استان ایلام یکی از استان هایی است که بیشترین ضربه را از خشکسالی دیده است به طوری که وضعیت آب در این استان دربخش های مختلف بحرانی است.
کد خبر: ۱۰۴۷۵۱۳
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰ 29 May 2022

تابناک ایلام ،امین دانیالی ::اهمیت و جایگاه آب در اسلام همین بس که قرآن کریم در آیات متعدد، آب را ریشه زندگی و منشا پیدایش و دوام هستی و حیات می داند؛ از نظر قرآن کریم، آب مبدأ آفرينش هر موجود زنده‌اي است؛ آنجا که فرمود «وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ» ؛ و هر چيز زنده‌اي را از آب پديد آورديم.

رویه تفسیری آیات الهی چنین بیان می کند که خداوند در کنار بیان هر نعمتی، وظیفه و تکلیفی را نیز بر بندگان وضع کرده است که اولین و عام ترین حالت آن، شکر گزاری است؛ در قرآن کریم، آب با ارزش‌ترین آفریده خداوند بعد از انسان است. به خاصیت «حیات‌ بخشی » آب در آیات متعدد قرآن اشاره شده است. برای مثال آیات 48 و 49 سوره فرقان: «و خداوند آب را از ابرها پایین فرستاده و به وسیله آن زمین را پس از مردنش حیات داده است.» آب نه تنها حیات می‌بخشد، بلکه هر حیاتی اصلش از آب است «ما هر موجود زنده‌ای را از خاک آفریدیم». در قرآن کریم: آب، رزق الهی است و باید از آن بجا استفاده شود.

زنگ هشدار کم آبی وصرفه جویی در مصرف آب درکشور سالهاست به صدا درامده است .روندی که بارها مسئولان ونمایندگان محلی در ادوار مختلف از آن به عنوان چالشی بزرگ یاد کرده اند .

کم آبی، از نظر تأثیر بالقوه ای که در طی دهه آینده می تواند داشته باشد، در سال 2019 توسط مجمع جهانی اقتصاد به عنوان یکی از بزرگترین خطرات جهانی ذکر شده است. دلایل کم آبی از برآورده نشدن جزئی یا کامل تقاضا، رقابت اقتصادی بر سر کیفیت و کمیت آب، اختلافات بین کاربران، تخلیه و کاهش غیرقابل برگشت آب زیرزمینی و اثرات منفی بر روی محیط زیست، است. دو سوم جمعیت جهان (4 میلیارد نفر)، حداقل یک ماه از سال را در شرایط کم آبی شدید به سر می برند.

500 میلیون نفر در جهان، در تمام طول سال با کم آبی شدید مواجه هستند.نیمی از بزرگترین شهرهای جهان، کم آبی را تجربه می کنند.

کم آبی یاخشکسالی بلایی که دربازده زمانی طولانی رخ می دهد وتنها راه نجات از این پدیده صرفه جویی درمصرف آب و استفاده بهینه از آن است .

مصرف آب موضوع جدیدی درکشور ما نیست واثرات مخرب آن بسیارشدیدتر از حوادث دیگر طبیعی است .ومیتوان گفت تهدید بزرگی برای به هم خوردن تعادل زندگی بشر و شاید بهتر گفت حیات دیگر موجودات هم هست . چالش کم آبی پدیده ای که به نظر می رسد ماحصل روند طولانی مدت بی توجهی به اسراف مردم و سند بی مبالاتی مسئولانی هست که بدون آینده نگری در مهار سفره های آب و مهار روان آبها نتوانسته اند برنامه ای مدون برای حل مشکل پیدا کنند .تا جایی که روند کاهش سفره های آب های زیر زمینی دربرخی استان ها زنگ خطری برای ایجاد تنش های آبی به صدا دراورده است.

کارشناسان براین باورند که باید هرچه سریعتر برای مدیریت منابع آب تدابیری اتخاذ کرد ،واقعیت این است که بحران کم آبی با کاهش محسوسی بارشها درکشورجدی است وباید درکنار صرفه جویی درمصرف اب برای تامین منابع پایدار آبی چاره کرد .

استان ایلام درفصل بارش یکی از استان هایی بود که کمترین بارش را به ثبت رساند ؛به نقل از مهندس پور احمدمدیرامورآب استان : ((از نظر وضعیت آبی در استان ایلام نسبت به سال گذشته ۴۲ درصد و نسبت به بلند مدت ۴۶ درصد کاهش بارش داشتیم که تاثیر بسزایی بر روی منابع آبی استان از جمله منابع زیر زمینی و سطحی گذاشته است.))

وی یادآور شد: حجم ذخایر آب سد‌های استان ایلام هم اکنون ۵۰ درصد است که نسبت به بلند مدت شاهد کاهش ۳۰ درصدی این منابع هستیم.

کشاورزی یکی ازبخش هایی است که به دلیل سنتی بودن بیشترین میزان مصارف آبی را در استان ایلام به خود اختصاص داده است که لازم است در نحوه استفاده، کشاورزان از آب مورد نیاز زمین های خود تغییر ایجاد کنند و رو به آبیاری قطره ای بیاورند .

استان ایلام یکی از استان هایی است که بیشترین ضربه را از خشکسالی دیده است به طوری که وضعیت آب در این استان دربخش های مختلف بحرانی است.

درحال حاضر استانی که اقتصاد و رونق اقتصاد و تولید آن برپایه کشاورزی و دامداری است حالا بابحرانی بزرگ به اسم کم آبی مواجه شده است . آبیاری سنتی دربخش های کشاورزی ، مصارف زیاد اب در روستاها بعضا برای آب دادن به دام ها از آب شرب ، ازگونه مواردی است که بیشترین مسیرهای هدر رفت آب درآنجا اتفاق می افتد.

بیش از ۱۸۰ هزار هکتار از اراضی آبی کشاورزی  در استان وجود دارد که فقط ۳۰ هزار هکتار از آن به  آبیاری نوین مجهز شده اند.

استفاده راحت تر آبیاری سنتی نسبت به آبیاری نوین با وجود حمایت های دولت ، کشاورزان را برآن داشته که سراغ آبیاری نوین نروند وهمچنین استفاده از محصولات کشاورزی با نیازمندی آب بیشتر مثل برنج وهندوانه وسیفی جات مصارف آب دراین بخش را بالا برده است.

از راهکارهای برون رفت ازچالش کم آبی دراستان میتوان به همه گیری استفاده از آبیاری نوین توسط کشاورزان ،برنامه مدون برای تولید محصولاتی که آب بیشتری نیاز دارند در کشاورزی ، آموزش روستاییان برای استفاده بهینه از آب در روستاها، همه باید بدانند استفاده بهینه از آب در بخش های مختلف زندگی چه هنگام ظرف شستن و سایر فعالیت های منزل و چه دربخش های کشاورزی ودامداری میتواند جانی تازه به حیات بشر در آینده ای نزدیک ببخشد ./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار