارند.
کد خبر: ۱۰۷۸۸۲۴
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۹ 24 November 2022

به گزارش تابناک ایلام؛ سعید اکبری  در ستاد استانی طرح جهش تولید در دیمزارهای استان ایلام اظهار داشت: ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) محرومیت زدایی و رسیدگی به نیازهای اقشار مختلف بویژه در روستاها را در اولویت برنامه های خود قرار داده است و در این مسیر تلاش دارد با همکاری وزارت جهاد کشاورزی طرح جهش تولید در دیمزارهای اراضی کشاورزی را اجرا کند.

وی افزود: این طرح سال ۹۹ با تأکید ویژه مقام معظم رهبری در ۶ استان در سطح ۶۶۰ هزار هکتار آغاز شد که در سال گذشته به ۱۵ استان در سطح ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار افزایش یافت. 

مدیر طرح جهش تولید ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) یادآور شد: امسال این طرح در ۲۱ استان عملیاتی می شود و قرار است چهار میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور زیر پوشش این طرح قرار گیرند.

اکبری تاکید کرد: پنج میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار عرصه دیم و سه میلیون هکتار عرصه آیش در کشور وجود دارد که باید تلاش کنیم اراضی آیش را فعال و زیر کشت ببریم.

وی از راه‌اندازی صندوق توسعه حمایت از محصولات دیم خبر داد و گفت: قرار است ظرف مدت پنج سال منابع اعتباری و تسهیلاتی برای حمایت از کشت در دیمزارها از طریق این صندوق پرداخت شود.

مدیر طرح جهش تولید در ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) اظهار داشت: ایجاد پالایشگاه محصولات فسفاته با توجه به نیاز کشور و واردات این محصول از اولویت های این ستاد در حوزه کشاورزی است.

اکبری همچنین از اجرای پروژه تکمیل زنجیره دام و دیم با همکاری کمیته امداد خبر داد و افزود: افراد تحت پوشش در قالب دیم کاری به شکل دامداری از مراتع استفاده و مورد حمایت قرار می گیرند.

وی توسعه کشت گیاهان دارویی را باتوجه به ارزش افزوده بالا از برنامه های ستاد و وزارت جهاد کشاورزی برشمرد و یادآور شد: یک درصد اراضی دیم معادل ۴۲ هزار هکتار امسال به کشت این گیاهان اختصاص یافته است.

اختصاص 170 میلیارد ریال برای جهش تولید در دیمزارهای استان 

محمد زارع  نیز در این ستاد اظهار داشت: با توجه به اراضی کشاورزی گسترده و مستعد کشور و استان نباید در محصولات کشاورزی بویژه گندم وارد کننده باشیم و در صورت فعال کردن اراضی دیم می توان ایران را به قطب تولید محصولات کشاورزی در جهان تبدیل کنیم.

وی افزود: ۱۷۰ میلیارد ریال امسال برای جهش تولید در دیمزارهای استان تخصیص یافته که در قالب آن اراضی دیم قابل کشت استان از ۴۰ به ۷۰ هزار هکتار افزایش می یابد.

مدیر ستاد اجرایی فرمان امام در ایلام یادآور شد: با اجرای این پروژه ۱۰۴ هزار تن انواع محصولات کشاورزی همچون گندم ، جو ، دانه های روغنی ، نخود و عدس به تولیدات استان افزوده می شود.

زارع ادامه داد: واگذاری ۷۲ دستگاه ادوات کشاورزی با پرداخت ۸۰ میلیارد ریال تسهیلات برای اجرای این پروژه پیش بینی شده است.

وی حمایت از کارشناسان جهاد کشاورزی در جهش آموزش را از راهبردهای این برنامه عنوان کرد و تاکید کرد: ۱۶ هزار و ۸۰۰ کیلوگرم انواع کودهای شیمیایی نیز به کشاورزان واگذار می شود.

مدیر ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) در ایلام اضافه کرد: پرداخت خسارت محصولات کشاورزی نیز امسال برای نخستین بار به موقع انجام گرفته تا بخشی از زیان های کشاورزان جبران شود.

زارع با اشاره به راه‌اندازی سامانه دیمزارها گفت: کمک به افزایش تولید محصولات غذایی ، دانش بنیان کردن فرآیند کشت ، تامین معیشت کشاورزان دیم کار و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها و همچنین مهاجرت معکوس و خودکفایی در تولید چهار هدف اصلی این پروژه بزرگ در کشور است.

وی یادآور شد: سال گذشته ایلام در میان ۱۵ استان اجراکننده طرح رتبه ۹ را کسب کرد که امسال تلاش داریم ایلام جزو سه استان برتر کشور شود./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار