در پی درج خبری با عنوان «انتقاد نماینده ایلام از عدم پرداخت مالیات یک شرکت بزرگ»، سازمان امور مالیاتی کشور جوابیه‌ای صادر کرد که وفق قانون عینا منتشر می‌گردد.
کد خبر: ۱۰۵۸۰۴۳
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۵ 24 July 2022

به گزارش تابناک ایلام؛ در پی درج خبری با عنوان «انتقاد نماینده ایلام از عدم پرداخت مالیات یک شرکت بزرگ»، سازمان امور مالیاتی کشور جوابیه‌ای صادر کرد که وفق قانون عینا منتشر می‌گردد.

 

مدیر مسئول محترم پایگاه اطلاع رسانی تابناک

باسلام و احترام،

     در پاسخ به مطلب منتشره در پایگاه اطلاع رسانی متبوع مورخ 16/04/1401 با عنوان «انتقاد نماینده ایلام از عدم پرداخت مالیات یک شرکت بزرگ»، مقتضی است دستور فرمائید مطابق قانون مطبوعات، جهت تنویر افکار عمومی توضیحات سازمان امور مالیاتی کشور به شرح ذیل منعکس گردد:      

از ابتداي اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده تا پایان سال 1389، عوارض وصولي ارزش افزوده و عوارض آلايندگي واحدهاي توليدي موضوع بند (الف) و تبصره «1» ماده «38» قانون ماليات بر ارزش افزوده، مطابق بند (الف) ماده «39» و قسمت اخير تبصره «1» ماده «38» قانون مذكور براساس محل فعاليت و استقرار محل واحد آلاینده و از ابتداي سال 1390 مطابق مفاد ماده «123» قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران بر اساس شهرستان محل فعالیت و شهرستان محل استقرار واحد آلاینده یا متأثر از آلایندگی با رعايت شاخص جمعيت و نسبت تاثيرگذاري آلايندگي حسب مورد به حساب شهرداري‏ها و دهياري‏هاي شهرستان ذيربط واریز شده است.

همچنین با توجه به تغییرات صورت گرفته در قانون برنامه پنج ‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی در خصوص نحوه توزیع عوارض ارزش افزوده، از ابتدای سال 1396 عوارض وصولی ارزش افزوده عمدتاً به صورت استانی بر اساس شاخص جمعیت و نسبت‌های تعیین شده به حساب‌ شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و فرمانداری‌های استان محل فعالیت واریز‌گردیده است و عوارض آلایندگی کماکان به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌های شهرستان محل استقرار واحد آلاینده یا متأثر از آلایندگی واریز می‌شود

. لذا با توجه به مراتب فوق توزیع عوارض موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده از ابتدای اجرای قانون تاکنون صرفاً بر اساس مقررات یادشده توسط این سازمان صورت پذیرفته است. لازم به ذکر است با عنایت به اینکه مرجع اعلام و تشخیص آلاینده یا غیرآلاینده بودن واحدهای تولیدی در زمینه عوارض آلایندگی سازمان حفاظت محیط زیست می‏باشد. لذا ملاک وصول عوارض آلایندگی اعلام سازمان محیط زیست می باشد و در صورت اعلام عوارض آلایندگی وصول شده به حساب شهرداری‏ها و دهیاری‏های شهرستان متأثر واریز می‏گردد.

در راستاي مقررات ياد شده، دستورالعمل‌های مربوطه صادر و نحوه توزيع و تخصیص عوارض در خصوص اشخاص حقوقي با بيش از يك محل شغل يا فعاليت از جمله اشخاص حقوقي توليدي و فروشگاه‌هاي زنجيره اي مشخص شده است که بر این اساس مقرر شده است ادارات کل امور مالیاتی نسبت به واریز سهم مالیات و عوارض ارزش افزوده بر اساس محل فعالیت اقدام نمایند.

لذا با عنایت به مراتب فوق در حال حاضر عوارض ارزش افزوده به صورت استانی وصول و پس از کسر کسورات قانونی بر اساس شاخص جمعیت به حساب شهرداری‏ها، دهیاری‏ها و فرمانداری‏های استان محل فعالیت مؤدی واریز می‏گردد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار