رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان ایلام گفت :سال گذشته ۵ هزار ساعت آموزش پیشگیری از وقوع جرم برای نیروهای مسلح استان برگزار شده است، گفت: در راستای سند تحول و تعالی قوه قضائیه اقدامات ارزشمندی انجام شده است و پرونده های معوق و مسن در این سازمان در استان وجود ندارد و در حد صفر است.
کد خبر: ۱۰۵۲۹۵۱
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۹ 27 June 2022

به گزارش تابناک ایلام؛  گوهری در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات این استان، اظهار کرد: سازمان قضایی نیروهای مسلح بخشی از قوه قضائیه کشور و تنها مرجع قضایی اختصاصی پیش بینی شده در قانون اساسی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می باشد که از دادسراها و دادگاههای نظامی تشکیل شده است.

 عباس گوهری یادآور شد: سازمان قضایی نیروهای مسلح ضمن رعایت شأن وجایگاه نظامیان وحفظ اسرار نیروهای مسلح با حساسیت وقاطعیت کامل با هر گونه جرمی که مخل نظم واقتدار نیروهای مسلح می باشد، برخورد قانونی نموده ودر چارچوب وظایف قانونی خود و اجرای منویات مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا، ضامن سلامت وصیانت نیروهای مسلح است.

وی با بیان اینکه رسیدگی به جرائم مربوط به وظایف خاص نیروهای مسلح در صلاحیت سازمان قضایی نیروهای مسلح است، ابراز کرد: همچنین این سازمان، به جرائم نیروهای مسلح اگر در صلاحیت سازمان قضایی نباشد با  اجازه مقام معظم رهبری می تواند ورود پیدا کرده و پیگیری های لازم را در این زمینه داشته باشد.

وی تصریح کرد: رسیدگی به جرائم در سازمان قضایی نیروهای مسلح دو مرحله‌ای بوده و به همین جهت پس از ارسال گزارش یا طرح شکایت از سوی مقامات ذی‌ربط یا مردم، ابتدا پرونده در دادسرای نظامی تشکیل و تحقیقات مقدماتی توسط بازپرسان و دادیاران، زیر نظر دادستان انجام می‌شود. در صورتی‌که دلایل کافی برای احراز وقوع بزه وجود داشته باشد، پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه نظامی ارسال می‌شود تا پس از انجام محاکمه، حکم مقتضی صادر گردد.

گوهری با بیان اینکه نیروهای مسلح بسترساز عزت و امنیت کشور و جامعه هستند، تصریح کرد: بر اساس قانون آئین دادرسی نیروهای مسلح مصوب 1364 سازمان قضائی موظف است به جرائمی که اعضاء نیروهای مسلح در ارتباط با وظایف و مسئولیت های نظامی و انتظامی مرتکب می شوند، رسیدگی کند.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان ایلام با بیان اینکه این سازمان یک حوزه قضایی در استان ایلام است که دارای دادسرا و شعب قضایی است، افزود: دادگاه نظامی یک و دو  و دادگاه تجدید نظر در این سازمان فعال  بوده و از بخش های این سازمان در استان است.

گوهری با اشاره به اینکه جرائم خاص قضایی و نظامی جرائمی است که در حوزه وظایف نیروهای نظامی و انتظامی صورت می گیرد، ابراز کرد: عدم اجرای دستورات مافوق، خسارت به اموال یگان مربوطه، توهین و عدم انجام وظایف محوله از جمله جرائمی است که در این سازمان به آن رسیدگی می شود.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان ایلام بیان کرد: روندی که در سازمان قضایی نیروهای مسلح اجرا می شود به این صورت است که هم اشخاص  و هم یگان های مربوطه می توانند از فرد مجرم شکایت داشته باشند، ابراز کرد: طرح پیشگیری از وقوع جرم در سازمان قضایی نیروهای مسلح بیش از ۱۰ سال اجرایی شده و خیلی هم موفق بوده است.

وی بیان کرد: سال گذشته ۵ هزار ساعت آموزش پیشگیری از وقوع جرم برای نیروهای مسلح استان برگزار شده است، گفت: در راستای سند تحول و تعالی قوه قضائیه اقدامات ارزشمندی انجام شده است و پرونده های معوق و مسن در این سازمان در استان وجود ندارد و در حد صفر است.

گوهری با تاکید بر اینکه ملاقات ها عمومی در این سازمان برای عموم جامعه فراهم شده است، ابراز کرد: بحث تکریم ارباب رجوع در این سازمان مورد توجه قرار گرفته و یکی از محورهای برنامه های این سازمان در رسیدگی به جرائم قضایی است.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان ایلام ابراز کرد: طرح همراهی با حافظان امنیت در این سازمان در حال اجرا است و بر اساس این طرح، مجموعه مدیران سازمان، در تمامی استان حضور پیدا کرده و امسال بیش از ۱۰۷ مورد حضور انجام شده و با توجه به جمعیت نظامی ما نسبت به کشور استان ایلام مقام اول داشته است.

وی خاطرنشان کرد:  طرح حضور فرماندهان ارشد نظامی در بند زندانیان نظامی به صورت فصلی از دیگر برنامه های این سازمان بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار