به معنای واقعی کلمه باید گفت که اجرای طرح بی برنامه مالیات بر تراکنش ها در کنار تشدید مشکلات یاد شده بر فروشندگان و خریداران ،اقتصاد ایران را به سمت چرتکه و همیان سوق خواهد داد
کد خبر: ۱۰۵۱۳۷۳
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۹ 19 June 2022

تابناک ایلام علی اصغر اسدی ::همیشه آدمها در مواجهه با گرفتاریها ،سختیها ، طرح ها و قوانین راهی برای گریز در چنته دارند ،به موازات مطالعه و اجرای یک طرح از سوی دولت ها ،مردم هم به شدت در جستجوی راه جدید برای خنثی سازی آن هستند .

به واقع می توان اینچنین گفت که اگر مردم از مجریان قانون جلو نباشند ،حداقل این است که عقب نخواهند بود و این را بارها در مواجهه با اجرای طرح ها و قوانین و مقررات بازدارنده یا تنبیهی شاهد بوده ایم .

ریشه چرایی تلاش مردم برای دور زدن قانون یا یافتن راه در رو برای کاهش تاثیرات اجرای یک طرح را باید در زیر ساخت های فرهنگی جستجو. کرد .

به معنای دقیق تر باید گفت نبود پیوست فرهنگی و پیش آگاهی برای اجرای طرح های مختلف در جامعه ،بدلیل اقدام موازی برای یافتن راهی بمنظور کاهش تاثیرات آن طرح ،باعث شده تا بسیاری از طرح ها یا در ابتدای راه عقیم بمانند یا اینکه با وجود اجرا با عدم تحقق اهداف آن مواجه شوند.

مسأله گرانی ،تورم ،یارانه یا هر طرحی که با اقتصاد مرتبط است این روزها بحث اول محافل گوناگون کشور قلمداد می شود ،طرح اصلاح ساختار اقتصاد کشور از این دست طرح هاست، طرحی مهم که بی توجه به زیر ساخت های نرم افزاری و سخت افزاری فی البداهه در بستر اقتصاد بی سامان کشور اجرا شد

دولت به منظور کاهش اتکای خود به منابع نفتی و خنثی سازی تحریم ها بر منابع مالی، از یک سو یارانه کالاهای اساسی را حذف و از سویی نیز با اصلاح قانون مالیات بر درآمد صنوف مختلف ،طرح مالیات بر تراکنش پوزهای فروشگاهی را اجرایی کرد .

طرحی مهم و حساس که بی توجه به مقوله فرهنگ‌سازی و آماده سازی جامعه ، اثرات نامطلوب خود را بر جامعه نمایان کرد ،شکل گیری تجمعات صنفی و مهمتر از آن تلاش صنوف مختلف بمنظور یافتن راهی برای دور زدن این طرح و کاهش اثرات آن بر اقتصاد از نتایج برجسته اجرای این طرح با خلأ عدم فرهنگ‌سازی و اطلاع رسانی است

در حال حاضر صنوف مختلف برای غلبه بر آثار اجرای طرح مالیات بر تراکنش ها ،طرح حذف پوز در معاملات و معامله نقدی و یا کارت به کارت را جایگزین این شیوه مرسوم در بازار معاملات کرده اند .

در حالیکه کشورهای مختلف به منظور تقویت اقتصاد با بکار بست شیوه های نوین مبتنی بر فناوری ،تسهیل معاملات و افزایش بهره وری را دنبال می کنند ،اما در کشور ما اجرای طرح های بی برنامه و فاقد پیوست فرهنگی ،باعث شده تا بازار با پس زدن شیوه های نوین به سمت سنتی سازی معاملات حرکت کند

نگرانی ناشی از مالیات بر تراکنش های بانکی بر بستر پوزهای فروشگاهی و بازگشت به شیوه های سنتی در فروشگاه‌ها باعث شده تا بیشتر فروشگاه‌ها پوزهای فروشگاهی را از معاملات حذف کنند.

این روزها حذف پوزهای فروشگاهی مصایب و گرفتاری های فراوانی را هم به خریداران و هم فروشندگان تحمیل کرده است . فروشندگان با پسرفت خیره کننده ای معاملات نقدی را احیا کرده و بعضاً با دلالت خریداران به خودپردازها برای انتقال وجه ،مردم را با مشکلات جدیدی روبرو کرده اند .

یقینا  بازگشت پول نقد به جیب مردم و فروشگاهها ،آسیبهایی همچون رواج پول های تقلبی ،کیف قاپی و سرقت مالی فروشگاه‌ها را رقم خواهد زد .

به معنای واقعی کلمه باید گفت که اجرای طرح بی برنامه مالیات بر تراکنش ها در کنار تشدید مشکلات یاد شده بر فروشندگان و خریداران ،اقتصاد ایران را به سمت چرتکه و همیان سوق خواهد داد .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار