مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری ، صنعتی مهران؛
مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری ، صنعتی مهران گفت: یک کارگروه های مختلف چون زیربنایی، حمل و نقل، گردشگری، اقتصادی، صنعتی در روند تکمیل این طرح مطالعاتی مشارکت دارند تا یک طرح جامع طراحی شود که این طرح طی یک سال و نیم به اتمام خواهد رسید.
کد خبر: ۱۰۷۸۳۷۹
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۹ 22 November 2022

به گزارش تابناک ایلام؛ نورالدین رحیمی در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام افزود: هم اکنون سرمایه گذارانی برای ایجاد بازارچه مرزی، رستوران، مرکز رفاهی و مینی پتروشیمی جهت فعالیت در منطقه آزاد مهران اعلام آمادگی کرده اند و منتظر تشکیل ساختار حقوقی و تکمیل زیرساخت های منطقه آزاد هستند.

وی افزود: منطقه آزاد مهران قابلیت تبدیل شدن به دروازه مدیترانه با ایجاد خط ترانزیتی مهران – بغداد – بوکمال سوریه – بندر لاذقیه را دارد که با راه اندازی این خط ارتباطی، به عنوان مثال مسیر دریایی ۱۵ روزه به سوریه از طریق این کریدور به ۲ روز کاهش خواهد یافت و این مسیر ترانزیتی با مبدا مهران بازارهای شمال آفریقا و بخشی از اروپا را در بر خواهد گرفت.

رحیمی یادآور شد: برگزاری نمایشگاه های متنوع در زمان اربعین، ایجاد دهکده های گردشگری مصنوعی در کنار جذابیت های طبیعی، ایجاد بازارچه مرزی با چشم انداز توسعه صنعت و کشاورزی و دیگر حوزه ها از جمله طرح های مورد نظر در منطقه آزاد مهران است.

وی تاکید کرد: راه اندازی و شروع به فعالیت منطقه ویژه مهران نیازمند تدوین طرح مطالعاتی جامع است که این اساسنامه تهیه و به تصویب شورای عالی مناطق و هیات دولت رسید و هم اکنون در مرحله رفع ایرادات وارده از سوی شورای نگهبان است و در طرح مطالعاتی جامع از نیروهای صاحب فکر مهران عضو بنیاد نخبگان برای همکاری با این شرکت مشاور دعوت می شود.

وی با بیان اینکه طرح مطالعات جامع منطقه آزاد مهران توسط شرکت مشاور با ۲۷ درصد رشد در حال انجام است، یادآور شد: کارگروه های مختلف چون زیربنایی، حمل و نقل، گردشگری، اقتصادی، صنعتی در روند تکمیل این طرح مطالعاتی مشارکت دارند تا یک طرح جامع طراحی شود که این طرح طی یک سال و نیم به اتمام خواهد رسید.

رحیمی افزود: اما با توجه به اینکه منطقه آزاد مهران در سه ضلع با کشور در نوار مرزی عراق همسایگی دارد، تاکید کرد: نقشه طراحی مطالعاتی پایه ای مورد نیاز شرکت مشاور بر عهده سازمان جغرافیایی ستاد نیروهای مسلح است که انجام آن بودجه ای ۲ میلیارد تومانی نیاز دارد که طی فرایند زمانی سه ماهه این نقشه پایه انجام شود تا در اختیار شرکت مشاور قرار داده شود.

رحیمی یادآور شد: باتوجه به عدم تصویب ردیف بودجه برای مناطق آزاد جدید، برای هرکدام از مناطق جدید، یکی از مناطق آزاد قدیمی به عنوان معین در نظر گرفته شد و از طریق این مناطق قدیمی رقم هفت میلیارد تومان برای کارهای ابتدایی و مقدماتی منطقه آزاد مهران تخصیص یافت.

وی تاکید کرد: منطقه آزاد مهران هرچند آخرین منطقه کشور بود که تصویب شد اما با وجود امکانات محدود و اعتبارات اندک، نسبت به دیگر مناطق آزاد جدید پیشرو است و باتوجه به ظرفیت های بالای مهران، اگر این منطقه فعالیت خود را شروع کند، مشکل بیکاری استان با ایجاد مشاغل جدید حل می شود.

رحیمی ابراز امیدواری کرد: نمایندگان مجلس در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ برای منطقه آزاد مهران یک اعتبار در نظر گرفته و همچنین در دور دوم سفر ریاست جمهوری اعتبار مناسبی برای این منطقه اخذ شود./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار