رئیس کل دادگستری استان ایلام؛
رئیس کل دادگستری استان ایلام با تاکید بر اینکه امروز دستگاه قضایی به دنبال این است یک دستگاهی پاسخگو و هوشمند باشد، افزود: در دستگاه قضایی به دنبال یک دستگاه قضایی علمی هستیم، ماوریت امروز ما کاهش زمان اطاله دادرسی و اتقان آرا است، یعنی بعد از ۴۳ سال از انقلاب اسلامی امروز باید شاهد صدور آرای متقن و علمی باشیم.
کد خبر: ۱۰۵۲۶۷۱
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۳ 25 June 2022

ماموریت امروز دستگاه قضا کاهش زمان اطاله دادرسی و اتقان آرا است /درصد صلح و سازش ها در استان در حال رشد است

به گزارش تابناک ایلام؛ عمران علی محمدی روز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای جمهوری اسلامی به‌ ویژه شهید بهشتی، اظهار داشت: سال گذشته به ۹۶ درصد پرونده ها در سراسر استان رسیدگی شده است.

وی افزود: پارسال ۱۱ پرونده قصاص با کمک شورای حل اختلاف به صلح و سازش ختم شده است.

علی محمدی با بیان اینکه درصد صلح و سازش ها در استان در حال رشد است، افزود: استفاده از توانمندی و ظرفیت مصلحان، شوراهای حل اختلاف، ستاد صلح و معتمدین محلی کمک بزرگی به تحقق این هدف والا در استان بوده است.

وی با اشاره به راه اندازی شورای رهنمون قضایی در استان گفت: شورای رهنمون قضایی استان در جهت بهبود کیفیت فعالیت های قضایی راه اندازی شده تا در راستای تحقق عدالت در سطح استان گامی مهم برد

وی با بیان اینکه در رسیدگی های قوه قضائیه به پرونده ها، اصل اول قانونی بودن جرایم و مجازات ها است، ابراز کرد: بسیاری از مباحث ممکن است در سطح جامعه مطرح شود ناراحت کننده و ناگوار باشد، اما جرم نباشد، بر این اساس خبرنگاران می توانند میدان را برای هدایت ذهنی جامعه به اصل قانونی بودن جرایم و مجازات ها فراهم کنند.

رئیس کل دادگستری استان ایلام با اشاره به اینکه اصل قانونی بودن جرایم و مجازات ها، یعنی کسی که جرمی را انجام داده است باید مجازات شود، تصریح کرد: دستگاه قضایی در برون زایی این دستگاه، از رسیدگی به دادخواست ها و درخواست ها، فراتر رفته و به پیشگیری از جرم، حل و فصل دعاوی از طریق نیروهای نخبه عرفی و اجتماعی پرداخته است.

علی محمدی با اشاره به اینکه قاضی باید دانشمند باشد و در طول زمان این دانش را با خود داشته باشد، تصریح کرد: دانش برای سایر صنوف و شغل ها شاید مستحب باشد اما دانش برای یک قاضی به منظور رسیدگی و صدور حکم واجب است و قاعده های پیچده رسیدگی به پرونده ها را به صوت سلیس و روان در اختیار مراجعه کنندگان قرار دهند. 

وی با تاکید بر اینکه استفاده از نخبگان و‌ فرهیختگان جامعه در راستای کاهش میزان جرایم و پیشگیری از وقوع جرم یکی از برنامه های سند تحول قوه قضاییه است، افزود: دستگاه علاوه بر اینکه دنبال کشف جرم است، دنبال حدود الهی و پیشگیری از جرم نیز هست و برنامه های مدونی در این راستا در حال اجرا داریم.

رئیس کل دادگشتری استان ایلام با اشاره به اینکه ما در اصلاح مجرمین به دنبال عمل به احسان و بخشش و اصلاح مجرم به جای حذف‌ مجرم از جامعه هستیم، ابراز کرد: در اجرای احکام نیز قوه قضائیه در راستای مسئولیت اجتماعی درصدد حمایت از خانواده های مجرمان است.

ماموریت امروز دستگاه قضا کاهش زمان اطاله دادرسی و اتقان آرا است /درصد صلح و سازش ها در استان در حال رشد است

علی محمدی بیان کرد: بر اساس سند تحول، دستگاه قضایی به دنبال این است جرائم را رصد و ببیند، ابراز کرد: دستگاه قضایی به هوشمند سازی، شفاف سازی، اطلاع رسانی، علنی کردن دادگاه ها، فعال بودن برای برخورد با مفسدین بوده است، محیط های فسادزا را شناسایی و با آن برخورد می شود، یعنی بستر جرم را باید از بین برد.

وی با تاکید بر اینکه امروز دستگاه قضایی به دنبال این است یک دستگاهی پاسخگو و هوشمند باشد، افزود: در دستگاه قضایی به دنبال یک دستگاه قضایی علمی هستیم، ماوریت امروز ما کاهش زمان اطاله دادرسی و اتقان آرا است، یعنی بعد از ۴۳ سال از انقلاب اسلامی امروز باید شاهد صدور آرای متقن و علمی باشیم.

رئیس کل دادگستری استان ایلام با اشاره به ایجاد شورای رهنمون در دادگستری استان ایلام، گفت: در این شورا، قضات پیشکسوت، برجسته، دارای بهره های علمی و عملی در دو گروه حقوقی و کیفری سازماندهی شده است، ۱۰ جرم اول استان را از حیث تکرار، تعدد و فراوانی شناسایی شده و در این شورای رهنمون قضایی مورد بررسی قرار گرفته است.

علی محمدی تصریح کرد: کاربرگ هایی از نکات قضایی و حقوقی بر اساس احصای شورای رهنمون قضایی تشکیل و در اختیار سایر قضات گذاشته می شود و بر این اساس الزامات حقوقی و قانونی برای قضات جوان بیان و آموزشی پرمحتوا و کاربردی انجام می شود، با تشکیل شورای رهنمون قضایی پیچ های رسیدگی به پرونده های مهم باز می شود.اشته شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار