به بهانه حادثه تلخ ۲۸ اردیبهشت؛
هر چند تکراری است اما باید گفت که آستانه تحمل امروز مردم خیلی پایین است؛ ولی حتما دلیلی دارد که پوشیده و پنهان نیست!! فقط چشمان بینا و مدیر توانا می خواهد تا پایه گذاری کند بنیان مرصوص ساختار درست را!! اگر به ریشه این اقدام و اقداماتی این چنینی توجه شود خواهیم دید که قاتل، احساس بی عدالتی در حق خویش دارد و ملجاء و پناهگاهی نمی یابد تا با پناه به آن احقاق حق کند
کد خبر: ۱۰۴۵۷۳۸
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۸ 19 May 2022

تابناک ایلام، دکتر احمدی فر :: عصیان نوعی سرکشی است و نافرمانی، در لغت سخت شدن است و در باب روح و روان سخت شدن دل؛ سنگدلی! اما جنون دیوانگی است و تباه گشتن عقل و اقدام آنی بدور از خرد! هر دو بی گمان میوه خشم هستند و خشم ثمره رفتار نامعقول آدمی! بی مقدمه سراغ شعر عصیان فروغ فرخزاد می روم چون گویا تر از هر مقدمه ای است:

بر لبانم سایه ای از پرسشی مرموز

در دلم دردی ست بی آرام و هستی سوز

راز سرگردانی این روح عاصی را

با تو خواهم در میان بگذاردن، امروز

گرچه از درگاه خود می رانیم، اما

تا من اینجا بنده، تو آن جا، خدا باشی

سرگذشت تیره ی من، سرگذشتی نیست

کز سرآغاز و سرانجامش جدا باشی

نیمه شب گهواره ها آرام می جنبند

بی خبر از کوچ درد آلود انسان ها

دست مرموزی مرا چون زورقی لرزان

می کشد پاروزنان در کام طوفان ها

طوفان خبری روز گذشته  ایلام، بسیار وحشتناک و مصیبت بار بود. فارغ از شیوه اطلاع رسانی های معمول و پچ پچ های عامیانه در شهر؛ می خواهم از زاویه دیگری به حادثه امروز نگاه شود. آری؛ دیگرکشی و خودکشی امروز از آغاز تا فرجامش درد است و رنج؛ خشم است و عصیان؛ قاتل دارد و مقتول؛ سبب دارد و مسبب؛ دلیل دارد و مدلول؛ اما شاید زین پس از این خبرها بیشتر بشنویم زیرا جامعه امروز آبستن حوادث ناگوار و غیر قابل پیش بینی است.

جامعه ای که هر کس در آن خود را محق میداند و تصمیم می گیرد و عمل می کند! جامعه ای که در آن بدلیل رعایت نشدن آموزه های روانشناختی به ویرانه بیشتر شبیه است تا جامعه!! شاید نگاهم را بدبینانه بدانید؛ اما سیاه نمایی نیست بلکه واقعیت است! من با نسلی سروکار دارم که در رفتار و اعمالشان دقیق شده ام!

آری جامعه امروز آبستن چنین حوادثی بوده و خواهد بود. وقتی زمین و زمان از پارتی و رانت و لابی حرف می زند! وقتی از صغیر و کبیر برای هر کاری دنبال راه و روش نامرسوم می گردند! وقتی تمامی آزمون ها و استخدام ها زیر سوال است! وقتی از مدرسه تا دانشگاه؛ از کنکور تا آزمون های دستیاری؛ از کسب پست مدیریتی تا انتصابات دولتی و خصوصی همگی نیازمند رابطه است بجای ضابطه! نتیجه همین می شود؛ دگرکشی و خودکشی!

هر چند تکراری است اما باید گفت که آستانه تحمل امروز مردم خیلی پایین است؛ ولی حتما دلیلی دارد که پوشیده و پنهان نیست!! فقط چشمان بینا و مدیر توانا می خواهد تا پایه گذاری کند بنیان مرصوص ساختار درست را!! اگر به ریشه این اقدام و اقداماتی این چنینی توجه شود خواهیم دید که قاتل، احساس بی عدالتی در حق خویش دارد و ملجاء و پناهگاهی نمی یابد تا با پناه به آن احقاق حق کند؛ زیرا در سیستم مدیریتی امروزه؛ بوروکراسی اداری و تیغ برنده رابطه ها؛ همچون موریانه تار و پود سلامت ساختار اداری را تباهی کشانده است! و کیست که نداند امروز هیچ کاری غیرممکن نیست؛ فقط باید راهش را بیابی!!

شوربختانه اقدام بسیار فجیع امروز پیام روشنی دارد و آن خشونت عریان رایج در جامعه است. وقتی کلیپ های زورگیری و دزدی و خشونت بسرعت بازنشر می گردد؛ چیزی جز عادی سازی خشونت و جنون آنی در جامعه محصول آن نیست. اختلالی که در آن فرد از دنیای واقعیت فاصله گرفته و وارد دنیای توهم می شود و دست به اعمالی وحشتناک میزند. جنون آنی فقط یک لحظه است و تمام روحیات و خلقیات فرد در کسری از ثانیه تغییر می کند.

در جنون آنی مقاومت فرد در برابر ناکامی های زندگی و مشکلات کاهش می یابد و نتیجه اش می شود حادثه تلخ امروز ایلام که سرتیتر اخبار جهان شد! آیا الان هر چه بگوییم و بنالیم و بنویسیم! بانوان جوان مقتول این جریان به کانون خانواده باز می گردند؟ چه کسی مقصر خاک شدن آرزوهای آنهاست؟

آیا مقتولین این جریان همسر و فرزند و زندگی و خانواده نداشتند؟ چرا واکاوی نمی شود که علت چیست؟ نهاد ثروتمندی همچون بنیاد چگونه سریع به نتیجه رسیده و بیانیه داده که غرض شخصی است؟ همین عنوان غرض شخصی ترویج عریان برای تکرار این جریان نیست؟ آیا اگر هر مدیری به دلایلی صلاح بداند و تصمیمی برای کارمندش بگیرد؛ باید این گونه تهدید شود و ناامنی به بار آید؟ پس جایگاه قانون کجاست؟ این جور که سنگ روی سنگ بند نمی شود!

انتظار میرود دستگاههای متولی و نهادهای نظارتی منطقی تر به این موضوع ورود کنند و نقص را ریشه یابی کنند تا این گونه استانی در التهاب و شهری در وحشت و خانواده ایی در سوگ فرو نرود! پاک کردن صورت مسئله درست نیست! مگر می شود بر سر جریانی عادی دست به قتل عام زد! این جریان زوایای پنهانی دارد که به مرور آشکار می گردد!؟

مخصوصا مدیریت میدانی جریان و باید های و نباید های مدیریتی و امنیتی در چنین حوادثی ! اما قربانیان امروز مظلوم ترین کسانی هستند که در اردیبهشت خونبار قرن جدید ایلام از جهان خاکی راهی سرای ابدی شدند و آرزوهایشان به حسرت و لبخند شان به تلخند و امیدشان ناامید گشت. خدایشان بیامرزد و آرزوی شفای عاجل برای مجروحان./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار