اجرای طرح روستا گردشی با محوریت رفع مشکلات زیر ساختی و اشتغال روستاییان که این روزها در دستور کار فرماندار چرداول قرار گرفته است را باید در همین مسیر تعریف شده قلمداد
کد خبر: ۱۰۵۰۸۵۶
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۸ 16 June 2022

تابناک ایلام علی اصغر اسدی ::روستاها محور کار و فعالیت و مهمترین کانون تامین نیازهای غذایی جامعه محسوب می شوند،تمرکز دولت بر ایجاد رفاه و رفت مشکلات زیر ساختی روستاها میتواند ارزش افزوده زیادی برای اقتصاد کشور به همراه داشته باشد.

این روزها که موضوع تامین کالاهای مصرفی ارزان مردم نظیر لبنیات ،غلات و نهاده های دامی به بحث نخست کشور تبدیل شده است ،اهتمام به کانون تولید این محصولات یعنی روستاها بیش از پیش احساس می شود .

برنامه ریزی دولت برای اجرای طرح اصلاح اقتصادی زمانی می تواند به نتیجه دلخواه برسد که بخش تولید محصولات استراتژیک مورد حمایت جدی قرار گیرد .

از آن جاییکه روستاها از دیرباز بعنوان مولد محصولات استراتژیک ،میوه و سبزیجات ،لبنیات و سایر محصولات و کالاهای مصرفی شناخته شده اند ،توجه ویژه و برنامه ریزی دولت برای حمایت از روستاها می تواند زمینه اجرای طرح اقتصادی دولت بر پایه تقویت کانون تولید این محصولات را فراهم آورد.

به معنای دیگر دولت باید با شناسایی مشکلات و نارسایی های روستا نشینان ،رفع آنها و تامین زیر ساخت های رفاهی و سکونت روستا نشینان ،ابتدا زمینه حفظ روستاییان در محل روستا ودر گام بعد حمایت از مشاغل خانگی در آنان ایجاد انگیزه نماید .

پس از تامین نیازهای رفاهی و زیر ساختی روستانشینان و حمایت از مشاغل خرد ،قطعا در کنار جلوگیری از مهاجرت به شهرها حتی زمینه مهاجرت معکوس آنان از شهرها به روستاها را فراهم و متعاقبا از طریق حمایت از کشاورزی و دامپروری این روند را تثبیت کرد.

موضوعی که به شکل افزایش بهره وری در حوزه های کشاورزی و دامپروری ظهور‌ و‌بروز خواهد کرد و این مساله در کنار کمک به کاهش بیکاری می تواند بخش قابل توجه نیازهای غذایی جامعه را نیز تامین کند

لذا دولت در کنار برنامه ریزی برای تحقق شعار مردم داری و جلب رضایتمندی مردم که به اعتماد زایی عمومی منجر خواهد شد ،باید کمک به رفع مشکلات روستاها ،تامین رفاه و ایجاد اشتغال آنان را در سطح شهرستان ها و بخش ها در دستور کار قرار دهد

اجرای طرح روستا گردشی با محوریت رفع مشکلات زیر ساختی و اشتغال روستاییان که این روزها در دستور کار فرماندار چرداول قرار گرفته است را باید در همین مسیر تعریف شده قلمداد کرد .

در این طرح که با تاسی از سفرهای شهرستانی استاندار ایلام با هدف تحقق شعار مردمداری دولت ،در سطح روستاهای چرداول دنبال می شود ،شناسایی و رفع مشکلات روستاها با محور اشتغال در دستور کار قرار گرفته است .

براساس این طرح ابتدا با ابلاغ به روستای هدف ،مشکلات اساسی روستا از طریق شورا و دهیار روستا احصاء و به فرمانداری ارسال می شود .

فرماندار چرداول با بررسی و ارزیابی مشکلات احصاء شده و ارجاع آن به مدیران دستگاههای مرتبط و‌دعوت از مدیران این دستگاهها در روز مشخصی در روستا حاضر می شوند.

در اجرای این طرح ضمن ارتباط چهره به چهره مردم با نماینده دولت در شهرستان ،مدیران دستگاهها در محل تصمیمات لازم برای رفع مشکلات احصاء شده را اتخاذ می کنند

نکته برجسته این طرح ایجاد اشتغال بر پایه مشاغل خانگی در روستاهاست که براساس آن ابتدا سازمان فنی و حرفه ای ،آموزش فنی مورد نیاز در حوزه های گوناگون را به روستاییان ارایه و پس از صدور گواهینامه ،برای اخذ تسهیلات اشتغالزایی به کمیته امداد و دیگر دستگاههای مرتبط معرفی می کنند

از اینرو طرح روستا گردشی با محرومیت اشتغال روستاییان که با ابتکار فرماندار چرداول در دستور کار قرار گرفته است را باید طراحی چند وجهی با هدف دیدار مردمی ،رفع مشکلات زیر ساختی ،تامین رفاه و ایجاد اشتغال نامگذاری کرد .

از آن جاییکه استاندار ایلام مقوله دیدارهای مردمی و ایجاد اشتغال را به فرمانداران ابلاغ کرده است ،تسری طرح جاری به دیگر شهرستان ها می تواند برنامه های دولت در سطح استان را محقق و از سویی نیز زمینه ساز اعتماد زایی مردم به دولت و حاکمیت باشد .

شایان ذکر است فرمانداری چرداول با اجرای این طرح در دو هفته اخیر دیدار مردمی با محور رفع مشکلات اساسی چندین روستا و ایجاد اشتغال بر پایه مشاغل خانگی را عملیاتی نموده و این روند همچنان استمرار دارد .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار