مردم ما به این سطح از درک رسیده اند که نقش پررنگ پلیس در تامین امنیت زندگی خود را بدون نیاز به صحنه آرایی لمس نمایند
کد خبر: ۱۰۴۵۸۱۵
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۸ 20 May 2022

تابناک ایلام علی اصغر اسدی ::حادثه گروگانگیری خونین محصول یک اراده آنی نیست ،بلکه نتیجه رفتارها ،آزارها ،تبعیض ها و تضییع حقوق ها و مهمتر از همه فقدان مهارت کنترل و اقناع در مدیران است که با فتیله خشم و جرقه انتقام منفجر شد و نه تنها شش نفر را به کام خود فرو برد ،بلکه یک رسوایی بزرگ از مدیریت بحران در کشور را پیش روی جهانیان عرضه نمود.

صرفنظر از تمامی بگو مگوهایی که در خصوص چرایی وقوع این رویداد تلخ در فضای مجازی و حقیقی استان و حتی کشور مطرح می شود،باید گفت این رویداد ریشه در هر عاملی که داشته باشد ،وضعیت را به حالت اول باز نخواهد گردانید اما می تواند از یک ظرفیت بازدارنده برای جلوگیری از وقوع چنین رویدادهایی در آینده پیشگیری نماید .

باوجود انتقادهایی که به عنوان ریشه بروز این حادثه تلخ مطرح می شود از پرداختن به آن صرفنظر می کنیم. اما انتشار کلیپ هایی از صحنه های حضور پلیس در عملیات نجات گروگان ها بازخوردی نسبتا منفی در بین افکار عمومی ،رسانه ها و صاحبان نظر علم نظامی پیدا کرده است که لازم است در راستای تحکیم نقش آفرینی پلیس در حفظ امنیت مردم بازگو و همچنین برای رفع شایبه های شکل گرفته در اذهان عمومی زوایای آن برای مردم تشریح شود.

اصل ماجرا بر اساس داده ها 

آنگونه که پیداست پس از ورود گروگانگیر به ساختمان اداره املاک ،با تهدید کارکنان را به طبقه فوقانی اداره هدایت می کند و براساس مصاحبه مدیر معزول دستگاه ،یک‌قبضه نارنجک به درون اتاق مدیریت پرتاپ و پس از انفجار مدیر و دو نفر دیگر مجروح می شوند.

مدیر ویکی از کارکنان مجروح شده خود را از پنجره به پایین پرتاب می کنند و در این لحظه دو فرد عبوری باشنیدن صدای تیر اندازی و انفجار در حیاط ساختمان اداره حاضر می شوند.

بر اساس گواهی این دو نفر ،گروگانگیر از سمت پنجره به سوی مجروح تیراندازی می کند که در این بین یکی از مامورین گشت کلانتری سر رسیده و به سوی ضارب شلیک می کند.

ضارب وقتی عرصه را بر خود تنگ می بیند پس از کشیدن ضامن نارنجک و کشته و زخمی نمودن همکارانش با شلیک اسلحه گرم به زندگی خود پایان می دهد

با توجه به بعد مسافت محل استقرار نیروهای ویژه پلیس تا اداره املاک ،طبیعی است که مدت زمان حضور نیروهای ویژه چند دقیقه ای به درازا کشیده است .

درست زمانی نیروهای ویژه در محل گروگانگیری حاضر می شوند که دیگر نه از گروگانگیر خبری است و نه از گروگانها !

ماجرا از این جا آغاز می شود،درست مانند آنچه که در فیلم های انتشار یافته از سوی پلیس ایلام بعنوان صحنه های واقعی از عملیات پاکسازی محل گروگانگیری ثبت و انتشار یافته است .

در فیلم اول ؛فرمانده انتظامی استان با رشادت جلیقه ضد گلوله پوشیده و با بالارفتن از دیوار بعنوان اولین نفر در مقابل پنجره اتاق محل استقرار گروگانگیر قرار گرفته و بعداز چند ثانیه از پنجره داخل اتاق می شود!

آنچه که مردم در نقد این صحنه می گویند ؛


وقتی که فرمانده پلیس استان در کنار پنجره قرار می گیرد ،فرد دیگری در پنجره مجاور مشخص است ،اگر گروگانگیر است چرا به سمت پلیس شلیک نمی کند ؟ اگر هم پلیس است پس این صحنه سازی برای چیست؟!

پلیس در پاسخ این نقد می گوید ؛


پس از فروکش کردن شلیک و انفجار هنوز مشخص نیست که در درون ساختمان چه خبر است !
فردی که از پنجره مجاور طبقه فوقانی در فیلم نمایان است یکی از کارکنان گروگان گرفته و مجروح است که کمک می خواهد و می گوید درب ساختمان بسته است و راه فراری ندارد.

در این بین فرمانده نیروی انتظامی استان شخصا وارد عمل شده و پس از بالارفتن از دیوار با وجود آثار ناشی از عمل جراحی تازه ،راسا در عملیات حضور پیدا می کنند .

تا این لحظه کسی از میزان تلفات،تعداد گروگانها و ضارب یا ضاربین اطلاعی در دست ندارد ،همه چیز مبهم است و پلیس در آن لحظه برای پاکسازی و نجات فردی که در پنجره نمایان است وارد عمل می شود.

پلیس می گوید هنوز معلوم نیست که آیا بجز ضارب به قتل رسیده افراد مسلح دیگری در ساختمان وجود دارند یا خیر ؟! فرمانده انتظامی استان بعنوان اولین نیرو از پنجره ساختمان وارد اتاق می شود که در آن گروگانگیر و گروگانها در خون خود می غلتند.

اما صحنه دوم ؛

گروگانگیری با قتل گروگان ها و کشته شدن گروگان تمام شده است ،نیروهای پلیس سر رسیده اند و سردار از پنجره یکی از اتاق های طبقه فوقانی بر امور اشراف یافته است .

حال نیروهای ویژه پلیس از سر رسیده و همانگونه که در فیلم انتشار یافته نشان داده است به پاکسازی طبقه پایین ساختمان مشغولند که از اساس هیچ جنبنده ای جز ارواح در آن پر نمی زند !

 

مردم سوال می کنند

مردم اینجا سوال دارند ؛پلیس در این صحنه دنبال چیست ؟وقتی که درگیری خاتمه یافته و گروگانگیر به قتل رسیده است ،پس از نیروهای ویژه دنبال چه می گردند ؟!

هنوز پاسخ سوالات بالا داده نشده است که بخش بعدی سناریو پیش روی مخاطبین گشوده می شود،آن هم صحنه ای مامور انتظامی خم شده و گویا یک نارنجک عمل نکرده را به بیرون هدایت می کند

اینجا مردم سوال دارند وقتی که گروگانگیر زنده نیست این سناریو سازی و خلق صحنه های غیر مستند اگر برای نمایش حماسه آفرینی پلیس و یا بنوعی سوء استفاده از یک حادثه هولناک برای تشویق و ترفیع نیست ،با چه هدفی تهیه شده است ؟!

مردم و کارشناسان سوال دارند که صحنه هدایت نارنجک برای خنثی سازی هم صحنه ای غیر واقعی و بزرگنمایی شده است ،چرا که این نارنجک در آن لحظه پرتاپ نشده بلکه در حین عملیات گروگانگیری از سوی گروگانگیر پرتاب شده و عمل هم نکرده است !

کارشناسان نظامی معتقدند که زمانی که ضامن نارنجک کشیده شد از لحظه رها شدن شاسی آن ،در بازه ای زمانی بین ۴تا۸ثانیه منفجر خواهد شد .
حال بر اساس صحنه های این فیلم انتشار یافته ،مامور پلیس با مشاهده نارنجک عمل نکرده آن را از محل دور می کند ،البته نارنجکی که دیگر عمل نکرده و حکم یک قطعه آهن را دارد !

پلیس چه می گوید؟!

بازهم اینجا پلیس وارد توجیه می شود که حضور محتاطانه نیروهای ویژه پلیس در طبقه پایین براساس همان راهبرد پاکسازی صورت گرفته و کسی از تعداد مسلحین و مهاجمین و جنس و هدف آنها آگاهی ندارد

پلیس معتقد است که هدف از اقدامات صورت گرفته از سوی پلیس برای پاکسازی ساختمان ، کنترل دامنه این عملیات گروگانگیری شبه تروریستی و جلوگیری از سرایت آن به بیرون از ساختمان و به درون مردم بود.

آنچه که در این حادثه بیش از هر جنبه دیگر آن خونمایی میکرد مقوله ابهام در میزان و هدف این عملیات خونین بود ،طبیعی است ولو با وجود فروکش کردن صدای شلیک ها هر امکانی از جنس تعداد مهاجمین یا امکان تروریستی بودن در ذهن پلیس شکل گیرد .

مضافا اینکه حضور یک قبضه نارنجک عمل نکرده پوسیده زمان جنگ که هر آن ممکن است با یک حرکت کوچک منفجر شود آنهم در یک محیط عملیاتی با حضور نیرو های امنیتی و امدادی قابل تحمل نیست

از اینرو حرکت فرمانده پلیس شهرستان در برداشتن و هدایت نارنجک عمل نکرده یک حرکت واقعی برای تحویل نارنجک به تیم عملیات خنثی سازی بود

به هر تقدیر آثار روانی این رویداد تلخ تا سالها بر روح و روان مردم استان بر جای خواهد ماند و چیزی که پیش از همه ضرورتی تر به نظر می رسد افزایش مهارت و آموزش تمام دستگاههای مرتبط به حوزه های بحران و امنیت است .

بروز یک رویداد واقعی خونین و انتشار دو فیلم از عملکرد نیروی انتظامی واقعیتی غیر قابل انکار با جنبه های قابل تحلیل غیر همسو بود.

مردم ما به این سطح از درک رسیده اند که نقش پررنگ پلیس در تامین امنیت زندگی خود را بدون نیاز به صحنه آرایی لمس نمایند.

مردم می دانند که حضور و وجود پلیس معنایی احساس آرامش و خلق امنیت نیست ،حتی اگر صحنه ای خونین دو روز پیش ایلام ،بعد مسافت و سرعت عمل گروگانگیر مجالی به حضور پلیس برای جلوگیری از بروز این حادثه دردناک را ندهد

پس باید گفت هر چند نباید نقش پلیس در ایجاد امنیت اجتماعی و روانی را نادیده گرفت و قدردان تلاش آنان باشیم ،اما بهتر بود پلیس ایلام صحنه های ضبط شده از عملیات پاکسازی را در آرشیو عملکرد خود نگهداری و از انتشار آن خودداری می کرد

چرا که مهمترین اثر منفی که پس از نمایش این کلیپ ها متوجه پلیس ایلام شد ،کاهش بی اعتمادی مردم از این عزیزان به دلیل خلق صحنه هایی نمایشی که به نام صحنه های واقعی به خورد آنان داده شد .

و اثر منفی دیگر این اقدام را میتوان قرار گرفتن عملکرد واقعی پلیس در زیر عملکرد سازی ناشی از انتشار این کلیپ ها بود.‌ یقینا آثار مثبت عدم انتشار این فیلم ها به مراتب بیش از آثار کنونی آن بود

خداقوت ...

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار