فضای سبز و پارک یکی از نیازهای زندگی شهری است و بخشی از شهر به شمار می‌رود که کارکردهای زیادی دارد. از محیط زیستی تا اجتماعی و فرهنگی. با توجه به رشد و گسترش بی‌رویه‌ی شهرنشینی و ماشینی شدن زندگی، چنین فضاهای ضرور به‌نظر می‌رسند.
کد خبر: ۱۰۵۴۳۶۳
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۳ 04 July 2022

تابناک ایلام ، امین دانیالی :: فضای سبز زيباترين موهبت الهی است که به بشريت و تمام موجودات ارزانی شده است. وجود آن به ويژه درجوامع شهری افزون برسلامت جسمانی، موجب آرامش روان است. اما نزديکی طبيعت به محل کار و زندگی انسان ها،فضاهای سبز کوچک داخل شهرها و نيز فوايد آن ها برای مردم در اين ميان کمتر مورد توجه قرار گرفته اند.

فضاهای سبز از يک سو موجب بهبود وضعيت زيست محيطی شهرها می شود، و ازسوی ديگر شرايط مناسبی را برای گذران اوقات فراغت شهروندان فراهم می سازد.اهميت فضاهای سبز شهری تا به آن حد است که امروزه وجود اين کاربری به عنوان يکي از شاخص های توسعه يافتگی جوامع به حساب می آيد.

پارک های شهری به عنوان جزء لاينفک و ضروری شهرها که نقش اساسی در متابوليسم آن ها دارند،می باشد .
از آنجایی که خیابان‌ها تحت کنترل ماشین‌ها قرار گرفته،شهروندان برای تمدد اعصاب و آرامش روان، نیاز دارند به پارک‎‌ها و فضاهای سبزروی بیاورند.

هر منطقه و بلوک شهری بایدپارک یا فضای تفریحی داشته باشد و هر منطقه‌ای که از چنین فضایی محروم باشد، محل مناسبی برای سکونت نیست.

زندگی اجتماعی بدون وجود فضای سبز مختل می‌شود


در روانشناسی اجتماعی، افراد جامعه نیازهای متعددی در فضای شهری دارند. جوانان نیاز به مکانی دارند تا انرژی‌شان را خالی کنند و سالمندان به مکانی برای زندگی اجتماعی نیاز دارند.

فضای سبز می‌تواند به آرامش، جوان‌سازی، ایجاد محیطی برای ورزش، گذران وقت و البته کاهش خشونت در اجتماع کمک کند.

از میان خدمات و تسهیلات گوناگون شهری، فضاهای سبز شهری و پارک‌ها به دلیل اهمیت تفریحی و دارا بودن نقشی مهم که در حفظ تعادل محیط‌زیست شهری و تعدیل آلودگی هوا، ارزشمند هستند.

شهروندانی که در نواحی و مناطق با تعداد پارک و فضای سبز بیشتر زندگی می‌کنند، احساس ترس، رفتارهای تهاجمی و خشونت‌بار کمتری از خود بروز می‌دهند.

کارکرد زیبایی شناختی یکی از موردهای دیگری است که پارک و فضای سبز می‌تواند ایجاد کند و شهر را تبدیل به مکان زیبا بسازد.

فضای سبز و پارک یکی از نیازهای زندگی شهری است و بخشی از شهر به شمار می‌رود که کارکردهای زیادی دارد. از محیط زیستی تا اجتماعی و فرهنگی. با توجه به رشد و گسترش بی‌رویه‌ی شهرنشینی و ماشینی شدن زندگی، چنین فضاهای ضرور به‌نظر می‌رسند.

با گسترش شهرها هر روز جنگل های زیادی برای ساخت و ساز خانه ها تخریب می شوند و این باعث از بین زیست بومی حیوانی و افسرده شدن مردم شهرهای می شود.

گذراندن تعطیلات در دامن طبیعت انسان را برای شروع هفته کاری جدید آماده می نماید. به همین دلیل است که شهرداری شهرهای بزرگ تلاش دارد از خراب شدن فضای سبز اطراف شهرهای ممانعت کرده و پارک ها و فضای سبز داخل شهر را با مبلمان شهری مناسب تجهیز نماید. مبلمان شهری همچون گلدان شهری، نیمکت شهری، زمین بازی برای کودکان و لوازم ورزشی و پارکی برای بزرگترها به تجهیز شدن پارک ها و فضای سبز در شهر کمک کرده و آسایش شهروندان را فراهم می آورد.

سرانه فضای سبز شهرهای بزرگ از استانداردهای سازمان ملل متحد پیروی می کند. این سازمان سرانه فضای سبز برای هر نفر را بین ۲۰ تا ۲۵ متر مربع در نظر گرفته است. این سرانه در ایران برای هر فرد ۷ تا ۱۲ متر مربع است. مشخص است که این میزان از استانداردهای جهانی بسیار کمتر است و شهرداری ها برای احیای فضای سبز و تجهیز آن تلاش بیشتری باید انجام دهند.

سرانه استاندارد فضای سبز بین ۷ تا ۱۲ متر به ازای هر فرد است که در سطح شهر ایلام این میزان با حدود ۳ متر بسیار پایین‌تر از استاندارد کشوری است و همین امر سبب شده کمبود فضای سبز به یک معضل برای شهروندان تبدیل شود.

این آمار سرانه فضای سبز در آبدانان از نصف استاندارد کشوری کمتر است

سرانه فضای سبز کشور 12 متر مربع است در حالیکه این سرانه درآبدانان 5 متر مربع یعنی کمتر ازنصف استاندارد کشوری است.

شهردار آبدانان درمصاحبه باتابناک آبدانان درخصوص وضعیت سرانه فضای سبز شهر آبدانان گفت : میزان فضای سبز شهر آبدانان به مساحت ۷۰۴۸۲ متر مربع می باشدکه سرانه فضای سبز تقریبا درحدود ۳/۰۶متر مربع برای هر نفر می باشد.شهر آبدانان دارای ۷ پارک محله ای می باشدونیز بخشی از فضای سبز این شهر را بلوارها ولچکیها ومیادین شهر می باشد .

بی شک شهرآبدانان سوای فضای سبز کم محلات آن نیازمند پارک بزرگ تفریحی گردشگری است واین کمبود زمانی به چشم میخورد که شب های تابستان خانواده ها از دور همی خانوادگی محروم می بینید . وجود یک پارک تفریحی در ورودی شهر آبدانان میتواندمحل تجمع افرادمسنی باشد که افکارمشوش دوران زندگی خود را با آرامش وخاطره گویی با همسن های خود عوض کنند.پارک ورودی شهر میتواند فرصتی ایجاد کندخانواده هاهمراه فامیل های خود دورهمی ایجادکندولحظاتی خوش درکنار هم سپری کنند.ادامه دارد.

مسافرانی که آبدانان به صورت گذرا هم عبورمیکنند از مکانی استراحتگاه برای ساعتی کوتاه محروم هستند. دراین شرایط سخت زندگی که افکار مردم روز به روز به خاطر شرایط بد اقتصادی واجتماعی آرامش از مردم سلب کرده است وجود فضای سبز دارای امکانات ورزشی وتفریحی حضور کودکان و خانواده ها نشاط وشادی وشوروهیجان بازی کودکان میتواند درروح وروان مردم تاثیر بگذارد.تبدیل پارک تفریحی به مکانی برای اجرای برنامه های فرهنگی ،مسابقات وجشن هادر اعیاد مختلف میتواند خیلی از هزینه های برنامه های فرهنگی راکاسته و تاثیرگذاری بیشتری درتبلیغ دین به دنبال داشته باشد .

نگاه ویژه مسئولین شهرستان به این مقوله جامعه را به جامعه ای با نشاط وسرزنده تبدیل کند که میتواند تلاش برای تولیدوتوسعه اقتصادی در مردم ایجاد کند.ورودبخش خصوصی به این مقوله فرهنگی واقتصادی درآمد زا کمک می کند به بخش های سرمایه گذاری و اشتغال زایی با ایجاد شهر بازیهایی دراین مکان های تفریحی .

یعنی اینکه مردم و انسان‌های عادی از صبح تا شب و از اول هفته تا اواخر هفته تلاش می‌کنند و زحمت می‌کشند و پول درمی‌آورند تا آخر شب یا آخر هفته بروند در مراکز تفریحی که سرمایه‌داران به وجود آورده‌اند آن پول را خرج کنند و این حس رفاه و لذت بردن از زندگی و رضایت از عمر برایشان به وجود بیاید حال اینکه آن تفریحات چه چیزی و عوایدی غیر از لذت و تخلیه‌ی انرژی برایشان رغم می‌زند دیگر اهمیتی برایشان ندارد و اصلاً به آن فکر نمی‌کنند یعنی حاضرند برای چند ثانیه در وسیله‌ای بنشینند و در 360 درجه به چرخش دربیایند و هزینه‌ای پرداخت کنند و از اینکه این کار محورانه را کرده‌اند در اوج لذت قرار بگیرند./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار