ناو شهید رودکی نیروی دریایی سپاه با طول ۱۵۰ متر و پهنای بیش از ۲۲ متر به مثابه شهر دریایی متحرک جدیدی برای ایران است که با توجه به مأموریت‌های جدید سپاه برای حضور در آب‌های آزاد و اقیانوس‌ها، فصل تازه‌ای از حضور سپاه در عرصه جدیدی را رقم زده است.
کد خبر: ۱۰۴۶۱۲۵
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۵ 22 May 2022

انتشار عکسی از شناور لجستیکی درحال ساخت شهید مهدوی در روز‌های اخیر نشان دهنده آن است که این شهر دریایی متحرک به روز‌های پایانی ساخت خود نزدیک می‌شود.

به گزارش تابناک ایلام به نقل از فارس، ابتکار سپاه در ساخت شناور‌های نیمه سنگین و سنگین در گام اول به ساخت شناور شهید ناظری و به آب اندازی آن در سال ۱۳۹۵ انجامید. شناوری که با طول ۵۵ متر، عرض ۱۴ متر و ارتفاع ۱۳ متری خود می‌تواند برد عملیاتی این نیرو را تا ۱۰ هزار کیلومتر افزایش دهد.

این شناور در طراحی خود یک شیوه خاص را در پیش گرفته که قادر است از طریق پایداری مناسب در دریا و حتی شرایط آب و هوایی نامناسب، با سرعت بالا طی مسیر کرده و واژگون نشود.

قابلیت حمل بالگرد، اژدر‌ها و موشک‌های متعدد، از جمله قابلیت‌های این شناور نیمه سنگین، اما چابک است، که نمونه‌ای از نقش آفرینی غیرتمندانه رزمندگان نیروی دریایی سپاه با این شناور را در ماجرای برخورد نیروی دریایی سپاه با ناو‌های آمریکایی در دریای عمان شاهد بودیم.

طراحی نسخه دریاپایه سامانه سوم خرداد سبب شد تا سپاه شناور شهید سیاووشی را طراحی و عملیاتی کند. شلیک موشک از سامانه سوم خرداد نصب شده روی شناور نیز نشان داد که تغییرات نرم افزاری و سخت افزاری لازم در موشک خصوصاً جستجوگر آن لحاظ شده است تا شرایط ناپایدار سکو، مانع از شلیک صحیح موشک نشود.

در واقع در صورتی که شناور دریایی حامل سامانه سوم خرداد در اکثر مناطق خلیج فارس در حدود ۸۰ تا ۱۱۰ کیلومتر از سواحل ایران فاصله بگیرد این سامانه قابلیت پوششی فراتر از ۲۰۰ کیلومتر از مرز‌های ایران اسلامی را خواهد داشت و عملا پدافند آسمان ایران، از جنوب کشور از عمق خلیج فارس آغاز می‌شود که می‌تواند در صیانت از تأسیسات مهم ساحلی ایران، در کنار پدافند مستقر در جزایر بسیار اثربخش باشد.

با توجه به برد بسیار بالای سامانه‌های راداری مراقبتی و هشدار زودهنگام ایرانی، امکان دورتر کردن سامانه‌های پدافند موشکی به دورتر از ساحل به واسطه شناور‌های دریایی فراهم می‌شود؛ امری که نیروی دریایی ارتش نیز با ناو «دنا» در ناوگان جنوب عملیاتی کرد.

دومین شهر دریایی متحرک سپاه در راه است

ناو شهید رودکی نیروی دریایی سپاه با طول ۱۵۰ متر و پهنای بیش از ۲۲ متر به مثابه شهر دریایی متحرک جدیدی برای ایران است که با توجه به مأموریت‌های جدید سپاه برای حضور در آب‌های آزاد و اقیانوس‌ها، فصل تازه‌ای از حضور سپاه در عرصه جدیدی را رقم زده است.

این ناو پشتیبانی تجربه موفقی از تغییر کاربری شناور‌های تجاری به نظامی را در کشورمان نشان می‌دهد که در دنیا نیز نمونه‌های مشابهی از این تجربه وجود دارد.

همان طور که آمریکایی‌ها با تغییر کاربری و بهسازی یک ناو ترابری توانستند شناور یواس‌ان‌اس لوئیس بی‌پولر و نیز شناور MV Ocean Trader را عملیاتی کنند، نیروی دریایی سپاه نیز، تجربه موفق ساخت شناور شهید رودکی را به اثبات رساند.

سپاه در آبان ۱۳۹۹، شناور لجستیکی شهید رودکی و ارتش در دی ماه ۱۳۹۹ شناور لجستیکی مکران را موسوم به ناو بندر مکران رونمایی کردند و این دو شناور که تجربه خوبی از تغییر کاربری و بهسازی نظامی شناور‌های تجاری بودند، دانش ایران در این بخش را به رخ جهانیان کشیدند.

موضوعی که در شرایط تحریمی، یک موفقیت بزرگ برای ایران بشمار آمد و درعین حال، آرایه‌هایی از قدرت قابل اتکا را در آب‌های دور برای ایران مهیا ساخت.

قدرتی که به مدد آن ایران توانست در اعزام یک ناوگروه به مأموریت ۱۳۳ روزه با ناوبندر مکران و ناوشکن سهند اقیانوس اطلس بدون هیچ توقفی، رکورد تازه‌ای در این میدان کسب کند.

به تازگی انتشار تصویری از ناو شهید مهدوی در یک داک بهسازی و نوسازی شناوری در جنوب ایران (بندرعباس) نشان می‌دهد که این ناو پشتیبانی نیز که حاصل یک تغییر کاربری حرفه‌ای کشتی فله بر و تبدیل آن به یک شناور لجستیکی نظامی است، مراحل پیشرفت پروژه را به خوبی طی کرده و پاره‌ای از تجهیزات مخابراتی و راداری یکپارچه نیز بر روی آن نصب شده است و امکانات جدیدی از تأسیسات عرشه نیز در بر روی آن در حال بارگزاری است.

با به ثمر رسیدن ناو شهید مهدوی، عملا نیروی دریایی سپاه علاوه بر قابلیت‌های رزمی که در حوزه‌های مختلف برخوردار خواهد شد، گستره تازه‌ای از توان ایفای مأموریت‌های دور دست را نیز بدست خواهد آورد تا بتواند با اطمینان خاطر و قدرت متراکم‌تری، مأموریت‌های خود را به آب‌های آزاد و اقیانوس‌ها گسترش دهد.

قدرتی که در کنار نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران می‌تواند توان بازدارندگی و سیادت دریایی ایران را به شکل بی‌سابقه‌ای ارتقا بخشد و تضمین‌کننده امنیت خطوط تجاری ایران و نیز تأمین کننده حقوق دریانوردان و صیادان ایرانی در آب‌های آزاد باشد.

از سوی دیگر ایران در ساخت شناور و ناوچه‌های نظامی با تغییرکاربری و بهسازی شناور‌های تجاری، تجربه جالبی کسب کرده است که تلفیق این دانش با ساخت گونه‌های متعددی از شناور‌های کلاس موج، یعنی جماران، سهند و دنا، افق روشنی از عزم خود برای ساختن ناوشکن‌هایی با قابلیت‌ها و اندازه در صورت نیاز بسیار بزرگ‌تر را نشان می‌دهد.

به‌گفته سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اما شناور‌های دیگری نیز در کلاس‌های متعدد دیگر نیز، در سپاه با بهره‌گیری از دانش بومی در حال ساخت است که نمونه شناور‌های رده شهید سلیمانی از جمله آن هستند.

همچنین شناور شهید ابومهدی المهندس با قابلیت‌های آفندی و پدافندی و بدنه‌ای W شکل با طول ۴۷ متر، از جمله آن‌ها است.

فرمانده نیروی دریایی سپاه به تازگی همچنین خبر داده که سه شناور جدید نیز امسال به این نیرو ملحق خواهند شد که ناو‌های شهید ناظری به طول ۵۵ متر و حاج قاسم سلیمانی به طول ۶۵ متر توسط وزارت دفاع و سپاه و یک شناور دیگر هم توسط شرکتی دانش‌بنیان دحال ساخت است، که دارای موشک‌هایی با برد ۳۰۰ کیلومتر و سطح به هوا با قابلیت حمل بالگرد و دارای سرعتی معادل ۳۵ نات هستند./ح

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار