نماینده ولی فقیه در استان ؛
امام جمعه ایلام گفت: ارتباط بین کردهای فیلی ایلام و عراق با وجود قرابت فرهنگی، اعتقادی، گویش زبانی، به عنوان یک ظرفیت مهم و راهبردی اندک است و باید تقویت شود.
کد خبر: ۱۰۶۱۵۱۲
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۸ 14 August 2022

به گزارش تابناک ایلام ؛  حجت الاسلام والمسلمین اله نور کریمی تبار در دیدار با دبیر شورای عالی فرهنگ عمومی کشور اظهار داشت: باید با اجرای برنامه های فرهنگی مشترک، اکراد فیلی عراق را به سمت استان ایلام و کشور ایران سوق دهیم.

وی به موضوع اربعین اشاره کرد و افزود: محل استقرار ایستگاه های صلواتی در طول مسیر ایلام تا کربلا بویژه در استان کوت عراق اندک ولی در نجف و کربلا تراکم ایستگاه های صلواتی زیاد است.

امام جمعه ایلام یادآور شد: فاصله بین مواکب غیرمنطقی است که باید محل استقرار این ایستگاه ها در طول مسیرهای ایران و عراق و در داخل استان ایلام پراکنده باشد.

حجت الاسلام والمسلمین کریمی تبار تاکید کرد: زیرساخت های لازم برای افراد نمازخوان فراهم نشده است و امکانات موجود کفاف تعداد زائران را نمی دهد.

وی ادامه داد: در طول مسیر تردد زائران در داخل استان ایلام، تابلوهای فرهنگی دائمی بزرگ با محتوای اربعین وجود ندارد و در این زمینه فضاسازی های فرهنگی اندک است.

امام جمعه ایلام خواستار وجود گروه های تعزیه حرفه ای، خطبای معروف اهل منبر یا دیگر برنامه های آیینی در پایانه مرزی مهران برای سرگرم کردن زائرانی که منتظر خروج هستند، شد.

کریمی تبار با انتقاد از عدم حضور گسترده مردم در نماز جماعت، اضافه کرد: بر اساس تراکم جمعیتی ۲۲ نقطه در شهر ایلام فاقد مسجد است و علت عدم حضور پرشور مردم در مساجد و نماز جماعت در حال ریشه یابی است.

دبیر شورای عالی فرهنگ عمومی کشور نیز در این دیدار گفت: باتوجه به مصوبه فرهنگی شورای امنیت ملی برای خواهرخواندگی شهرهایی با اشتراکات متعدد، باید زمینه های خواهرخواندگی ایلام با مناطق کرد فیلی عراق به عنوان یه منطقه فرهنگی فراهم شود.

سیدمجید امامی افزود: باید در دانشگاه های استان شرایط برای جلب دانشجویان عراقی بویژه دانشجویان کرد فیلی عراق فراهم شود.

وی با اشاره به ظرفیت های غنی استان ایلام برای توسعه مراودات تجاری غیر نفتی مانند صنایع دستی با عراق بخصوص مناطق کرد فیلی، اضافه کرد: رایزنی های لازم با رییس سازمان توسعه تجارت ایران انجام می گیرد.

دبیر شورای عالی فرهنگ عمومی کشور ادامه داد: ایلام یکی از پایین ترین میزان مشارکت ها در نماز جماعت را در کشور دارد که با برگزاری نمازهای جماعت در بوستان ها میزان مشارکت ها بیشتر می شود.

امامی یادآور شد: تقویت میراث های فرهنگی و خرده فرهنگ ها موجب کاهش ناهنجاری های اجتماعی و ایجاد نشاط در بین خانواده ها می شود./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار