معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایلام ؛
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایلام بیان داشت : با توجه به این مشکلات، این کمبودها در ایلام بعنوان استانی محروم و مرزی و دور از مرکز همچنین دارا بودن زیرساخت های ضعیف، زودتر و بیشتر نمایان می شود و به دلیل عدم وجود شرکت های دارویی دولتی از مشکلات دو چندانی برخوردار است.
کد خبر: ۱۰۷۴۹۷۰
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۱ 02 November 2022

 به گزارش تابناک ایلام؛ رسول دشتی مطرح کرد : از پایان سال ۱۴۰۰ و در ماه های آخر مشکلاتی در سطح تولید دارو بوجود آمد و عدم تامین بموقع دارو با توجه به گستره مطالبات سبب شد تولید دارو در کشور به حداقل برسد که این مشکلات بر استان ها از جمله ایلام تاثیر گذاشت.

وی گفت :تولید دارو از طریق کارخانجات و شرکت های تولید دارو انجام و توسط سازمان غذا و دارو به توزیع کنندگان تحویل و از شرکت مرکزی به استان ها منتقل می شوند اما بدلیل عدم استقرار چنین شرکت هایی ظلم مضاعفی به ایلام وارد می شود.

دشتی ادامه داد : استقرار شرکت های دارویی در استان سبب دپوی مناسب داروها می شود و در مواقع بحرانی و حوادث غیرمترقبه می توان با ذخیره داروها وضعیت را مدیریت و با کمبود و مشکل مواجه نشویم.

وی افزود : باتوجه به اینکه کمبود دارو بخصوص آنتی بیوتیک ها با شیوع آنفلوآنزا و سرماخوردگی مختص استان خاصی نیست، بلکه در سطح کشور و بدلیل کاهش تولید دارو است که این موضوع پیگیری های ما را مختل نکرده و همچنان بعنوان مطالبه پیگیر استقرار شرکت های دارویی در استان هستیم، هرچند تاکنون به نتیجه نرسیده و تلاش نمایندگان نیز تاکنون مثمر ثمر نبوده است.

دشتی خاطرنشان کرد : کمبود برخی داروهای تزریقی از جمله سرم و آمپول بدلیل تعداد کم تولیدکنندگان این داروهاست که به تبع آن کمبود دارو ایجاد می شود و به همین دلیل کمبود داروهای تزریقی بیشتر قابل مشاهده است که نیاز به پیگیری بیشتری دارد.

وی ادامه داد : برای مدیریت عرضه و توزیع جلساتی برگزار و برای تجویز دارو با معاون بهداشتی و درمان بیمارستان ها و شبکه بهداشت هماهنگی لازم جهت خودداری از تجویزهای بی مورد صورت گرفته و به داروخانه ها نیز اعلام شده برای جلوگیری از مصرف خودسرانه دارو و امکان ایجاد عوارض از عرضه برخی داروها خودداری کنند چرا که با مدیریت مصرف و تجویز میتوان از کمبود دارو جلوگیری کرد.

دشتی گفت : 90 داروخانه شهری و ۶۰ داروخانه روستایی در ایلام وجود دارد و استان ما از نظر شاخص مصرف دارو از میانه کشور بالاتر است و از شهروندان تقاضا داریم از مصرف دارو بصورت خودسرانه و بدون تجویز پزشک خودداری کنند، چرا که علاوه بر ضرر و زیان اقتصادی سبب ایجاد عوارض و مشکلاتی در حوزه سلامتی و بهداشتی آنها شده و باید در تکمیل زنجیره تامین توزیع دارو مصرف نیز کنترل شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار