نگاهی به وضعیت توزیع اعتبارات حوزه اربعین به شهرداری های استان بیانگر سایه افکندن نگاه غیر کارشناسانه و متعصبانه به شهرداری های مختلف استان است .
کد خبر: ۱۰۶۲۴۵۷
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۵ 19 August 2022

تابناک ایلام علی اصغر اسدی ::اربعین در کنار ارزشهای معنوی که در خود نهفته دارد ،یک فرصت طلایی چند منظوره هم برای بهبود فضای کسب و کار و رونق اقتصادی و هم بهانه ای برای جذب اعتبارات عمرانی در راستای مرمت زیر ساخت هایی است که در شرایط عادی هیچ توجهی به آن نمی شود .

حال صرفنظر از اینکه اربعین یک ارزش معنویست که قرن هاست همچون خونی در وجود مردمان ما جاری و ساریست و مردم دوستدار عصمت و طهارت همچنان میزبانان با محبتی ،زایرین حضرت امام حسین را تکریم کرده اند .

مردم عاشق و دیندار ایلام نیز در این سالها در پذیرایی از زایرین اربعین حسینی هیچ کم فروشی نکرده و عاشقانه و با خلوص تمام دارایی خود را در استقبال از زایرین کوی دوست به میدان آورده اند.

شاید در این میدان عشق بازی

شاید در این میدان عشق بازی به جهت علاقه قلبی مردم استان به تکریم زایرین کوی دوست ،خداوند این موهبت را به مردم ما هدیه کرده تا از آثار معنوی و دنیوی آن بهره مند شوند ،لذا باید دست اندرکاران به شیوه ای عادلانه مقدمات این بهره مندی را به صورت برابر برای تمامی مردم فراهم آورند .

باید یقین داشت اگر به موازات شعار اربعین مردمی ،تمامی امور مرتبط با استقبال از زایرین را به مردم واگذار کنند ،آنان به جهت علاقه قلبی به بهترین وجه ممکن از این عزیزان تکریم خواهند کرد .

اما به دلیل کثرت این حضور یقینا در جایی نیز دولت باید در حوزه تامین زیرساخت ها نظیر هماهنگی در تردد، بهبود جاده های مواصلاتی ،زیرساخت های رفاهی و .....اقدامات موثری را در مسیرهای تردد و مناطق زایر پذیر معمول بدارد .

اینکه امروز تمامی دستگاه‌های اجرایی و خدماتی در قالب ستاد اربعین ماموریت یافته اند تا مقدمات یک زیارت امن و بهره مند از رفاه را فراهم آورند به خاطر این حجم بزرگ و در راستای تسهیل بخشی برای ورود مردم به مقوله استقبال و هدایت زایرین اربعین است

از اینرو با توجه به اهمیت اربعین و آثار این تجمع بزرگ در تامین اهداف ایدیولوژیک نظام در عرصه داخلی ،منطقه ای و بین المللی ،تمامی ظرفیت های نظام به میدان اربعین وارد شده است .

سالهاست که تلاش می شود از طریق تزریق اعتبارات حوزه اربعین وضعیت زیر ساخت ها و اماکن رفاهی در استان بهبود یابد ،گرچه در حوزه جاده ها و ایجاد اماکن رفاهی کارهای بزرگی انجام گرفته ،اما تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله باقیست

بررسی وضعیت واگذاری اعتبارات و رفع کاستی ها و بهبود زبر ساخت های مناطق درگیر اربعین نشان می دهد در جایی نگاهها به جای اینکه به موازات میزان درگیری شهرها و مناطق درگیر با امور زایرین اربعین در بهبود زبر ساخت ها تاثیر گذار باشد ،اما این نگاهها همواره به تعصبات منطقه ای آلوده است .

از این رهگذر است که نگاه منطقه ای تبعیض آلود به مناطق درگیر اربعین باعث شده تا تیر اهداف کلان به هدف ننشیند و همچنان در مناطق زایرپذیر از حیث امکانات و زیر ساخت ها کاستی های رفع نشده ای مشهود باشد .

به معنای ساده تر اگر اختصاص اعتبارات و ایجاد زیر ساخت ها بر مبنای فاکتور واقعیت میدانی میزان تردد زایرین صورت پذیرد ،امروزه این مناطق با چالشی به نام جاده های ضعیف ،امکانات رفاهی و سرویس های بهداشتی و .....دست و پنجه نرم نمی کنند .

تقریبا پنج سال از رسمیت یافتن مقوله ای به نام اربعین و تبدیل استان به کریدور رسمی و اصلی تردد زوار اربعین می گذرد ،چرا با وجود اختصاص اعتبارات و تمرکز حاکمیت به این موضوع پر اهمیت ،همچنان چالش های اساسی سر جای خود قرار دارند !؟

چرا همچنان در حوزه زیر ساخت های اربعین ضعف داریم ؟!

مع الاسف پا برجایی این چالش ها در نگاه‌های تبعیض آلود در دو سطح ملی و منطقه ای نهفته است ،در سطح کلان نگاهها به اربعین بر اساس تعلق خاطر مدیران ارشد به منطقه جغرافیایی خاص و در سطح استانی نیز نگاه مدیران حول همین انتساب به منطقه خاص شکل گرفته است .

بر همین اساس است چون اعتبارات و امکانات حوزه اربعین بر اثر تبعیض ها دچار انحراف می شود ،پس از پنج سال بسیج امکانات و هزینه کرد اعتبارات ،همچنان مناطق زایر پذیر نتوانسته اند از چنبره چالش های زیر ساختی خارج شوند.

توزیع ناعادلانه اعتبارات اربعین 

نگاهی به وضعیت توزیع اعتبارات حوزه اربعین به شهرداری های استان بیانگر سایه افکندن نگاه غیر کارشناسانه و متعصبانه به شهرداری های مختلف استان است .

در جایی که یک شهر محل بیش از هفتاد درصد از زایرین اربعین است و از حیث زیر ساختی وامکانات رفاهی با مشکلات بیشماری روبروست اما می بینیم که اعتبار تخصیص یافته به آن شهر نسبت به شهرهایی که حتی یک زایر را به خود نمی بینید به مراتب کمتر است !

نگاهی به جدول پیوستی توزیع اعتبارات حوزه اربعین به شهرداری ها نشان می دهد که توزیع اعتبارات به جای تبعیت از شاخص میزان زایر پذیری و وضعیت زیر ساختی از موضوع حاشیه ای نفوذ مدیران یا تاثیر گذاری نمایندگان نشات گرفته است !

بعنوان مثال کسی نمی تواند این مقوله را انکار کند که شهر شباب و سرابله پیشانی ورودی استان به حساب آمده و حداقل بیش از هفتاد درصد از زایرین به ناچار از این مسیر عبور می کنند ،اما اعتبار تخصیص یافته به این شهرها نسبت به مناطق حاشیه ای بسیار کمتر در نظر گرفته شده است !

هر چند که معاون عمرانی استاندار در واکنش به انتقادات به وضعیت توزیع اعتبارات گفته است :«اعتبارات ابلاغی شهرداری‌های استان متناسب با نوع پروژه‌ها و زیرساخت‌هایی است که باید برای اربعین ایجاد کنند.

شهرداری‌ها در شهرهایی که در مسیر‌های پنجگانه اربعین قرار گرفته و به عنوان مسیر تردد زائرین مطرح هستند، باید متناسب با کالبد شهری خود، زیرساخت‌های لازم را ایجاد کنند

اما بررسی شیوه توزیع اعتبارات نشان می دهد که تبعیض یا غیر کارشناسانه بودن توزیع اعتبارات به شهرداری ها آنچنان هویداست که هیچ دلیل و ادعایی نمی تواند آن را سرپوش بگذارد .

انتظار می رود به خاطر اینکه این شیوه توزیع اعتبار بنگاه مردم به موضوع ارزشمند اربعین را تحت شعاع قرار نداده و باعث دلسردی آنان نشود ،تجدیدنظر جدی در وضعیت توزیع اعتبارات صورت پذیرد .

پیشنهاد می شود :اگر بناست بر اساس نگاه استفاده از فرصت اربعین برای بهبود زیر ساخت های تمام استان بهره گیری شود ،تمامی شهرداری ها از این فرصت برخوردار شوند ،یا اینکه بر اساس میزان زایر پذیری اعتبارات اختصاص یافته توزیع شود .

چرا درحالیکه بخش قابل توجهی از زایرین ازشهرستان سیروان عبور می کنند و در این مدت تمام امکانات شهرستان محروم برای استقبال از زایرین به کاربسته می شود اما نامی از این شهرستان در جدول توزیع اعتبارات نباشد ؟!

در نگاه به جدول توزیع اعتبارات اولین چیزی که در ذهن خواننده متبادر می شود ،توزیع ناعادلانه اعتبارات بر اساس موضوع انتساب نمایندگان مجلس به جغرافیای خاص است نه میزان زایر پذیری !! این نگاه مسموم باید برچیده شود !

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار