روز گذشته بر اثر لایه رویی رودخانه شهر آبدانان که از قضا در کنار پارک تفریحی و از مرکز شهر نیز عبور می کند سه گلوله خمپاره عمل نکرده از زمان جنگ تحمیلی از زیر لایه های گل ته رودخانه پیدا و جهت خنثی سازی به مراکز نظامی انتقال داده شدند.
کد خبر: ۱۰۳۲۵۰۱
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴ 07 March 2022

تابناک ایلام ، بهروز مردانی :: وجود این گلوله ها و آثار بجا مانده از جنگ تحمیلی حکایت از درگیر بودن مستقیم منطقه در جنگ ۸ ساله دفاع مقدس دارد.

جنگی که آثار ویرانگر آن هنوز بر پیکره ی آبدانان جا خوش کرده و خاطرات بمباران هوایی سال ۶۶ و قربانی شدن چندین خانواده از زن و بچه گرفته تا پیر و جوان در ذهن و یاد هر آبدانانی مجسم شده و آن لحظات هولناک و پرپر شدن جوانان این دیار هرگز فراموش نخواهد شد.

مورد تهاجم قرار گرفتن آبدانان در حملات هوایی و نیز وجود سایت نیروی هوایی ارتش که بر اساس شنیده ها از طریق آن برای اولین بار شهر بغداد مرکز کشور عراق مورد هدف قرار گرفت از مهمترین اسناد اثبات جنگی بودن شهرستان آبدانان می باشند.

و اینک نیز و در آستانه سال ۱۴۰۱ و با گذشت قریب ۲۳ سال پس از پایان جنگ علاوه بر وجود آثار مخرب روحی و جسمی باقیمانده از آن آثار و ادوات جنگی نیز هویدا و بر حقاتیت جنگی بودن منطقه صحه می گذارند .

شهرستان آبدانان با داشتن ۲۲۰ شهید، ۵ شهید جاویدالاثر، ۸۵۰ جانباز و ۲۷ آزاده یکی از مناطق درگیر جنگ بود که با همه جانفشانی و مقاومتها پس از پایان جنگ به دست فراموشی سپرده و اینک این خطه رزمنده خیز را در زمره مناطق غیر جنگی محسوب و شهروندان آن از حق مناطق جنگی برخوردار نیستند.

حال که با گذشته سالها از اتمام جنگ هنوز زوایای پنهان جنگ در این دیار محروم پیدا می شود امید است متولیان و صاحب منصبان طرح منطقه جنگی بودن آبدانان و برخورداری مردمان این سامان از مزایای آن پیگیری و هر چه سریعتر به سرانجام برسانند./م

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار