مسیولین آبفا و دیگر دستگاههای درگیر حوزه آب باید نگاهها به شیوه الگوی مصرف را از مشترکین خانگی به مشترکین پر مصرف در خانه باغ ها و برخی صنایع آب بر تغییر دهند.
کد خبر: ۱۰۶۳۸۹۰
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۱ 26 August 2022

تابناک ایلام علی اصغر اسدی ::این جمله ایست که با ها از زبان دغدغه مندان شنیده و یا در رسانه ها خوانده ایم «بحران آب جدیست »

شاید با بی برقی ،کمبود وسیله حمل و نقل و دیگر ملزومات زندگی بتوان چرخ امور را به نحوی چرخاند و حتی میتوان گرسنگی را با جابجایی برنامه غذایی جبران کرد ،اما بی آبی و تشنگی قابل جبران نیست و حتما حیات را با چالش جدی روبرو خواهد کرد .

هرعاملی از بی برنامگی و نبود راهبرد برای صیانت از سفره های زیر زمینی یا منابع رو زمینی گرفته تا بی توجهی انسان ها و عوامل زیست محیطی در شکل گیری بی آبی تاثیر گذار است .

هر چه که هست امروز یا یک خشکسالی در خطر و دامنه دار روبرو هستیم و آثار آن در رودخانه ها و چشمه و چاهها کاملا ملموس و مشهود است .

این وضعیت تا جایی پیش رفته که این روزها حتی سیمره خروشان بی رمق شده ،سدها خشکیده ،چشمه و چاهها بی آب شده اند ،این یعنی خطر بحران آب درست در بیخ گوش ما قرار گرفته است .

بحرانی که قطعا در کنار تهدید حیات انسانها بقای جانداران و طبیعت و کشاورزی را نیز به خطر انداخته و استمرار آن می تواند به چالشی امنیتی و اجتماعی در ساحت زیستی جامعه پدیدار شود .

برای قایق آمدن بر این بحران و کاهش آثار آن بر زندگی ما به دو استراتژی کوتاه مدت و بلند مدت نیاز است ،اما واکاوی برنامه ها گویای این واقعیت تلخ است که هیچ برنامه مدون ،جامع و کاربردی برای این بحران در دسترس نیست

با وجود اینکه مسیولین می دانند که منابع زیر زمینی در چه وضعیتی قرار دارد ،می دانند که سد ایلام بعنوان اصلی ترین منبع تامین آب صدهها هزار ایلامی به مرور به سمت خشکیدن پیش می رود ،تعدادی چاههای گل گل دومین منبع تامین آب شهر ایلام خشکیده است ،اما انگار هیچ اتفاقی نیافتاده است .

مسولین حوزه آب صرفا به گزارش عملکرد اکتفا می کنند و شهروندان هم تو گویی اصلاصدای بحران کم آبی به گوششان نخورده است .راهبرد بلند مدت پیشکش ،راهبرد کوتاه مدتی هم برای عبور از این وضعیت موجود نیست

کوتاه سخن اینکه صدای بحران باید شنیده شود و مدیران ومردم برای عبور از این بحران باید اتاق فکر مشترکی تشکیل دهند و در عمل به میدان مبارزه با بحران کم آبی قدم بگذارند

اقدامات تبیهی و تشکیل پلیس آب کارساز است اما راهگشا نیست !مدیران آب باید بدون اغماض و با برنامه به مقوله کم آبی و برخورد با اتلاف دهندکان مایع حیات ورود کنند و گرنه عنقریب است همگی در گرداب بی آبی بلعیده شویم

بنابراین برای کنترل شرایط بد جاری در حوزه آب و جلوگیری از ورود به تنش های اجتماعی و امنیتی ضرورت دارد هر دو استراتژی بلند مدت و کوتاه مدت در دستور کار مسیولین و دستگاههای مسئول قرار گیرد .

قطعا استراتژی بلند مدت اقدامات کلانی را می طلبد که از توان مدیران استان ما خارج است ،اما اقدامات تنبیهی ،بازدارنده و کنترلی در استان بخشی از استراتژی کوتاه مدت است که می تواند در این حوزه نقش آفرینی کند.

البته مسیولین آبفا و دیگر دستگاههای درگیر حوزه آب باید نگاهها به شیوه الگوی مصرف را از مشترکین خانگی به مشترکین پر مصرف در خانه باغ ها و برخی صنایع آب بر تغییر دهند.

در اطراف شهر ایلام خانه باغ هایی وجود دارد که هر بار پر و خالی کردن استخرهایشان به اندازه دهها مشترک پر مصرف در اتلاف آب نقش آفرینی می کنند ،حال آبیاری باغات و صیفی جات درون حیاط های گل و گشادشان پیشکش!

نمی شود بمنظور تغییر شیوه مصرف ،مشترکین خانگی را مشمول جریمه کرد اما از آنسو دردانه های ساکن در خانه باغ های پیرامون شهر از طریق وایرال کردن تصاویر آب تنی در استخرها به ریش مردم و دغدغه مندان بخندند !

مضافا اینکه در همین شهر ایلام کارگاههای ساخت قطعات بتنی فعال هستند که روزانه دهها هزار لیتر آب شرب را اتلاف می کنند این در حالیست می شود با استفاده از آب غیر قابل شرب بازیافتی شده چرخ کارگاه هایشان هم بچرخد!

اگر دستگاههای مسیول و مدعی العموم واقعا بحران کم آبی را جدی بگیرند و همین دو موضوع اتلاف کننده آب شرب را کنترل کنند قطعا در کاهش مصرف آب شهر ایلام کارساز خواهد بود

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار