چراباید سالروز آزاد سازی خرمشهر در تقویم ملی ثبت اما سالروز آزاد سازی مهران در تقویم کشور جایی نداشته باشد ؟!چرا سالروز آزاد سازی خرمشهر در سطح ملی بزرگ داشته می شود اما یاد عملیات یک آزاد سازی مهران از جغرافیای مهران هم فراتر نمی رود ؟!
کد خبر: ۱۰۵۳۵۹۱
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۷ 29 June 2022

تابناک ایلام، علی اصغر اسدی ::نهم تیرماه یادآور حماسه سازی دلاور مردانی است که نه تنها لشکر تا دندان مسلح رژیم بعث ،بلکه رمل های داغ دشت مهران و قلاویزان هم در مقابب دلاوری و غیرتشان سر کرنش فرود آورد .

مهران شهر مقاومت و ایثار ،نقطه استراتژیک مرزی که بدلیل نزدیکی به مرز و اهمیت سوق الجیشی که برخوردار بود در جنگ تحمیلی سه بار به تصرف لشکرهای متجاوز حزب بعث و یکبار نیز در عملیات چهل چراغ در معرض تاخت منافقین کوردل قرار گرفت .

هربار نیز با عملیات آفندی رزمندگان ایران ،این نگین درخشان به دامن کشور بازگشت تا اینک با تلالو در سپهر جغرافیای ایران ،به نماد مقاومت ،ایثار و غیرت مردم استان و در گستره ملی نیز بعنوان صفحه زرین در کتاب دلاور مردی های ملت ایثارگر ایران خودنمایی کند. 

صرفنطر از سه بار تصرف و آزادسازی مهران که از جایگاه و اهمیت خاصی در تقویم دفاع مقدس برخوردار است ،اما عملیات آزادسازی مهران در نهم تیرماه ۱۳۶۵با رمز عملیات یا ابوالفضل العباس ادرکنی در دشت مهران با هدف باز پس گیری این شهر استراتژیک را باید نقطه عطفی در تاریخ این سرزمین و تقویم دفاع مقدس نامکذاری کرد .

عملیاتی بزرگ و به یادمانی که با محوریت لشکر ۲۷محمدرسول الله و نقش آفرینی رزمندگانی دیگر از یگانه‌ای سپاه همچون لشکر یازده امیرالمومنین در تاریخ دلاور مردی های استان و کشور جاودان شد اما جای خالی این رویداد بزرگ در تقویم ملی کشور را باید اوج مظلومیت استان ایلام نام نهاد .

مرز ۴۳۰کیلومتری ایلام در همان روزهای آغازین جنگ تحمیلی عرصه تاخت و تاز دشمن بعثی قرار گرفت و از شرهانی تا چنگلوله و از قلاویزان تا میمک در معرض تجاوز دشمن قرار گرفت .

مردم استان ایلام از همان روزهای شکل گیری دفاع ،با غیرت و دلاوری دژی مستحکم در مقابل یورش دشمن بعثی تشکیل و به ثمر نشستن اولین عملیات تاریخ دفاع مقدس یعنی آزادسازی میمک به دست ایلات غیور استان را باید نماد مقاومت جاودانه این مردم نامید.

در حالیکه جای جای این مرز ۴۳۰ کیلومتری شاهد زنده خلق صحنه های ماندگار مقاومت این مردم در دهلران و مهران و میمک است ،اما هرگز این صحنه های تاریخ ساز نتوانست در برگی از تقویم ملی این کشور ثبت و ضبط شود. 

در حالی که بزرگ معمار انقلاب با جمله تاریخی «مهران را هم خدا آزاد کرد »اهمیتی به موازات آزاد سازی خرمشهر را برای آن ترسیم کرد ،اما سالهاست که این اهمیت در بین لبه های بی توجهی مدیران استانی و نگاه تبعیض آلود مدیران کشوری قیچی شده و در زیر خروارها غبار فراموشی دفن می شود. 

هر چند زمانه بزرگترین گواه رادمردی ها و مقاومت مردان و زنان این سامان محسوب شده و تاریخ شفاهی قصه رشادت ها و مقاومت ها را برای نسل ها بازگو خواهد کرد ،اما هرگز تلخی وغصه پردرد این تبعیض از خاطر مردمان آلامتو پاک نخواهد شد. 

مهران جاودان در ذهن تک‌تک ایرانیان ماندگار است ،اما تبعیض در ثبت ماندگاری دفاع ملی مردم ایران و برجسته سازی یک نقطه جغرافیایی از دفاع مقدس و کم اهمیت نمودن نقطه دیگر هرگز با کارکردهای مقدس این دفاع همخوانی ندارد. 

آنگونه که تاریخ گواهی می دهد ،جنگ در ایلام همپای خوزستان و کرمانشاه به وقوع پیوست ،گستره دفاع در این سه استان به یک اندازه و مختصات رقم خورد ،مهران هیچ از خرمشهر و شرهانی هیچ از چذابه کم نداشت .

سخن به گزاف نگفته‌ایم که اهمیت میمک و دلاورمردیهای ایلات غیور ایلام را مرادف با ارزشهای کمینگاه چهار زبر بدانیم ،اما دریغ از یادمانی به مقیاس مرصاد !

بدترین جفا در حق یک ملت زمانی است که در یک مقطع از تاریخ در یک سنگر و خاکریز و به یک اندازه در دفاع و و شکل دهی به تاریخ مقاومت کشور سهیم باشند،اما نگاه تبعیض آلود یکی را بر عرش بنشاند و آن یکی را بر فرش !

خرمشهر هم پاره تن ایران و عزیز دل هر ایرانی و ایلامی است ،اما چرا باید اهمیت آزاد سازی این دو شهر که به تعبیر رهبر فقید انقلاب هر دو را خدا آزاد کرد ،یاد آن به یک اندازه زنده نگه داشته نشود ؟!

چراباید سالروز آزاد سازی خرمشهر در تقویم ملی ثبت اما سالروز آزاد سازی مهران در تقویم کشور جایی نداشته باشد ؟!چرا سالروز آزاد سازی خرمشهر در سطح ملی بزرگ داشته می شود اما یاد عملیات یک آزاد سازی مهران از جغرافیای مهران هم فراتر نمی رود ؟!

چرا تبعیض به حدی در نگاه مدیران کشوری به دفاع مقدس ریشه دوانده است که برای حفظ یاد و نام عملیات آزاد سازی خرمشهر دهها فیلم ساخته و صدها کتاب نگاشته ،اما عملیات آزاد سازی مهران حتی در رسانه استانی هم احساس غربت می کند ؟!

اینکه یاد روز آزادسازی مهران قهرمان صرفا به چند بنر در سطح خیابان های مهران خلاصه می شود معنایی جز جفا در حق مردمی نیست که هشت ساله قهرمانانه دفاع کردند تا نام ایران در تاریخ جاودانه بماند !

مردمی که هرگز به اندازه سهمشان در دفاع از انقلاب ،از سفره انقلاب بهره مند نشدند و اینک ملتمسانه ثبت پاسداشت رشادت هایشان را طلب کنند !کاش به همان روزها برگردیم تاثابت شود مردانگی با شعار معنا نمی شود و امنیت اتفاقی نیست !/م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار