مدیرکل کتابخانه های عمومی ایلام:
مدیرکل کتابخانه های عمومی ایلام گفت: طی دوره یک ساله از شهریور ماه ۱۴۰۰ تا کنون، بیش از ۱۵۳هزار عنوان کتاب به اعضاء امانت داده شده است.
کد خبر: ۱۰۶۵۲۹۶
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۲ 03 September 2022

به گزارش تابناک ایلام؛ سمیه حیدری با تشریح اقدامات یکساله اداره کل کتابخانه های عمومی ایلام اظهار داشت: کتابخانه ‌های عمومی مجموعه ای فرهنگی با هویت اسلامی _ ایرانی هستند که  با کارکردهای آگاهی‌ بخشی، اطلاع‌ رسانی، آموزشی و ارشادی، زمینه‌ ساز ارتقای مطالعه مفید و توسعه فرهنگ عمومی جامعه می باشند.

وی افزود: نهاد کتابخانه های عمومی کشور در جهت تحقق این اهداف و همچنین ماموریت اصلی خود در سند چشم انداز افق ۱۴۰۴ با بکار گیری نیروی انسانی متعهد، متخصص و آموزش دیده، ضمن ایجاد شبکه ای گسترده و مسنجم از کتابخانه های عمومی در مناطق شهری و روستایی در اقصی نقاط کشور، با هدف حفظ جایگاه نخست کشور در منطقه و رساندن آن به مجموعه پانزده کشور برتر جهان از حیث سرانه فضا، عضو، منابع و امانت کتابخانه ای فعالیت دارد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی ایلام گفت: این اداره کل به عنوان متولی ایجاد و مدیریت کتابخانه های عمومی، عهده دار ۲ ماموریت اصلی با محوریت تامین منابع و امانت کتاب به اقشار مختلف مردم و همچنین توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی از طریق برگزاری فعالیت های متنوع فرهنگی، با ۵۳ باب کتابخانه عمومی نهادی شامل ۳۳ باب کتابخانه شهری ، ۱۴ باب کتابخانه روستایی، ۶ باب کتابخانه  مشارکتی و همچنین ۸ باب پیشخان خدمات کتابخانه ای در مناطق مختلف استان می باشد.

تلاش جهادی برای رفع عقب ماندگی های دوران کرونا

وی ادامه داد: در کتابخانه های عمومی نهادی استان با مجموعه منابعی بیش از ۵۸۰ هزار نسخه کتاب و فضاهای کتابخانه ای شامل مخزن کتاب، سالن های مطالعه، بخش کودک، نوجوان، کتب مرجع، کمک درسی و نشریات، به بیش از  ۲۴ هزار نفر عضو فعال خدمات رسانی می شود همچنین طی دوره یک ساله از شهریور ماه ۱۴۰۰ تا کنون، بیش از ۱۵۳هزار عنوان کتاب به اعضاء امانت داده شده است.

حیدری اضافه کرد: نکته قابل طرح در این زمینه این است که با توجه به همه گیری ویروس کرونا به مدت ۲ سال، به دلیل تعطیلی مقطعی کتابخانه ها و ایجاد محدودیت های بهداشتی، اعضای کتابخانه های عمومی استان در شهریور ماه سال ۱۳۹۹ به  ۱۳۹۰۸ نفر تنزل یافت که با بهبود شرایط کرونا و تلاش شبانه روزی کتابداران و کارکنان با رشد ۷۳ درصدی در جذب اعضای جدید این عدد در ابتدای شهریور ماه سال ۱۴۰۱ به  ۲۴۱۵۳ نفر ارتقاء یافت و عقب ماندگی های دوران دو ساله شیوع ویروس کرونا به شکلی مطلوب جبران شد.

وی عنوان کرد: در حوزه تامین منابع مکتوب با راه اندازی  پویش سراسری « اهدای کتاب، میراث ماندگار» در مجموع طی دوره یک ساله، بیش از ۷۸۰۰۰ نسخه کتاب اهدایی از طریق سازمان ها و نهادها انجام گرفته است.

به گفته ی مدیرکل کتابخانه های عمومی ایلام، تعداد ۵۲۰ نسخه با ازرش ریالی ۱۱۲ میلیون ریال از محل اعتبارات داخلی اداره کل در راستای حمایت از نویسندگان بومی خریداری شده است.

وی بیان داشت: تعداد ۶۷ نسخه کتاب و ۱۰۰ عدد اسباب بازی از محل کمک سازمان ها و نهادی های انقلاب اسلامی با ارزش ریالی حدود ۳۵۰ میلیون ریال، اهدا و در اختیار کتابخانه های عمومی قرار گرفته است. در این راستا بخشی از منابع اهدایی از سوی سازمان نظام پزشکی استان ایلام تهیه و به کتابخانه های عمومی شهرستان ها ایوان و بدره ارسال شد و این اقدام حسنه با همکاری پزشکان بومی شهرستان های دیگر ادامه دارد.

حیدری گفت: همچنین تعداد ۲۲۳۹۹ نسخه کتاب از طرف اداره کل به سازمان ها، نهاد ها و ارگان های انقلاب اسلامی استان ایلام اهداء شده است. از سوی بنیاد فرهنگی آموزشی قلم چی با هدف محرومیت زدایی و حمایت از کودکان و دانش آموزان عضو آسیب پذیر از حیث مالی، کتاب و نوشت افزار برابر با مبلغ ریالی یک میلیارد و پانصد میلیون، به اعضای کتابخانه های عمومی استان اهداء شده است.

رشد چشم گیر فعالیت های فرهنگی در کتابخانه های عمومی استان

وی عنوان کرد: در حوزه فعالیت های فرهنگی، در مجموع بیش از ۱۰ هزار برنامه فرهنگی شاخص استانی، کشوری و کتابخانه ای درقالب هایی چون نشست های کتابخوان، جمع خوانی، ایستگاه های مطالعه و نقاشی، برنامه های مناسبتی و نمایشگاه های کتاب برگزار شده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی ایلام افزود: با مشارکت ارزشمند عموم در یازدهمین جشنواره ملی کتابخوانی رضوی با آماری بیش از ۱۴۰۰۰ نفر در سطح استان و در  در بخش های مختلف، اتفاقی مبارک در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و نشر سنت شکوهمند ائمه معصومین (سلام الله علیها) رقم خورد. از بین مشارکت کنندگان ۴۷۸ نفر برگزیده در سطح کشوری، استانی، شهرستانی و کتابخانه ای معرفی و با اهدای هدیه نقدی جمعاً به ارزش ۴۶۰ میلیون ریال، مورد قدردانی قرار گرفتند.

وی یادآور شد: برگزاری برنامه های شاخص استانی با مشارکت دیگر ادارات از جمله برنامه های محوری در حوزه فرهنگی استان بوده است. در این راستا می توان به برنامه هایی نظیر «طلوع سرخ» با موضوع عصر شعر پیرامون شخصیت و زندگی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، شب یلدا با حضور کودکان کار، برگزاری برنامه به مناسبت روز بعثت حضرت رسول(ص)، مسابقه بزرگ کتابخوانی با عنوان قصه های انقلاب هم زمان با هفته هنر انقلاب، برنامه مشارکتی توزیع کیف و نوشت افزار با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) و بانک ملت در بین اعضای کتابخانه های روستایی به ارزش ریالی ۶۰۰ میلیون ریال، برنامه روایت مادری با معرفی کتاب لحظه های ناگزیر با موضوع زندگی نامه شهید احمد کرمی و ذکر خاطرات آن بزرگوار از زبان مادر گرامی شان، مراسم بزرگداشت حکیم نظامی و شب شعر فردوسی با همکاری دانشگاه ایلام، همکاری در اجرای همایش بزرگ خیابانی به مناسبت هفته حجاب و عفاف و برنامه از تبار قلم با تقدیر از یوسف گوهری از نویسندگان شاخص استانی، اشاره کرد.

حیدری گفت: رونمایی از آثار مهم نویسندگان بومی استان از دیگر برنامه های شاخص فرهنگی اداره کل کتابخانه های عمومی استان بوده که مراسم رونمایی از کتاب شیمی زان و کتاب مفهوم شناسی و ارتقاء تاب آوری در کودکان، نمونه های از این نوع برنامه است.

وی ادامه داد: برگزاری جشن بزرگ به مناسبت هفته کتاب با هدف تقدیر از کتابداران و کتابخوانان برگزیده استانی در شهر ایلام با مشارکت سازمان فرهنگی هنری شهرداری ایلام، همراه با مراسم نام گذاری یکی از پارک های بزرگ شهر ایلام واقع در محله مصلی امام خمینی (ره)، از دیگر برنامه های قابل طرح می باشد.

گسترش چشمگیر مشارکت های عمومی در حوزه کتاب و کتابخوانی

مدیرکل کتابخانه های عمومی ایلام افزود: در بخش انجمن کتابخانه های عمومی تعداد ۷۷ جلسه انجمن در سطوح استانی، شهرستانی و بخش ها برگزار شده که عموم این جلسات با حضور مدیرکل کتابخانه های عمومی، کارشناسان این اداره کل و  بالاترین مقام اداری مقیم در منطقه شکل گرفته و پیگیری و اجرای مصوبات هر جلسه غالباً محقق شده است.

وی اضافه کرد: در حوزه مشارکت ها در طول یک سال گذشته ۸ مورد تفاهم نامه همکاری با هدف گسترش فعالیت های مشترک فرهنگی و جذب حمایت های عمومی، با ادارات و سازمان های مختلف منعقد شده است.

حیدری عنوان کرد: در راستای توسعه فضای کتابخانه ای در مناطق محروم و فاقد شرایط کتابخانه، تفاهم نامه تاسیس ۱۲ مورد پیشخان خدمات کتابخانه ای امضاء شده است که از این تعداد، ۸ مورد در شهرستان های دره شهر، آبدانان، بدره و دهلران، افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفته اند.

وی بیان داشت: همچنین با هدف جذب مشارکت های مردمی جلسات انجمن خیرین کتابخانه ساز به صورت منظم برگزار و مصوبات جلسات یاد شده پیگری شده است. براین اساس در جهت توسعه این امر ارزشمند،  انجمن خیرین شهرستان آبدانان راه اندازی شده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی ایلام افزود: نیروی انسانی اداره کل کتابخانه های عمومی استان استان ایلام تا پایان سال ۱۴۰۱ در مجموع ۱۲۰ نفر می باشد که شامل ۸۸ نفر کتابدار و ۳۲  نیروی ستادی (روسای ادارات کتابخانه های شهرستانها جزوه نیروهای ستادی آمده اند) است که از این تعداد، ۲۴ نفر بر اساس قانون استخدام ایثارگران، تبدیل وضعیت رسمی قطعی شده اند.

ارتقاء سرانه کتابخانه های عمومی در استان ایلام

وی تصریح کرد: اعتبارات تملک داریی های سرمایه ای مصوب در طول سال ۱۴۰۰ بابت تعمیر و تجهیز کتابخانه های عمومی، مبلغ ۲۰ میلیارد و ۳۲۰ میلیون ریال است که از این مبلغ، ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال تخصیص و در اهداف مورد  نظر هزینه شده است. همچنین در سال جاری مبلغ  ۳۰ میلیارد و ۲۳۸ میلیون ریال اعتبار در جلسات برنامه ریزی شهرستان ها مصوب شده است که تاکنون مراحل تخصیص آن آغاز نشده است.

حیدری تصریح کرد: در طول یک سال گذشته اعتبارات حمایت مالی از سوی بنیاد برکت، در قالب ۴ عنوان قرارداد حمایتی جهت پروژه های کتابخانه شماره ۲ دره شهر  و روستایی وارگه، هرکدام  به مبلغ ۲۰۰۰ میلیون ریال، تعمیر و تجهیز کتابخانه های عمومی شهرستان هلیلان ۵۰۰ میلیون ریال و همچنین ۲۰۰ میلیون ریال بابت خرید تجهیزات  فرهنگی بخش کودک و کتاب، تخصیص یافته است.  در ادامه این رویه از سوی  بنیاد علوی اعتباری بالغ بر ۶ میلیارد ریال جهت تاسیس و بهره بردرای از کتابخانه عمومی اندیشه شهر ارکواز ملکشاهی مصوب و هزینه شد و مبلغ ۲ میلیارد ریال نیز جهت کمک به تاسیس کتابخانه عمومی حضرت ولی عصر (عج) شهرک توحید شهرستان هلیلان تخصیص داده شده و کتابخانه مذکور نیز مورد بهره برداری قرار گرفت.

وی بیان داشت: پروژه های عمرانی کتابخانه ای در دست اقدام که به آن ها اشاره می شود، کتابخانه های عمومی شماره ۲ شهرستان دره شهر با پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصد، کتابخانه روستایی وارگه با ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی، اتمام عملیات عمرانی و تجهیز کتابخانه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی محله بانبرز ایلام و پروژه پایانی، پیشرفت ۵۰ درصدی پیرامون آماده سازی سالن آمفی تئاتر کتابخانه مرکزی ایلام و اتمام فرآیند تجهیز و تکمیل سالن جلسات کتابخانه با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال، می باشد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی ایلام یادآور شد:  موافقت نامه اولیه و اخذ مجوز ماده ۲۳  مبنی بر تاسیس ۴ باب کتابخانه عمومی در شهرستان های مهران، سیروان، بدره و ملکشاهی با سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اخذ شده و اعتبارت اولیه برای آغاز عملیات عمرانی آن ها از سوی فرمانداری ۴ شهرستان مصوب شده است.

افتتاح و بهره برداری از طرح ها و پروژه های عمرانی

وی افزود: در این بازه زمانی با حمایت مالی و تلاش بنیاد علوی، کتابخانه های عمومی اندیشه در شهر ارکواز ملکشاهی و حضرت ولی عصر(عج) در شهرک توحید شهرستان هلیلان و همچنین بخش ناشنوایان کتابخانه عمومی امام جعفر صادق (ع) شهر ایلام با همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان، افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

حیدری گفت: تکمیل و تجهیز کتابخانه عمومی شهید علی غیوری زاده شهرک اسلامیه شهرستان مهران پروژه دیگری است که به اتمام رسیده و برنامه ریزی شده است در ایام هفته دولت افتتاح و مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی ادامه داد: در راستای توسعه فضاهای کتابخوانی در مناطق روستایی و کمتر توسعه که فاقد شرایط لازم برای ایجاد کتابخانه عمومی هستند، طرح پیشخان خدمات کتابخانه ای از سوی نهاد کتابخانه های عمومی به استانها پیشنهاد گردید که در استان ایلام از ۴ طرح در سطح استان در شهرستانهای دهلران، آبدانان، دره شهر و بدره با توسط اداره کل کتابخانه های عمومی استان و با همکاری دستگاههای اجرایی دیگر، ایجاد و مورد بهره برداری قرار گرفتند.

توسعه زیرساخت های فناوری اطلاعات و امنیتی در کتابخانه های عمومی

مدیرکل کتابخانه های عمومی ایلام عنوان کرد: در راستای ارتقای سطح کارایی و امنیت زیر ساخت های حوزه فناوری اطلاعات اداره کل و کتابخانه های عمومی استان، نصب آنتی ویروس ایرانی، ارتقای سخت افزاری و نرم افزاری سیستم های رایانه ای استان و بهبود کارکرد شبکه ها و سامانه های اداری انجام گرفته است.

وی افزود: سهولت دسترسی اعضای کتابخانه های عمومی به اطلاعاتی مورد نیاز پیرامون وضعیت کتاب ها و منابع کتابخانه های عمومی استان ایلام و در سطح کشور با بروز رسانی و ارتقای سامانه جامع مدیریت کتابخانه های عمومی(سامان) به صورت متمرکز فراهم شده است.

حیدری در پایان گفت: به منظور به روز رسانی تجهیزات امنیتی و ارتقای امنیت فیزیکی کتابخانه های عمومی استان در بازه زمانی یک ساله از شهریور ماه سال ۱۴۰۰ تا کنون، ۵ باب کتابخانه عمومی به سیستم ضد سرقت و دوربین های مدار بسته تجهیز شده و یا ارتقاء یافته اند. کتابخانه تازه تاسیس اندیشه ارکواز ملکشاهی نیز به طور کامل به اقلام امنیتی و حفاظتی شامل دوربین مداربسته، سیستم ضد سرقت و حفاظ های فیزیکی تجهیز شده است./ح

 

بیشتر بخوانید

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار