این یک نکته را هم نباید از یاد برد که برنامه ریزی ها باید به گونه ای باشد تا این حضور نقمت و فشاری را متوجه مردم ما نکند ،اینگونه نباشد که نه تنها مردم استان از موهبت این حضور بی بهره نشوند بلکه فشار و هزینه هایی هم به آنان تحمیل شود !
کد خبر: ۱۰۶۱۴۵۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۷ 13 August 2022

تابناک ایلام :: تیتر مطلب ،دیالوگ این روزهای رانندگان اتوبوس های مسافربری فعال در ناوگان حمل ونقل عمومی استان است که به بهانه فعالیت در مرز مهران و کمک به تخلیه مرز از زایرین و مسافرین عراقی به گوش می خورد .

اربعین ،عتبات عالیات ،ورود و خروج زائر در کنار موهیت معنوی که نصیب مردم استان می کند ،بعنوان یک فرصت اقتصادی می تواند فضای کسب و‌کار در حوزه حمل و نقل ،اغذیه فروشان و خدمات را در استان رونق ببخشد.

واکاوی وضعیت توسعه و رونق اقتصادی شهرهایی که به یمن وجود پر برکت یک امام زاده یا آثار فاخر تاریخی و یا طبیعت بکر به آن دست یافته اند،مبین این واقعیت است که حضور انبوه جمعیت در یک شهر فرصتی بی بدیل برای بهبود کسب و کار هاست که بسیاری آرزوی آن را دارند .

از اینکه استان ایلام سالهاست در مسیر تردد میلیونی زایرین عتبات عالیات و اربعین و مسافرین و گردشگران مذهبی و غیر مذهبی عراقی به کشور هستیم بسیار خرسندیم چرا که این یک ارزش افزوده بسیار غنی برای استان محسوب می شود

از اینرو مسیولین و متولین این اتفاق خوشایند باید مراقبت کنند که مردم استان به موازات بهره مندی از ارزش های معنوی آن ،اثرات اقتصادی این حضور پرشمار را در زندگی خود لمس کنند ،بگونه ای برنامه ریزی نکنند تا زایرین ایرانی و عراقی بنحوی به استان ورود کنند که حضورشان خیری برای مردم استان به همراه نداشته باشد .

این نکته را یادتان باشد ،تبلیغات و تلاشی که مردم و‌مسیولین استان های همجوار برای معرفی مرزهای خود و گسیل زایرین به استان خود معمول داشته اند بی دلیل نیست ! و چه دلیلی محکم‌تر از موهبت اقتصادی ناشی از حضور چند میلیونی در یک استان ؟!

این را گفتم که یادتان باشد که این فرصت چه فرصت ارزشمندیست که با وجود آن ,هم می توان زیر ساخت ها را مرمت کرد ،هم جیب مردم استان را پر کرد و هم فضایی نورانی برای آنان رقم زد !

اما این یک نکته را هم نباید از یاد برد که برنامه ریزی ها باید به گونه ای باشد تا این حضور نقمت و فشاری را متوجه مردم ما نکند ،اینگونه نباشد که نه تنها مردم استان از موهبت این حضور بی بهره نشوند ،بلکه فشار و هزینه هایی هم به آنان تحمیل شود !

درست مانند همین اتفاقی که گریبانگیر حوزه حمل و نقل بین شهری شده است ،ازدحام جمعیت در مهران و ضرورت خروج سریع آنان و ازسویی افزایش کرایه حمل و نقل باعث شده است تا مردم استان برای عزیمت به دیگر شهرها دچار مشکل شوند.


این روزها اگر کسی از هم استانی ها قصد سفر به تهران داشته باشد ،امکان ندارد براحتی و بدون تحمیل هزینه سرسام آور بتواند این سفر را محقق کند ،چرا که اولا اتوبوسی در شرکت های حمل و نقل باقی نمانده است و دوما اگر هم باشد آیا می تواند از کرایه ششصد هزار تومانی مهران چشم بپوشد ؟!

افرادی را در همین نزدیکی ها می شناسم که بیش از سه روز است گرفتار شده و بدلیل نبود اتوبوس نمی تواند به تهران عزیمت کند !

یکی از آنان که کارمند پالایشگاه نفت است و برای انجام امری به زادگاهش ایلام عزیمت کرده است به خبرنگار ما گفت :سه روز است که به دلیل نبود اتوبوس مرتکب غیبت شده است و بلیط گیرش نمی آید !

وی ادامه داد : به یکی از دوستانم که راننده اتوبوس است تماس گرفتم ولی وی در پاسخ گفت که کرایه مهران به تهران ۶۰۰هزار تومان است اگر این مبلغ را تقبل کنی در خدمتم ،در غیر اینصورت مگر مجبورم !

این موضوع را چند نفر پرس و جو کردم ،دقیق گرفتار همین مسأله شده اند ،نبود اتوبوس و پیشنهاد کرایه ۶۰۰هزار تومانی !

درست است که خدمت به زایرین و خروج سریع و بی درد سر آنان از استان یک ضرورت اجتناب ناپذیر است ،اما این را هم باید بدانیم که هم استانی هایمان هم باید در رفاه باشند.

مسیولین یادشان باشد که بسیاری از اتوبوس داران از این وضعیت سوءاستفاده می کنند ،همین موضوع باعث شده که به دلیل اهمیت و جایگاهی که زایرین در نزد مسیولین دارند ،انان این نگاه را به نفع خود معنا ببخشند.

بنابراین باید به گونه ای برنامه ریزی نشود رفاه مردم استان قربانی شود و تجمع ناوگان حمل و نقل عمومی در مهران،باعث  فشار و تحمیل هزینه به مردم شود ،این مسأله یقینا در نگاه مردم هم تاثر منفی بر جای خواهد گذاشت !پس مراقبت کنید !چرا که آموزه های دینی هم می گوید این چراغ به خانه رواست !

ساده ترین کار ممکن این است که چند اتوبوس هم به ترمینال ایلام اختصاص یابد !

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار