هر چند تمام مقدمات برای تحقق قانونی این مطالبه چند ساله مردم استان با وجود تغییر وزیر و همسویی نمایندگان با وزارت خانه نفت فراهم شد ،اما گویا این بار نیز با مخالفت وزارت نفت تیر نمایندگان ما به سنگ خورده است .
کد خبر: ۱۰۵۲۶۹۵
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۴ 25 June 2022

تابناک ایلام، علی اصغر اسدی ::سالهاست که موضوع انتقال یا استقرار دفتر نفت وگاز در استان ایلام به مطالبه مهم کنشگران رسانه ای و اجتماعی استان تبدیل شده است .

مطالبه به حقی که به پشتوانه جایگاه برتر استان از نظر منابع گاز و نفت و ضرورت مدیریت این منابع از سوی استان بدلیل بهره مندی بیشتر از مواهب آن دنبال می شود.

براساس آمارها استان ایلام از نظر منابع سرشار گازی رتبه دوم و از حیث منابع نفتی در رتبه سوم کشور قرار دارد با این حال بدلیل تبعیت از یک ساختار معیوب سالهاست با وجود قرار گرفتن منابع استان در خدمت توسعه دیگر نقاط کشور ،اما ایلام ثروتمند قربانی مافیای نفتی ها شده و از مزایای این مزیت خود محروم ماده است .

از اینرو موضوع انتقال یا استقرار دفتر نفت وگاز در استان به یک مطالبه حیاتی برای مردم مبدل تا جایی که به یک شعار تبلیغاتی کاندیداهای نمایندگی مجلس مبدل شد .

تاریخچه مطالبه رسمی انتقال دفتر نفت و گاز به استان در سطح ملی به مجلس دهم بر می گردد،یکی از نمایندگان با وجود عضویت در کمیسیون انرژی چهار سال وقت نمایندگی خود ا صرف تحقق این مطالبه نمود و هر بار با مانعی بزرگ به نام مافیای وزیر و نمایندگان استان همجوار روبرو شد .

در دولت گذشته نیز همزمان با افتتاح فاز دوم پتروشیمی ایلام ,استاندار وقت یا بهره گیری از فرصت حضور رییس جمهور و‌ وزیر در ویدئو کنفرانس ،باز هم به طور رسمی موضوع انتقال این دفتر را در سطح ریاست جمهوری پیش کشید

با روی کار آمدن مجلس یازدهم ،سارا فلاحی نماینده ایلام با ملحوظ دانستن حساسیت های نمایندگان استان همجوار ،باتغییر فرآیند و عنوان مطالبه از انتقال دفتر غرب به استقرار دفتر مستقل استان و جلب موافقت تلویحی وزیر نفت وقت ،این مطالبه را به فاز جدیدی وارد کرد. 

حضور اعضای کمیسیون انرژی مجلس در استان به فرصتی مغتنم برای نمایندگان و‌مسئولین استان مبدل شد و با کسب رضایت آنان ،موضوع استقلال دفتر نفت و‌گاز استان وارد فاز قانونی شد .

هر چند تمام مقدمات برای تحقق قانونی این مطالبه چند ساله مردم استان با وجود تغییر وزیر و همسویی نمایندگان با وزارت خانه نفت فراهم شد ،اما گویا این بار نیز با مخالفت وزارت نفت تیر نمایندگان ما به سنگ خورده است .

آنگونه که سارا فلاحی خبر داده است ،به رغم موافقت کمیسیون انرژی ،وزارت نفت با استقرار دفتر نفت وگاز در استان ایلام مخالفت کرد تا این حق مردم استان همچنان در سطح یک رویا باقی بماند. 

هرچند فلاحی به موافقت کمیسیون انرژی بعنوان یک مستند قانونی برای اجرای آن از سوی وزرات نفت تکیه کرده است ،اما باید یه یاد داشته باشیم زمانی این موافقت کمیسیون جنبه اجرایی پیدا می کند که با طرح آن در صحن مجلس و‌ تصویب آن به یک قانون تبدیل شود.

البته این دو موضوع اصلی را هم نباید از قلم انداخت که با وجود تعداد بالای نمایندگان کرمانشاه و بهره مندی از ابزار قوی نظارتی برای فشار بر وزارت نفت و حضور مافیای قدرتمند به جای مانده از صدارت بیژن زنگنه کرمانشا هی نباید به اجرایی شدن این طرح خوش بین باشیم. 

ساده تر اینکه در حالیکه استان ایلام دارای سه نماینده است و سه نفر بر سر مسایل جزیی اختلاف داشته و اجماع لازم در بین آنان وجود ندارد و از سویی با وجود ابزار قوی نمایندگان پرتعداد کرمانشاه که از قضا یکی از آنان نایب رییسی مجلس کنونی را عهده دار است ،طبیعی است وزیر نفت رضایت نمایندگان استان همسایه را بر خشم نمایندگان ایلام ترجیح دهد

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
باید یک حرکت خودجوش مردمی و مطالبه مردم از مجلس به منظور کشاندن آن به صحن علنی مجلس انجام شود و گرنه کرمانشاه بدون هیچ منبع نفت و گاز چه حقی بر ریاست دفتر نفت و گاز غرب کشور رو دارد؟؟!!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار