توصیه ما به بازیگزان این عرصه چیزی جز تغییر نگاه و بازگردان اهمیت و جایگاه این دستگاه و قرار دادنش در زاویه دید نیست !تا اهمیت آموزش و پرورش را درک کنند و بر اساس آن درک برای آن تصمیم بگیرندو سیاست بتراشند!
کد خبر: ۱۰۳۸۷۷۵
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۹ 11 April 2022

تابناک ایلام علی اصغر اسدی ::آموزش و پرورش یکی از حساسترین دستگاهها در هر کشوری با هرنگرش ،مذهب ،دین و سیاستی است .

چرا که این سیستم به مثابه بخشی از یک کارخانه بزرگ است که وظیفه تولید مواد اولیه آن را عهده دار است .تولید مواد اولیه نامرغوب برتولیدات اصلی آن تاثیر عمیقی بر جای میگذارد گذارد و بالعکس!و‌درجایی نیز می تواند چرخ آن را نیز از کار اندازد !

از این منظر است که به این دستگاه ،عنوان کارخانه انسان سازی اطلاق می شود ،کارخانه مهمی که در پیشگاه تمامی ممالک از درجه اهمیت بالایی برخوردار است ،نگاه اعضای این جوامع به معلم بعنوان شاکله اصلی تولید انسان به تمام معنا !نگاهی توام با ارج گذاری، احترام و تکریم است .

خوب ما کشوری زندگی می کنیم که اخلاق در پرتو آیین مذهبی و دینی از اهمیت بالایی برخوردار است ،نظام سیاسی ،قضایی ،اقتصادی و فرهنگی ما الهام گرفته از این آیین است .

بنابراین آموزش در کشور ما با تربیت مبتنی بر اصولی توام شده است که ساختار سیاسی و اجرایی بر آن استوار است ،به معنایی دیگر انسان سازی با تمام وجوه آن منبعث از ساختار آموزش و پرورش ماست .

به قولی گفتنی رنگ رخسار یک جامعه خبر از سر درونی است که آموزش و پرورش وظیفه پردازش آن را عهده دار است ،جامعه پیش تاخته و مترقی نشان از پویایی آموزش و پرورش و برعکس جامعه واپسگرا ،عقب مانده و توسعه نیاقته محصول آموزش و پرورش بیمار و بی رمق است.

 گفتنی ها در خصوص اهمیت این دستگاه به حدی زیاد است که در این مثال نمی گنجد ولی به یقین هر فرد بهره مند از دانش حداقلی بر درجه اهمیت این دستگاه واقف است و برای جلوگیری به درازا کشانیده شدن مقال به همین مقدمه بسنده می کنیم.

اینجاست که برخی رفتارهای دانستهو احیانا نادانسته از سوی متولیان و تصمیم گیران این دستگاه هر صاحب فکر و اندیشه ای را در گرداب شگفتی ها فرو‌ می برد و این پرسش شکل می گیرد که مگر می شود کسانی که خود اجزای تشکیل دهنده وجودشان محصول این دستگاه است به گونه ای سیاست گذاری می کنند که تو گویی حتی بروشور تولیدات این کارخانه را هم مطالعه نکرده اند ؟!

بر این امر واقفیم که انتخابات در کشور ما تعیین کننده قدرت اجرایی و سیاسی است ،بی شک تمامی کسانیکه در تمام سطوح بر این وادی انتخاب گام بر می دارند ،نیم گاهی به صندلی قدرت دارند ،پس جابجایی مدیران ،عزل و نصب های متعاقب شکل گیری قدرت اجرایی جدید یا نگاه متفاوت تر از قبل امری بدیهی و‌پذیرفته شده است

اینجا هم با تبعیت از دیگر نقاط کشورو پس از روی کار آمدن استاندار جدید دولت سیزدهم ،قرعه اولین تغییرات در سطح مدیران کل دستکاههای اجرایی بنام آموزش و‌پرورش استان افتاد .

یقینا سیستم فردی را برمسند مدیریت این دستگاه گماشته است که حداقل از نظر دیدگاه سیاسی به تفکر حاکم بر دولت نزدیک است ،اما یادمان نرود که این دستگاه متفاوت تر از دیگر دستگاههای اجرایی است .

دستگاهی است که به موازات اهمیتش به آن نگریسته نمی شود، فلسفه وجودیش آنقدر در بین چرخ های سیاست ورزی و سیاست بازی سیاست پیشگانی له شده است که تو‌گویی این دستگاه از ازل اتاق فکر جریانات سیاسی است .

اهمیت آن به کاسه چشم بازیگران سیاست پیشه سقوط کرده و نگاه به آن ،نگاهی ابزاری و همسنگ با جهیزیه سیاسیون است ،بازیگران صحنه سیاست از این جهیزیه سیاسی به وجه دیگری می نگرند!چکی برای نقد کردن بدهی فعالین انتخاباتی !و این بدترین اجحاف در حق این سیستم با تمام محتویاتش از معلم تا مدیر و دانش آموز است !

توصیه ما به بازیگزان این عرصه چیزی جز تغییر نگاه و بازگردان اهمیت و جایگاه این دستگاه و قرار دادنش در زاویه دید نیست !تا اهمیت آموزش و پرورش را درک کنند و بر اساس آن درک برای آن تصمیم بگیرندو سیاست بتراشند!

نمی خواهم با ارتکاب به بی انصافی، این نگاه را مختص این جریان سیاسی حاکم بر قدرت بدانیم ،تا بوده چنین بوده و چپ و راست هم ندارد ،اینجا دیوارش از همه دیوارها کوتاه تر بود و بازیگران با بالا آمدن از این دیوار ،در حیاط خلوت آن جلوس کرده اند و پس لرزه های هر انتخاباتی چه مجلس و چه ریاست جمهوری ،اول صندلی مدیریت این سیستم را به لرزه در آورده است !

اما امروز داس تغییرات بد جوری به پیکر نیمه جان این دستگاه افتاده است ،داس چه عرض کنیم !،قیچی ساطوری!با دو لبه سیاست و قبیله! قیچی می کند و پیش می رود ! بی خیال تاثیرات این شیوه رفتار با خروجی خسران همه جانبه ولی کسب رضایت بازیگردانان پشت صحنه نشین !

ومخلص کلام !آقایان تصمیم گیر آپ! اگر ارزنی براهیمت این دستگاه و تاثیر جابجایی مهره ای ولو به درجه اهمیت یک سرباز بر صفحه شطرنج !واقف باشید ،بی درنگ باید بدانید که امروز زمان مناسبی برای تغییر مدیران این دستگاه نیست !

در حالی که سال تحصیلی رو به پایان است ،تغییر یک مدیر و‌کارشناس در ستاد و دیپورت آن به مدرسه برای تدریس با کدامین منطق آموزش منطبق است ؟!

در حالیکه مدارس معلمین خود را شناخته اند و‌ساعات و‌شیوه تدریس در تمامی مدارس جا افتاده است ،عزل یک مدیر یا کارشناس اداره و بازگشت آن به میدان تدریس چگونه اتفاق می افتد ؟چگونه برنامه ریزی کرده اید ؟

اصلا چه عجله ای برای تغییرات مدیریتی دارید ؟خوب چرخ شانس چرخیده و قرعه مدیریت به نام شما افتاده است !هر چند صندلی مدیریت آ پ لرزانترین است ! اما باور کنید عجل فرصت جابجایی و انتصاب عزیز کرده های سیاسی و قبیله ای را به شما خواهد داد! بگذاربد سال تحصیلی به پایان که رسید ،مدارس که تعطیل شد ،هر کسی را خواستید بردارید و‌ بنشانید ! فقط مواظب بچه های مردم باشید که سالهاست قربانی این جهیزیه سیاسی شده اند ! 

شما و بچه های مردم !

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار