معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی ایلام با بیان اینکه میزان صادرات صنایع دستی در سال گذشته بیش از ۸۹ میلیون دلار بوده است، گفت: با صادرات صنایع دستی، صنعتگران استان ایلام علاوه بر ورود ارز به کشور به رونق صنایع دستی استان کمک کرده و توسعه اقتصادی را رقم زده‌اند.
کد خبر: ۱۰۵۱۱۸۰
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۵ 18 June 2022

به گزارش تابناک ایلام؛ نورالدین محسنی فعالیت در حوزه تولیدات دستی را یک منبع درآمد مناسب برای خانواده‌ها عنوان و اظهار کرد: صنایع دستی یکی از اولویت‌های اداره کل استان است چرا که این صنعت می‌تواند تأثیر بسزایی در ایجاد مشاغل خانگی و تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی داشته باشد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی استان ایلام گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون ۱۷۰۹ پروانه صادر و تمدید شده که از این تعداد ۱۶۳۰ فقره پروانه تولید انفرادی، ۴۷ فقره جواز تاسیس کارگاه و ۳۲ فقره پروانه تولید کارگاهی بوده است.

وی با بیان اینکه توسعه و ترویج رشته‌های صنایع دستی موجب شده تا در جهت کارآفرینی و ایجاد اشتغال در سطح شهر ایلام و شهرستان‌ها اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزشی کرده است، افزود: برای ۴۲۶ نفر از هنرجویان ایلام دوره‌های آموزش عمومی و ویژه شاغلین صنایع دستی برگزار شد.

محسنی تصریح کرد: سالیانه محصولات تولیدی صنایع دستی بومی استان را متناسب با معیارهای تعیین شده در سطح ملی جهت شرکت و انتخاب در جشنواره جهت دریافت مهر اصالت ملی (نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی) ارسال می‌کنیم. هر ساله تعدادی از محصولات استان‌ها، جهت دریافت «نشان بین‌المللی مرغوبیت صنایع دستی یونسکو» و سایر رویدادهای بین المللی برگزیده می‌شوند که در این رابطه سال گذشته، این اداره کل موفق به کسب ۷ فقره مهر اصالت ملی در رشته‌های گلیم نقش برجسته و حصیر بافی شده است.

وی در خصوص دریافت تسهیلات و بهره‌مندی از تبصره ۱۸ افزود: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون ۲۰ کارگاه فعال حوزه صنایع‌دستی در غالب طرح پشتیبان و در راستای حمایت از تولید کنندهای صنایع‌دستی به اداره کار تعاون و رفاه اجتماعی معرفی شده‌ است که در نتیجه ۴۹۲ نفر از فعالان حوزه صنایع‌دستی و جویای کار که متقاضی دریافت تسهیلات برای ایجاد خود اشتغالی بودند تشکیل پرونده داده و از طرف اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی به بانک‌های عامل معرفی شدند، همچنین در این مدت ۴۹ نفر جهت دریافت تسهیلات تبصره ۱۸ معرفی شده است.

محسنی یکی از منابع درآمد هنرمندان صنایع دستی را شرکت در نمایشگاه‌های صنایع دستی ذکر کرد که باعث رونق اقتصادی و شناخت فرهنگ و هنر مناطق مختلف استان می‌شود، مطرح کرد: سال گذشته نمایشگاه شب یلدا (در پیاده راه طالقانی شهر ایلام) و نمایشگاه نوروزی در ابتدای سال ۱۴۰۱ با  ۸۸ غرفه‌ی عرضه و فروش محصولات صنایع دستی در سطح استان برگزار شد و  همچنین هنرمندان استان در این مدت در نمایشگاه صنایع دستی تهران با۱۰غرفه؛ لرستان با ۳غرفه؛ یزد با ۳غرفه و نمایشگاه حلبچه‌ی کشور عراق با ۱۷ غرفه شرکت کردند.

وی با بیان اینکه میزان صادرات صنایع دستی در سال گذشته بیش از ۸۹ میلیون دلار است، عنوان کرد: استان ایلام که به عنوان دروازه عتبات عالیات نیز شناخته می‌شود و از این منظر نیازمند به گذرگاه‌های مرزی بیشتری است. با صادرات صنایع دستی، صنعتگران استان ایلام علاوه بر ورود ارز به کشور می‌توانند به رونق صنایع دستی استان کمک نموده و باعث توسعه اقتصادی گردند.

محسنی میزان اعتبارات تخصیص یافته در جهت احیا و رشد تولیدات صنایع دستی را یک میلیارد و ۵۶۷ میلیون ریال ذکر کرد و گفت: در جهت ترویج بازارچه صنایع دستی ۵۰۰ میلیون ریال، ایجاد کارگاه جاجیم بافی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال و اعتبارات تملک استانی بیش از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال بوده است./ح

 

بیشتر بخوانید

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار