فرماندار چوار:
فرماندار چوار گفت: دبی چاه تنگ حمام تنها منبع تامین آب شرب شهر چوار و تامین آب تانکرهای آبرسانی روستاها از ۶۰ لیتر به ۳۰ لیتر بر ثانیه کاهش پیدا کرده و چشمه های اکثر روستاهای تحت پوشش نیز به طور کامل خشک شده است.
کد خبر: ۱۰۵۸۰۷۳
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۰ 25 July 2022

به گزارش تابناک ایلام؛ ابراهیم یعقوبی اظهار داشت: طی چند سال اخیر به سبب کاهش نزولات جوی، چوار با خشکسالی بی سابقه ای مواجه شده که به تبع موجب کاهش آب منابع تأمین شهری و روستایی شهرستان شده است.

وی افزود: با توجه به فقر منابع آبی شهرستان، افزایش دما و مصرف مشترکان جهت سیستم های سرمایشی نیز منجر به جهش مصرف و افزایش بحران کم آبی شده است.

فرماندار چوار از جمله مشکلات و دلایل بحران آب در این شهرستان را کاهش دبی چاه تنگ حمام تنها منبع تامین آب شرب شهر چوار و تامین آب تانکرهای آبرسانی روستا و خشک شدن کامل چشمه های اکثر روستاهای تحت پوشش عنوان کرد.

یعقوبی تاکید کرد: محل بارگیری تانکرهای آبرسانی سیار روستاهای بخش ارکوازی، ایستگاه پمپاژ مستقر در مورت بوده که روزانه به طور میانگین حدود ۲۰ تانکر ۱۲ هزار لیتری از این محل آبگیری می شود.

وی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در راستای حل مشکل کم آبی شهرستان چوار یادآور شد: احداث مخزن ۲ هزار متر مکعبی شهر چوار، پروژه خط انتقال روستاهای گلزار حداد هرکبود و گله جار، ساخت مخزن ۲۰۰ متر مکعبی و تعویض شبکه برای روستای دارتوت در حال انجام بوده و احداث مخزن ۷۰۰ متر مکعبی چغاکبود، ساخت مخزن ۲۰۰ متر مکعبی و تعویض شبکه برای روستای میرمکان بولی به اتمام رسیده است.

فرماندار چوار از دیگر اقدامات در زمینه رفع کم آبی را تعویض شناور قدیمی چاه تنگ حمام با شناور جدید با توان ۱۳۰ کیلو وات و افزایش عمق نصب شناور و امکان تامین دبی بیشتری توسط شناور، افزایش تعداد تانکرهای سیار به ۱۸ عدد و افزایش تعداد روستاهای تحت پوشش به ۱۸ روستا عنوان کرد.

یعقوبی ادامه داد: جهت افزایش تعداد سرویس های تانکر سیار بخش بولی و همچنین کاهش بعد مسافت و زمان حمل آب، سیستم پمپاژ در چشمه روستای سرتنگ بیجار احداث شده تا به آبرسانی روستاهای چشمه رمضان و گنجوان کمک کند.

وی با اشاره به استقرار تاسیسات بو زدایی در مسیر آب های گوگردی برای قابل شرب بودن آب مصرفی در مواقع اضطراری و به منظور مقابله با خاموشی های احتمالی برق، که منجر به خاموشی کامل تأسیسات و قطعی چند ساعته آب شهر چوار می می شود، گفت: یک دستگاه دیزل ژنراتور تهیه و در ایستگاه پمپاژ تنگ حمام نصب شده است.

فرماندار چوار با بیان اینکه در راستای جلوگیری از هدر رفت آب شهری و روستایی طی سه ماه اول سال جاری ۱۰۸ مورد رفع شکستگی در خطوط شبکه و انتقال آب انجام گرفته است، مطرح کرد: ۶۰۰ متر توسعه شبکه ، ۳۰۰ متر اصلاح شبکه، ۳۳۰ متر اصلاح خط انتقال نیز انجام و آب شرب خیابان های بهار، مدرس، ولایت و مدنی که با مشکل چند ساله کمبود فشار مواجه بودند با تغییرات شبکه مشکل تا حدودی رفع شد.

به گفته یعقوبی، بهسازی چشمه شیرین آب بولی و تجهیز ایستگاه پمپاژ شیرین آب، آب روستاهای پاقلعه و گره چگاه تامین و پمپ روستاهای چنان ولاشکن نیز تعویض شد، همچنین جهت مدیریت توزیع آب در شبکه ، اقدام به اجرای برنامه زمانبندی شده در باز و بسته کردن فلکه ها به صورت ۲۴ ساعته می شود به نحوی که زمان باز و بسته شدن برخی فلکه ها در ساعت یک بامداد تا چهار صبح تعیین شده است.

وی تصریح کرد: ۱۰۰ میلیارد ریال جهت مخزن های چوار و روستاها هزینه شده و در بودجه سال آینده ۱۵۰ میلیارد ریال جهت کمک به بحث آبرسانی سیار و رفع مشکل مخازن روستایی شهرستان برآورد شده است./ح

 

بیشتر بخوانید

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار