حال که این پدیده اسفبار خود ریشه در نحوه مواجهه کادر تربیتی مدرسه با یک دانش آموز نوجوان که شلوغ کاری در این سن بخش جدایی ناپذیر روحیه اوست ،باید چکار کرد؟!
کد خبر: ۱۰۴۲۷۲۵
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۹ 02 May 2022

تابناک ایلام علی اصغر اسدی ::روز گذشته دانش آموز سیزده ساله دبیرستان سعادت شهر ایلام ،با پایین انداختن خود از یک ساختمان چند طبقه به زندگی خود پایان بخشید .

گویا موضوع از این قراراست که بدلیل شلوغ کاری های این دانش آموز و چند نفر از همکلایش ،موضوع به اولیای دانش آموز اطلاع داده می شود ‌

پس از مراجعه اولیا دانش آموز به مدرسه و دلالت وی به منزل ،از سوی پدر تنبیه می شود ،همین موضوع باعث می شود تا این دانش آموز با پایین انداختن خود از پنجره اتاق منزل مسکونی پدری به زندگی خود خاتمه بخشد.

همواره وقتی از خودکشی بحثی به میان می آید ،ذهن ها به سمت افراد مسن و گرفتار مسایل مالی سوق داده می شود،اما واقعیت این است که خودکشی در ایلام هر بار رنگ عوض می کند و هرگاه یک طیف سنی با علت جدید را در می گیرد.
در برگیری سنین مختلف با مجموعه عوامل گوناگون چرایی آن پرده از واقعیت گستردگی و چند فاکتوری بودن این پدیده بر می دارد ،موضوعی که مطالعات و تحقیقات بیشتر در خصوص این پدبده شوم در استان را دو چندان می کند

صرفنظر از عوامل و ریشه های شکل گیری این بحران اجتماعی که باعث شده تا در اغلب خانواده ها در استان ایلام خودکشی به بخشی از شخصیت آنان مبدل شود ،اما تغییر طیف ،شیوه و علل مرتبط با آن ،بازخوانی و بروز رسانی طرح های پیشگیرانه را براساس شکل جدید خودکشی ضروری کرده است .

نکته مهم و غیر قابل کتمانی که در بررسی چرایی خودکشی این دانش آموز سال دوم راهنمایی باید مدنظر قرار گیرد ،ریشه این اتفاق شوم است که باید آن در مدرسه محل تحصیل و شیوه های تربیتی و بازدارنده در مراکز آموزشی جستجو کرد .

از آنجاییکه بخش قابل توجهی از پدیده خودکشی به فرهنگ و تربیت مرتبط می شود و مدرسه پس از خانواده بیشترین سهم را در آموزش و تربیت دانش آموزان برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی ایفا می‌کند ،از اینرو در طرح های پیشگیرانه آسیب های اجتماعی ،مدرسه بعنوان کانون شکل گیری و قوام بخشی فرهنگ مقابله با خودکشی به حساب می آید .

حال که این پدیده اسفبار خود ریشه در نحوه مواجهه کادر تربیتی مدرسه با یک دانش آموز نوجوان که شلوغ کاری در این سن بخش جدایی ناپذیر روحیه اوست ،باید چکار کرد؟!

البته این سوال هم مطرح می شود وقتیکه مدارس بر اساس چارت سازمانی ،همزمان از مربی پرورشی ،مشاور‌و مربی بهداشت برخوردار بوده تا براساس الگوهای تعریف شده با مداخله در حوزه های اجتماعی مانع از شکل گیری رویدادهای اجتماعی تلخ شوند ،نقش مربیان مدرسه در پروسه پیشگیری از تبدیل هیجانات نوجوانی به مسایل انضباطی چیست ؟!

آیا چنانچه کادر تربیتی و مشاوره دانش آموزان مسیر درستی را برای هدایت و کنترل هیجانات نوجوانی دانش آموزان به کار می بستند ،بازهم کار به دخالت اولیا غیر آموزش دیده برای کنترل هیجان دانش آموز می رسید ؟!

طبیعی است وقتی مربی متخصص در کنترل هیجانات نوجوانی یک دانش آموز عاجز باشد ،اولیای دانش آموزی که هیچ آموزشی در حوزه های روانشناسی تربیتی ندیده است ،برای قایق آمدن بر شلوغ کاری و هیجانات فرزند خود ،راهی جز تنبیه بدنی پیش روی خود نبیند !

بدیهی است چنانچه تنبیه بدنی در قوام بخشی به شکلگیری شخصیت نوجوان کارساز بود ،این شیوه از سطح مدارس برچیده نمی شد ،یقینا ریشه حذف تنبیه بدنی به روانشناسی شخصیتی دانش آموزان دارد ،همین موضوعی که متعاقب آن منجر به خودکشی یک دانش آموز سیزده ساله شده است .

امیدوارم دستگاه بزرگ آموزش و پرورش که آموزش و تربیت انسان های نسلهای آتی جامعه به دست آنان سپرده شده است ،با تمرکز بر وظایف ذاتی مبتنی بر چارچوب های علمی ،ازگشایش مسیرهاب انحرافی در زندگی فرزندان مردم ممانعت به عمل آورند .

البته نباید در این فرضیه شک کرد وقتی سیستم آموزشی کشور به جای تمرکز بر انسان سازی بعنوان وظیفه ذاتی خود ،بر دغدغه های مالی و اقتصادی خود متمرکز و مدیران آن نیز دغدغه حذف نیروهای ارزشمند و توانمند غیر همفکر را در راس تدابیر خود قرار داده اند ،خروجی آن چیزی جز دانش آموزان مستأصل و بحران زده ای که چاره ای جز خودکشی در مقابل خود نمی بینید ،نخواهد بود .

 

 

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
با احترام به نظر شما ، ولی در این فقره هیچ تقصیری متوجه مدرسه نیست . مطابق آیین نامه انضباطی مدرسه ، رفتار نامناسب دانش آموز به اولیا اطلاع داده شده و مدرسه خارج از آیین نامه عمل نکرده است . قرار نیست مدرسه در مقابل رفتار اولیا با دانش آموزان در منزل ، هم پاسخگو باشد .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار