معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک؛
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک اظهار کرد: کاهش نزولات جوی در سال گذشته ۱۰ هزار میلیارد ریال در حوزه زیربنایی آب و خاک به کشور خسارت زد که دولت از این مبلغ چهار هزار میلیارد ریال آنرا برای مرمت و لایروبی قنوات، انتقال آب با لوله، ایجاد استخرهای ذخیره آب، کانال های عمومی آبیاری و تامین تجهیزات مورد نیاز ایستگاه های پمپاژ آب تخصیص داد.
کد خبر: ۱۰۲۹۳۱۴
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰ 18 February 2022

 به گزارش تابناک ایلام؛ علی مراد اکبری افزود: استان ایلام با ۵۷ درصد نسبت به میانگین بلند مدت ۳۰ ساله دارای کمترین سطح بارش نزولات جوی است و کرمانشاه رتبه دوم با ۵۱ درصد دارد.

وی گفت: از ۱۸،۵ میلیون هکتار اراضی موجود در چرخه تولید، حدود ۷،۸ میلیون هکتار در چرخه کشت آبی و دیم هستند که از این منابع نیز ۱،۳ میلیون هکتار کشور فاقد محدودیت خاک است و در کلاس یک خاک شناسی طبقه بندی شده اما سایر اراضی به ویژه در چهار میلیون هکتار مشکلات عدیده شوری و قلیایی خاک دارند.

اکبری ادامه داد: ۶۰ درصد اراضی ما دارای کمبود ماده عالی و کربن عالی خاک است که مواد عالی باعث حاصلخیزی خاک و افزایش ظرفیت پذیرش آب می شود و در مناطق دارای بیش از ۲ درصد وجود مواد عالی در خاک، میزان صرفه جویی در مصرف آب تا ۳۰ درصد بیشتر خواهد بود.

وی افزود: نکته حائز اهمیت اینکه مدیریت منابع آبی بدون مدیریت منابع خاکی بی نتیجه است چرا که آب در بستر خاک مدیریت می شود و جلوگیری از فرسایش یا آلودگی خاک به ویژه آلودگی های نوظهور چون نانو از مفاد این آیین نامه است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه دفتر خاک در وزارتخانه تشکیل شده است که سالانه حداقل ۲ هزار میلیارد تومان باید به آن اختصاص یابد، ابراز امیدواری کرد: در دولت کنونی یک ردیف اعتباری بودجه برای موضوع خاک در نظر گرفته شود./ع

بیشتر بخوانید:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار