آقایان شورای نگهبان !این گوی و این میدان !
آنچه که در استان ایلام به صراحت محرز است تاکنون نمایندگان با پشت کردن به توصیه های ولی فقیه ،دخالت در عزل و نصب ها را در دستور کار خود قرار داده و بنوعی با سواستفاده از جایگاه نظارتی خود ،عرصه را بر تصمیم گیری مدیریت اجرایی استان تنگ کرده اند.
کد خبر: ۱۰۲۵۷۲۸
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۵ 31 January 2022

تابناک ایلام ، علی اصغر اسدی ::امین‌الله زمانی، مدیرکل انتخابات شورای نگهبان با اشاره به افزایش دخالت نمایندگان در عزل و نصب مدیران دولت گفته است:

نمایندگان حق نظارت دارند اما باید از دخالت در انتصابات و عزل و نصب‌ها خودداری کنند.

اگر نماینده‌ای در بحث عزل و نصب‌ها دخالت کند این‌کار خروج از صلاحیت‌های نمایندگی است و مغایر با توصیه‌های صریح مقام معظم رهبری خواهد بود.

با توجه به‌ سوگند نمایندگان برای صیانت و حفاظت از قانون اساسی اگر نماینده‌ای بخواهد سهم‌خواهی کند و در عزل و نصب‌ها دخالت کند خلاف استقلال قوا و موضوع اصل ۵۷ قانون اساسی بوده و حتی التزام عملی او به قانون اساسی نیز مورد سوال است.

آنچه که پیداست با روی کار آمدن دولت سیزدهم ،نمایندگان مجلس که بنوعی با دولت جدید احساس همزاد پنداری می کنند ،حضپر دولت جدید در عرصه قدرت را به عنوان یک فرصت برای روی کار آوردن نزدیکان خود قلمداد می کنند .

از اینرو با حرص و ولع سیری ناپذیر خود به تقسیم مصادر مدیریتی در استان ها روی آورده و هر کدام با پوشش دیگری ،پست های حساس سیاسی و اجرایی را در بین نزدیکان خود تقسیم می کنند.

نتیجه این دخالت های مستقیم در عزل و نصب ها ،در کنار به حاشیه رفتن شایستگان که بدترین خسران به سیستم مدیریت کشور تلقی می شود،ایجاد بی اعتمادی در بین نیروهای همسو با دولت و تشدید نارضایتی هاست ،مساله ای که در همین ابتدای راه می تواند بعنوان چالشی بزرگ ،بحران مقبولیت اجتماعی سیستم مدیریت کشور را پررنگ نماید.

با وجود پیش بینی سیستم های نظارتی بر رفتار نمایندگان ،اما حقیقتا به جز نظارت شورای نگهبان هیچکدام از توان کشیدن ترمز سرکشی نمایندگان برخوردار نیستند ،همین موضوعی که خود شورای نگهبان نیز به درستی به آن اشاره داشته است .

از اینرو حداقل انتظار این است که شورای نگهبان از این گفته خود بعنوان یک منشور و معیار برای تشخیص صلاحیت ها عدول نکند.

شورای نگهبان باید در کنار دیگر مولفه های تشخیص صلاحیت نامزدهای نمایندگی مجلس آینده ،اهتمام یا بی توجهی نمایندگان فعلی مجلس به توصیه های رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر عدم دخالت در امورات اجرایی را به عنوان یک اصل برای تشخیص پایبندی یا عدول آنها از اعتقاد عملی به ولایت فقیه قلمداد نماید .

آنچه که در استان ایلام به صراحت محرز است تاکنون نمایندگان با پشت کردن به توصیه های ولی فقیه ،دخالت در عزل و نصب ها را در دستور کار خود قرار داده و بنوعی با سواستفاده از جایگاه نظارتی خود ،عرصه را بر تصمیم گیری مدیریت اجرایی استان تنگ کرده اند.

از اینرو کمترین انتظار از شورای نگهبان بعنوان دستگاه نظارت بر رفتار نمایندگان فعلی ،این مهم را در کارنامه آنان لحاظ نمایند .

بدیهی است بی توجهی به این اصل از سوی شورای نگهبان در بررسی پرونده نامزدهای آتی که نمایندگان فعلی ایلام نیز به احتمال زیاد جزو آنان خواهند بود ،اعتماد عمومی را نسبت به آنان سلب خواهد کرد .

مردم و نمایندگان افکار عمومی بی تابانه تا موعد بررسی صلاحیت ها به انتظار اعتقاد عینی شورای نگهبان به این اصل خواهند نشست./م

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار