بررسی زوایای این رویداد تلخ ،انتخاب روحانیون شیعه به عنوان هدف تروریسم و مهمتر از همه حرم مطهر امام هشتم شیعیان بعنوان مکان اجرایی شدن این عملیات تروریستی ،حاوی نکات مهمی است
کد خبر: ۱۰۳۷۷۵۹
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۹ 06 April 2022

تابناک ایلام علی اصغر اسدی ::روز گذشته یک عنصر وهابی به نام عبداللطیف مرادی در صحن امام هشتم شیعیان با ضربات چاقو سه روحانی شیعه در مقابل چشمان زائرین مجروح ویکی از آنان براثر شدت ضربات به شهادت رسید.

 

براساس اطلاعات بدست آمده این عنصر وهابی ازبک تبار ،اخیرا از طریق مرز پاکستان به کشور وارد شده است ،وی شیعیان را مجوس و رافضی خطاب کرده و از پیروان این مذهب مترقی کینه ای عمیق دارد .

 

بررسی زوایای این رویداد تلخ ،انتخاب روحانیون شیعه به عنوان هدف تروریسم و مهمتر از همه حرم مطهر امام هشتم شیعیان بعنوان مکان اجرایی شدن این عملیات تروریستی ،حاوی نکات مهمی است ؛

 

اکثریت شیعه ایران از دیرباز با دیگر اقلیت های مذهبی و دینی از کلیمی و‌زرتشی گرفته تا مسیحیان و اهل سنت همزیستی مسالمت آمیز داشته و وحدت پیروان دو مذهب بزرگ اسلام یعنی شیعه و سنی در کشور بعنوان الگویی برجسته در حفظ برادری و اتحاد بین مذاهب تابع دین بزرگ اسلام مطرح بوده است.

 

دشمنان دیربنه نظام جمهوری اسلامی که این سالها از هیچ توطئه ای برای ایجاد درگیری های قومی و مذهبی در ایران فروگذار نبوده اند ،اینک با سوء استفاده از درگیری های منطقه ای با محوریت وهابیون و‌تکفیری ها ،تلاش خود را بر کشانیدن این اختلافات به درون کشور متمرکز نموده اند .

 

یقینا دشمن تلاش خواهد کرد تا پس از شکست توطئه های متعدد مذهبی با محوریت تشکیل گروههای تکفیری و‌در راس آنها داعش در همسایگی ایران ،طرح ایجاد اختلافات مذهبی در درون کشور را پررنگ تر نماید .

 

بنابراین رویداد اختلاف افکنانه روز گذشته را که می توان آن را همسو با فتنه چند منظوره دشمن در داخل کشور قلمداد کرد اهداف پنهانی را دنبال می کند که باید مورد توجه مردم و در راس آن بزرگان مذهبی و همچنین دستگاههای امنیتی قرار گیرد .

 

ایجاد اختلاف و وحدت شکنی بین اقوام ،خصوصا دو مذهب بزرگ شیعه و سنی در ایران هدف بزرگ و غایی طراحان این فتنه بزرگ است که نباید از نظر پنهان بماند .

 

نکته بعدی که می توان چند وجهی بودن این فتنه را از درون آن استخراج کرد ،شکلگیری موج مشکوک برخورد با مهاجرین افغانی در کشور و ایجاد کمپین هایی برای اخراج آنان از کشور است ،موضوعی که واکنش روز گذشته سخنگوی طالبان را نیز برانگیخت.

 

این روزها و پس از خروج آمریکا از افغانستان ،زمینه های همکاری همه جانبه بین دو کشور دوست فراهم آمده و راهبرد نگاه به همسایگان از سوی دولت جدید ایران افق روشنی در راستای افزایش تعاملات اقتصادی بین دو‌کشور را ترسیم نموده که یقینا این موضوع خوشایند طراحان طرح تضعیف اقتصاد دو‌کشوذ نخواهد بود.

 

از اینرو یکی از ابعاد این فتنه چند وجهی با محوریت اختلاف مذهبی را باید متوجه مراودات دو‌ دولت همسایه اما غیر متجانس از نظر مذهبی نمود .

 

نکته مهم دیگری که از این رویداد تروریستی قابل استباط است ،نمایش روحانی ستیزی در ایران با سوء استفاده از نارضایتی های ناشی از برخی سوء مدیریت ها در داخل کشور است .

 

یقینا این سالها در سایه برخی ناکارامدی های مدیریتی در دولت های متعدد ،اقتصاد و‌معیشت مردم تحت شعاع برخی تصمیم گیری ها،سوء مدیریت ها و مهمتر از آن نزاع های سیاسی در ساختار مدیریت کشور قرار گرفته است .

 

هر چند نباید بر این واقعیت چشم بست که بخش قابل توجهی از مردم وضعیت نامطلوب اقتصادی و‌معیشتی خود را نتیجه ناکارامدی مدیریت دولتهایی قلمداد می کنند که همواره یک چهره روحانی در راس آن قرار داشته است .

 

بدیهی است دشمنانی که خود در شکل گیری وضعیت اقتصادی حاکم بر کشور بی تاثیر نبوده اند ،از فرصت نارضایتی ها در مسیر اثبات ناکارامدی سیستم سیاسی کشور بهره گیری کرده و تمام مساعی خود را برای تعمیم آن به جامعه روحانیت کشور به کار خواهند بست

 

نکته آخر اینکه اتفاق اخیر برخورد با زنان متقاضی تماشای مسابقه فوتبال ایران و لبنان که چرایی آن را متوجه امام جمعه مشهد نمود را باید یکی دیگر از وجوه این فتنه چند وجهی در مشهد مقدس نام نهاد .

 

اقدامی تحریک آمیز و متعاقب آن رجز خوانی طلبه های حامی امام جمعه مشهد در فضای مجازی که به شکل گیری روند خزنده انتقاد صریح از امام جمعه مشهد انجامید ،تا اینک به یک ضلع از اهداف هدفمند ترور روحانیون شیعع در این شهر مقدس بیانجامد 

 

از اینرو ضرورت دارد تا سیستم مدیریت کشور با همسویی دستگاه امنیتی با تامل بیشتر بر این رویداد ،با کاربست برنامه های مهم ،ریشه های شکلگیری این فتنه های خطرناک مذهبی را در کشور بخشکانند

 

موضوع مهمی که باید مورد توجه کانون های تولید محتوی در فضای مجازی و رسانه ای کشور قرار گیرد ،پرهیز از هرگونه موضعگیری های سوگیرانه با محوریت تخریب دیگر مذاهب دینی در کشور است که این موضوع میتواند اهداف این اقدام بزدلانه را در کشور محقق نماید

 

البته تصمیم‌گیران کشور در تمامی سطوح باید این اتفاق امنیتی و اجتماعی را بعنوان یک تلنگر مهم به حساب آورند ،باید متوجه این موضوع مهم باشند که اگر سمت و سوی تصمیمات و سیاستگذاری ها ،جلب رضایت مردم در تمامی حوزه ها باشد ،دشمن را در خصوص اجرای طرح های اینچنینی خلع سلاح خواهند کرد .

 

مردم ما با هر دین و‌مذهبی همواره مدافع کشور و نظام خود بوده و مهمترین مولفه امنیت پایدار در کشور محسوب می شوند ،از اینرو سمت و‌سوی مدیریت کشور باید در راستای رفع مشکلات معیشتی مردم و‌جلب رضایت آنان باشد

 

تصمیم سازان کشور باید از طریق پایین کشیدن فتیله اختلافات و دیدگاههای سیاسی ،به جای تلاش هدفمند برای ناکارامد جلوه دادن رقبای سیاسی خود ،از تمام ظرفیت ها برای رفع مشکلات کشور و بهبود وضعیت معیشت مردم بهره گیری نمایند،

 

اگر ساختار مدیریت کشور در چنین سمت و‌سویی قرار گرفته و لجاجت ها جای خود را به واقع بینی در سیاست خارجی و داخلی داده ،یقینا خروجی آن به بهبود وضعیت اقتصاد کشور و معیشت مردم خواهد انجامید ،آنگاه دشمن مجالی برای فتنه انگیزی بر پایه نارضایتی های عمومی نخواهد یافت.

 

نکته پایانی اینکه باز بودن برخی پرونده های کوچک همچون حضور زنان در ورزشگاهها ،دوچرخه سواری زنان یا هر موضوعی که به ایدیولوژی مدیریت کشور مرتبط می باشد ،در دراز مدت میتواند زمینه ساز اختلاف افکنی هایی در کشور باشد ،موضوعی که در نهایت به نام دین و‌مذهب تمام شده و زمینه ساز تغییر نگاهها به ساختار حکمرانی کشور خواهد شد ،مساله ای که اینک بیس این اقدام تروریستی بزدلانه را تشکیل داده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار