از شب گذشته سه اتفاق اجتماعی در جامعه را شاهد بودم که بی تفاوتی مردم نسبت به وقوع آن ،نگرانی از روند روبه جلو بی خاصیت شدن را پیش رویم ترسیم کرد !
کد خبر: ۱۰۴۶۳۲۳
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۱ 22 May 2022

تابناک ایلام علی اصغر اسدی ::خاصیت از نظر لغوی یعنی ویژگی ،تاثیرگذاری ،فاید ،خواص و سجیه و به معنای عام یعنی رفتار ،کردار و گفتار یک فرد بعنوان بخشی از جامعه به نفع هم نوعانش باشد یا در مواجهه با رفتارهایی برخلاف منافع شهروندان از سوی قانونگربزان یا منفعت طلبانه واکنش نشان دهد ،یا در مقابل تضییع حقوق خود یا دیگران ساکت ننشینید !

وقتی یک فرد در مقابل رفتار خلاف قانون یا در مسیر افراد جامعه گام برداشت و دیگران به این رفتار واکنش نشان ندادند یا با بی خیالی از کنار آن عبور کردند به این رفتار می گویند بی خیالی ،بی مسیولیتی و یا بنوعی بی خاصیت شدن

همه ما در جامعه ای که زیست می کنیم درواقع درون یک قایق نشسته ایم که با هم یک مقصد را دنبال می کنیم ،سوراخ شدن این کشتی توسط یک فرد یعنی تباه شدن همه سرنشینان ،پی نباید در مقابل رفتار مخرب دیگر سرنشینان سکوت پیشه کرد

پس مادام که مردم بعنوان جزیی از جامعه نسبت به اتفاقات پیرامونشان با بی اعتنایی عبور کنند و تاثیر آن را بر زندگی خود و اطرافیان درک نکنند دو اتفاق خواهد افتاد .

اول اینکه پای گذاشتن بر حقوق مردم به امری رایج مبدل شده و حق کشی و پایمال کردن حقوق دیگران به امری بدیهی و عادی تبدیل خواهد شد .

دوم اینکه بی مسیولیتی و بی خاصیتی به ساختار زندگی ما رسوخ پیدا می‌کند و درهم تنیدگی اجزای جامعه یعنی اعضای یک پیکر بودن بنی آدم بس محتوا خواهد شد

از شب گذشته سه اتفاق اجتماعی در جامعه را شاهد بودم که بی تفاوتی مردم نسبت به وقوع آن ،نگرانی از روند روبه جلو بی خاصیت شدن را پیش رویم ترسیم کرد !

اول ،خبازی با بی اعتنایی به حقوق مردم ،نان های بی کیفیت به مردم عرضه می کند ،خریدار به نان نگاهی انداخته و بدون اعتراض پولش را می دهد و می رود!

دوم ،با وجود اینکه مردم در صف خرید نان ایستاده اند،فردی از راه می رسد بی توجه به حقوق ایستادگان درصف ،داخل نانوایی شده و با تکریم خباز و بدون رعایت حقوق دیگران نان را خرید کرده و خارج می شود. 

در این بین فردی معترض می‌شود که چرا حقوق دیگران را هم در فروش نان بی کیفیت و هم رعایت صف خرید رعایت نمی کنید ،خباز پاسخ می دهد ؛همین است که هست !!مردم هم به جای نکوهش رفتار خباز ،به رفتار اعتراض کننده متعرض می شوند!

در جایی دیگر ؛در این دوران تنش آبی فردی شیلنگ آب را دردست گرفته و مشغول شستن پیاده رو مقابل مغازه اش است .

فردی دیگر از راه رسیده و به وی توصیه می کند در این شرایط بی آبی ،شستن پیاده رو بنوعی اجحاف حق شهروندی است .

اسراف کننده در پاسخ می گوید ؛ شما به جای تذکر به من برو یقه دزدان هزاران میلیاردی را بگیر !

یک جواب بی ربط که خود نمی‌داند همان دزدی هزار میلیاردی نتیجه سکوتی است که ما و‌امثال ما در مقابل رفتارهای متباین با حقوق و منافع مردم زمینه ساز شکل گیری آن شده ایم !

آری !وقتی این رفتارها را مشاهده کردم و به جای همراهی مردم با منتقدین به رفتارهای خلاف شئون اجتماعی برخی قانونگریزان و دفاع از تضبیع کنندگان حقوقشان ،سکوت آنان را نظاره کردم .

به این درک رسیدم که جامعه به سمت بی خاصیت شدنی در حرکت است که نتیجه آن رسمیت بخشیدن به بی قانونی و قانونی شدن تضبیع علنی حقوق آنان در جامعه است .

نگرانم که چرا بی خاصیت شده ایم...

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار