باید برای عبور از این وضعیت خطرناک همه با هم همکاری کنیم ،چرا که تبعات خطرناک این خشکسالی همه ما را به یک اندازه درگیر خواهد کرد ،پس همه وظیفه داریم بعنوان جزیی از اجزای یک‌پیکر ، برای عبور به سلامت از این گردنه همراهی و همکاری کنیم
کد خبر: ۱۰۳۹۲۹۶
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۲ 14 April 2022

تابناک ایلام علی اصغر اسدی ::بدون مقدمه عرض می کنم ،امسال وضعیت بارندگی های استان نامطلوب بود ،کاری به آمارها نداریم ،همه ما با تمام وجود کاهش بارندگی را لمس می کنیم ،اگر خوب دقت کنیم صدای ضجه تشنگی طبیعت و مزارع دیم به گوش می رسد .

 

گندمزارها خشکیده اند،مراتع در همان آغاز راه جوانمرگ شدند ،چشمه سارها خشکیده اند ،رودخانه های فصلی بی رمق شده اند ،تابستان نرسیده ناله تشنگی سنجاب ها و سارهای جنگل های زاگرس از دور به گوش می رسد!

 

اینها تنها گوشه ای از تصاویر دردناک خشکسالی هولناکی است که همه ما آثار وحشتناک آن را در تابستان پیش رو به انتظار نشسته ایم!

 

اما انگار که این زنگ هشدار به گوش مردم و‌مسئولبن نرسیده است ،یا اینکه برخی همچون کبک سرشان را زیر برف کرده اند و نمی خواهند با درک شرایط بحرانی استان ،در تصمیمات و روشهای خود تجدید نظر کنند .

 

پس باید برای عبور از این وضعیت خطرناک همه با هم همکاری کنیم ،چرا که تبعات خطرناک این خشکسالی همه ما را به یک اندازه درگیر خواهد کرد ،پس همه وظیفه داریم بعنوان جزیی از اجزای یک‌پیکر ، برای عبور به سلامت از این گردنه همراهی و همکاری کنیم ؛

 

خوب وزارت نیرو بعنوان متولی آب ،اعلام کرده است که کشت محصولات آب بر مثل یونجه ،برنج و هندوانه ممنوع است ،چرا از همکنون صدهها هکتار از اراضیجای جای استان  زیر کشت هندوانه رفته است ؟

 

طبق بررسی ها هر کیلوگرم هندوانه تقریبا دویست لیتر آب هدر می دهد ،خودتان شاهد هستید که در پایان برداشت این محصول ،دهها تن هندوانه نامرغوب در مزرعه رها می شود،این رفتار یعنی هدر دادن میلیون ها لیتر آب !

 

اگر برنجکاران عزیز هم استانی که طبق ابلاغیه وزارت نیرو مشمول ممنوعیت کشت شده اند همراهی کنند ،خوب می دانند صرفنطر کردن از یکسال کشت برنج بهتر از هلاک شدن احشام و همنوعانشان از تشنگی است !

 

فعلا تمرکز ما بر کشاورزی آب بر است ،به مرور در آینده به دیگر ابزار اتلاف و هدر رفت آب خواهیم پرداخت .

مسوولین و کمیته های استانی و شهرستانی بحران آب باید تسامح و تساهل را در این خصوص کنار بگذارند و از هر طریق ممکن مانع از بر زمین ماندن ابلاغیه دستگاههای مسئول در خصوص ممنوعیت کشت محصولات آب بر شوند .

 

مردم خوب ما و زارعین عزیز هم لازم است شرایط حاد کنونی را درک کنند ،بدانند که در شرایط حساسی قرار داریم ،اگر‌کشت محصولی ممنوع اعلام شده است صرفا بخاطر شرایط موجود و پرهیز از اتلاف انسان هاست !پس لطفاً مقاومت ها در این خصوص را کنار بگذارید ،چرا که همه مثل هم از آثار این شرایط زیان می بینیم،هم من رسانه ای ،هم‌شما کشاورز و هم مدیران دستگاههای اجرایی !

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار