رئیس اداره‌ تاریخ شفاهی حوزه هنری کشور:
رئیس اداره‌ تاریخ شفاهی حوزه هنری کشور با اشاره به اینکه رسالت ما در تاریخ شفاهی ثبت و ضبط صادقانه است، گفت:تحریف به هیچ وجه اخلاقی نیست ما می‌توانیم از یک قصه‌ای رد شویم و آن را نادیده بگیریم ولی اگر آن را تحریف کنیم از لحاظ اصول اخلاقی درست نیست.
کد خبر: ۱۰۵۲۷۷۳
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۰ 26 June 2022

به گزارش تابناک ایلام؛ محمدمهدی رحیمی در نشستی که با موضوع تاریخ شفاهی با همت حوزه هنری ایلام برگزار شد، با اشاره به اینکه به‌زودی یک دوره در استان با موضوع تاریخ شفاهی به صورت تخصصی برگزار خواهد شد، اظهار کرد: در بحث مصاحبه، پژوهشگر مربوطه این آزادی را دارد که اگر مصاحبه شونده مربوطه راضی بود، آن را ثبت و ضبط کند. اگر خودمان این مسائل را ثبت نکنیم شبکه‌های بیگانه آن را به شکلی دیگر به تصویر خواهند کشید مثل همان اتفاقی که در انقلاب اسلامی افتاد و نتوانستیم آن را به درستی مطرح کنیم.
رحیمی با بیان اینکه رسالت ما در تاریخ شفاهی ثبت و ضبط صادقانه است، تصریح کرد: در مسئله انتشار، این موضوع تا حدودی به سیاست‌گزاری ناشر برمی‌گردد و من فکر می‌کنم محقق باید به سیاست‌های ناشر احترام بگذارد و این حق را به ناشر بدهد. تحریف به هیچ وجه اخلاقی نیست ما می‌توانیم از یک قصه‌ای رد شویم و آن را نادیده بگیریم ولی اگر آن را تحریف کنیم از لحاظ اصول اخلاقی درست نیست.
رئیس اداره‌ تاریخ شفاهی حوزه هنری کشور تاکید کرد: برای حل برخی از مسائل و چالش‌ها باید با برگزاری جلسات و صحبت‌ در مورد این مسائل و مشکلات آن‌ها را هموار نمود. از دو پروژه در استان ایلام که پذیرفته شود حمایت ملی خواهیم کرد. بودجه‌ای را در این خصوص اختصاص خواهیم داد که مدیریت آن برعهده شما باشد.

محمد علی قاسمی مدیر حوزه هنری استان ایلام هم در این نشست عنوان کرد: در انتشار برخی از سوژه‌ها با مشکلاتی مانند محدودیت در انتشار مواجه هستیم. برای مثال سوژه‌هایی وجود دارد که در حین مصاحبه مشخص می‌شود در زندگی خصوصی‌شان مشکلاتی قبل از شهادت وجود داشته و الان دیگر مصاحبه شونده و خانواده آن افراد اجازه انتشار این موضوع را ندارند.
قاسمی با بیان اینکه ما بخشی از واقعیت‌ها را نادیده می‌گیریم، اضافه کرد: ما به شدت مخالف هرگونه سانسوری هستیم و برخی از واقعیت‌ها باید ثبت و ضبط شوند و در تاریخ برای آینده بمانند. این چالشی است که با آن روبه رو هستیم.
در ابتدای این نشست هم برخی از نویسندگان و راویان تاریخ شفاهی به صحبت‌هایی در خصوص مشکلات و چالش‌های پیش رو در این عرصه پرداختند و اصلی ترین چالش‌ها در این عرصه را کمبود بودجه و مشکلات مالی،توزیع نادرست، چالش در پیدا کردن و منتشر شدن برخی سوژه‌ها و سانسور آن‌ها،چاپ محدود کتاب‌ها پس از انتشار،عدم جذب مخاطب و تبلیغ در این عرصه،مشکلات ایلی و قبیله‌ای، دزدیدن سوژه توسط دیگر استان‌ها عنوان شد./ح

 

بیشتر بخوانید

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار