کد خبر: ۱۰۶۹۴۷۵
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۰ 27 September 2022

اولین گرگ قطبی شبیه سازی شده در چین متولد شد (+عکس)

یک شرکت بیوتکنولوژی چینی مستقر در پکن برای اولین بار یک گرگ قطبی را با استفاده از یک سلول اهدایی از گرگ ماده وحشی قطب شمال و ترکیب با جنینی که داخل رحم سگی از نژاد بیگل بود به دنیا آوردند.
 

این توله که مایا نام دارد در ماه ژوئن به دنیا آمد اما شرکت بیوتکنولوژی سینگوژن (Singogen) منتظر بود تا این حیوان شبیه سازی شده به ۱۰۰ روزگی برسد تا از سلامت او اطمینان حاصل کرده و سپس خبرش را منتشر کند.

 

اولین گرگ قطبی شبیه سازی شده در چین متولد شد

اگرچه گرگ های شمالگان یا همان گرگ های قطبی مانند برخی دیگر از نژادها در خطر انقراض نیستند، اما دانشمندان امیدوارند که بتوانند از این فرآیند برای نجات سایر گونه‌های در خطر انقراض استفاده کنند.

 
 
با پلازیو تو بازارِ امارات قدم بزن | پرداختِ ریالی + ارسال سریعِ هوایی

با پلازیو تو بازارِ امارات قدم بزن | پرداختِ ریالی + ارسال سریعِ هوایی

پیشنهاد امروز
 

با آنکه این اتفاق یک پیشرفت علمی محسوب می‌شود اما شبیه سازی حیوانات همواره با بحث و جدل هایی همراه بوده است زیرا فعالان حقوق حیوانات می‌گویند حیواناتی که درگیر این فرآیند می‌شوند در جریان جراحی های لازم برای به دست آوردن سلول های اهداکننده و انتقال جنین رنج زیادی را متحمل می‌شوند.

برخی هم استدلال دیگری علیه این فرآیند دارند و خلق حیوانات از طریق شبیه سازی را غیراخلاقی می‌دانند زیرا بر این باورند که انسان با این کار می‌خواهد نقش خدا را بازی کند.

اولین گرگ قطبی شبیه سازی شده در چین متولد شد

اولین گرگ قطبی شبیه سازی شده در چین متولد شد

با این حال طرف دیگر ماجرا معتقد است شبیه سازی حیوانات راهی برای نجات گونه های در آستانه انقراض است.

صرف نظر از تمام این بحث ها، مایا نقطه عطفی در استفاده از فناوری شبیه سازی تلقی می‌شود. این گرگ قطبی از طریق همان تکنیکی متولد شد که دالی، گوسفند در سال ۱۹۹۶ در اسکاتلند شبیه سازی شد؛ روشی که به آن انتقال هسته ای سلول سوماتیک می‌گویند. با این حال دالی در شش سالگی و زمانی که مشخص شد در ریه‌اش تومور دارد کشته شد.

اولین گرگ قطبی شبیه سازی شده در چین متولد شد

در حال حاضر گفته می‌شود که مایا در سلامت کامل است و رفتار یک توله گرگ سنتی قطب شمال را از خود نشان می‌دهد.

می جیدونگ مدیر شرکت بیوتکنولوژی سینگوژن گفت: «پس از دو سال تلاش پرزحمت، گرگ شمال با موفقیت شبیه سازی شد. این اولین مورد در نوع خود در جهان است.» این شرکت ژنتیکی می‌خواهد در مورد چگونگی حفاظت از حیواناتی که بیش از همتایان مایا در معرض خطر هستند تحقیق کند. با این حال هنوز راه درازی پیش روی آنهاست.

اولین گرگ قطبی شبیه سازی شده در چین متولد شد

جیدونگ می‌گوید: «شبیه سازی سگ و گربه ها نسبتا آسان‌تر است. ما به کار در این حوزه ادامه می‌دهیم. در گام بعدی، احتمالا به سراغ شبیه سازی حیوانات وحشی نادر غیر از سگان و گربه‌ ها می‌رویم و این کار سخت‌تر خواهد بود.»

با این حال در جامعه علمی عده‌ای به‌ویژه در مورد سلامت حیواناتِ شبیه سازی شده و تاثیر شبیه سازی بر تنوع زیستی نگران هستند. به عنوان مثال، مایا که مهارت های اجتماعی لازم را ندارد باید بقیه عمرش را در اسارت بگذراند.

منبع: روزیاتو

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار