رئیس دامپزشکی شهرستان آبدانان گفت: صنعت دامپروری شهرستان آبدانان دارای ظرفیت‌های قابل توجهی در تامین مواد پروتئینی استان می‌باشد و می‌توان با روزآمد سازی سبک دامداری و دامپروری از طریق استفاده از تکنولوژی مدرن و مکانیزه یا نیمه‌مکانیزه کردن، بهره‌وری را در این زمینه بالا برد.
کد خبر: ۱۰۷۲۵۳۹
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴ 18 October 2022

به گزارش تابناک ایلام ؛ دامداری و دامپروری از دیرباز تاکنون همواره مهمترین فعالیت‌ اقتصادی در شهرستان آبدانان محسوب شده و یک از اصلی‌ترین منابع درآمدی مردمان این دیار بوده است.

دکتر درویشی رئیس دامپزشکی شهرستان آبدانان در مصاحبه‌ای با تابناک آبدانان با اعلام این مطلب گفت:صنعت دام و طیور یک صنعت پایدار است و توجه به این صنعت می‌تواند موجب رشد اقتصادی شهرستان و استان شود، چرا که در واقع اتکا به درآمدهای کاذب و صنعتی ناپایدار که آن هم انگشت شمار هستند نمی‌تواند در دورنمای توسعه و رونق اقتصادی موثر باشد و قطع یقین توجه به صنعت دام و طیور و ایفای نقش بهینه دامپزشکی در این بین می‌تواند پویایی بازار اقتصادی و اشتغالزایی پایدار را در این حوزه تضمین نماید.

درویشی افزود: دامداری و دامپروری سهم مهمی در تامین غذای مورد نیاز انسان دارد که در این مورد می‌توان به تولید محصولات لبنی، گوشت، پشم و چرم اشاره کرد. علاوه بر این کود حیوانی نقش اساسی را در صنعت کشاورزی شهرستان ایفا کرده و ضمن نداشتن پیامدهای زیست‌محیطی کودهای شیمیایی- باعث رونق تولید و توسعه اقتصاد در این حوزه نیز می‌شود.

وی بیان داشت : صنعت دامپروری شهرستان آبدانان دارای ظرفیت‌های قابل توجهی در تامین مواد پروتئینی استان می‌باشد و می‌توان با روزآمد سازی سبک دامداری و دامپروری از طریق استفاده از تکنولوژی مدرن و مکانیزه یا نیمه‌مکانیزه کردن، بهره‌وری را در این زمینه بالا برد.

مدیر دام شهرستان آبدانان افزود: باید گفت دامپروری با وجود پر زحمت بودن، شغلی علمی، سودآور و پربرکت است، که این عنوان به پاس تلاش مجموعه دامپزشکی شهرستان، حمایت مدیریت استان و تلاش دامداران و دامپروران، عشایر ریشه‌دار شهرستان آبدانان به وجود آمده است.

دکتردرویشی درخصوص وضعیت دام شهرستان اضافه کرد : شهرستان آبدانان با دارا بودن بالغ بر ۴۰۰هزار راس دام سبک، ۳هزار راس دام سنگین، ۳۰ واحد مرغداری به ظرفیت تولید سالیانه۴ میلیون  قطعه در سال قطب مهم دامداری استان می‌باشد.

دکتر درویشی عنوان کرد : تجارت و فعالیت در حوزه نقل انتقال دام یکی از مهمترین فعالیت‌های اقتصادی مردم شهرستان آبدانان می‌باشد به‌طوری‌که سالیانه بالغ بر ۲۰۰هزار راس دام مازاد شهرستان به بازارهای مصرف داخلی و خارج ازکشور صادر می‌شود و دامپزشکی شهرستان در این زمینه با استفاده از سامانه قرنطینه و امنیت زیستی دامپزشکی برای تمامی محموله‌های خروجی گواهی بهداشتی حمل صادر و بارصد تایید تخلیه محموله در مقصد، نقش بسزایی در جلوگیری از قاچاق محموله‌های دامی را ایفا می‌نماید.

درویشی اذعان داشت :که عملکرد دامپزشکی شهرستان آبدانان را می‌توان عمدتاً حول دو محور خلاصه نمود: اول حفظ و حراست از سرمایه دامی: حفاظت از سرمایه دامی که مهمترین خطر تهدیدکننده آن بیماری‌های دامی می‌باشند و مواجهه صحیح و متناسب با آن نیازمند برنامه‌ریزی دقیقا و اجرای برنامه‌های پیشگیرانه گسترده می‌باشد. در این راستا،دامپزشکی آبدانان با انجام عملیات رایگان مایه‌کوبی بیش ازدو میلیون نوبت بر علیه بیماری‌های آبله، تب برفکی، پی پی آر.بروسلوز،و لمپی اسکین در جمعیت دامی توانسته است وقوع بیماری‌های دامی را به حداقل برساند.

وی بیان داشت: دوم نظارت بر بهداشت عمومی و ارتقاء سلامت عمومی: در این حوزه نیز دامپزشکی آبدانان با پیشگیری از وقوع بیماری‌های قابل انتقال به انسان نقش بسزایی در کاهش وقوع این بیماری‌ها در جامعه انسانی داشته است. به عنوان نمونه اگر امروز وقوع بیماری تب مالت در جمعیت انسانی بطورقابل ملاحظه‌ای کاهش یافته مرهون تلاش‌های پرسنل دامپزشکی در مبارزه با آن در جمعیت دامی به عنوان تنها منشاء انتقال بیماری مذکور به انسان می‌باشد.

وی همچنین با ارائه آماری در حوزه نظارت و بهداشت افزود؛ درحوزه نظارت برعرضه فرآورده‌های خام دامی ماهیانه بیش از ۱۰۰ لاشه دام سبک وسنگین در کشتارگاه بازرسی بهداشتی، برچسب و ممهور به مهر دامپزشکی می‌گرددعلاوه براین، نظارت مستمر روزانه بر واحدهای عرضه فرآورده، انجام نمونه‌برداری لازم از فراورده مصرفی واحدهای کبابی، رستورانها وانجام آزمایشات لازم بر روی نمونه، ضبط و معدوم‌سازی فرآورده‌های غیر قابل مصرف و معرفی متخلفین بهداشتی به مرجع قضایی از دیگر فعالیت‌های سازمان مذکور در حوزه نظارت و بهداشت می‌باشد.

وی توصیه آخرخود رااینجوری بیان کرد : با توجه به اینکه بیش از ۸۰۰ نوع عامل بیماری قابل انتقال به انسان از حیوانات شناخته شده است و تهیه گوشت و فرآورده‌های دامی از مراکز غیر معتبر می‌تواند سلامت شهروندان را بطور جدی تهدید نماید لذا به شهروندان گرامی توصیه اکید می‌شود همواره گوشت و فراورده‌های دامی مورد نیاز خود را از مراکز معتبر با برچسب دامپزشکی تهیه نمایند./م

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار