امام جمعه ایلام؛
نماینده ولی فقیه در استان گفت: عشایر استان با وجود مشکلات عدیده ای چون بلاتکلیفی دام های مازاد و کمبود نهاده های دامی اما از مرزها در برابر ناامنی احتمالی و همچنین سرمایه های دامی در مقابل قاچاق و دلالان محافظت کرده اند.
کد خبر: ۱۰۲۴۷۳۷
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۹ 26 January 2022

به گزارش تابناک ایلام ؛  حجت الاسلام والمسلمین اله نور کریمی تبار  در دیدار رییس سازمان امور عشایر کشور اظهار داشت: وجود دام های مازاد و عدم خرید این احشام از سوی دولت مشکلات زیادی برای عشایر ایجاد کرده در حالیکه دست های پشت پرده اجازه خرید این دام ها و عرضه به بازارهای مصرف را نمی دهند و با پرداخت دلار گوشت را از دیگر کشورها وارد می کنند در حالی که آن هزینه ها را می توانستند برای خرید دام مازاد عشایر داخل کشور صرف کنند.

وی افزود: باید این حلقه مفقوده و مشکل از ریشه علت یابی و مرتفع شود تا با خرید دام مازاد عشایر بخشی از مشکلات اقتصادی این قشر رفع شود.

امام جمعه ایلام یادآور شد: نباید عشایر به عنوان مهمترین مولدهای اقتصادی کشور سرخورده و نامید از عدم رسیدگی ها، کسب و کار خود را رها و به حاشیه شهرها مهاجرت کنند و باید نیازها و خواسته های عشایر و خسارت های ناشی از دام مازاد و نهاده های دامی آنها تامین شود.

حجت الاسلام کریمی تبار اضافه کرد: باید صادرات و فروش دام های مازاد عشایر به گونه ای مدیریت شود که خسارت های وارده به آنها جبران و جمعبت عشایری موجود حفظ و زندگی اقتصادی انها رونق بگیرد.

وی تاکید کرد: نکته مهم دیگر اینکه با انجام برنامه های متنوع فرهنگی با توجه به گستردگی و در دسترس بودن گوشی های تلفن همراه مجهز به اینترنت، باید عشایر از آسیب های شبیخون فرهنگی مصون بمانند.

امام جمعه ایلام از مسوولان استان و کشور خواست مصوبه های سفر رییس جمهور قبل از بلااثر و نوشدارو شدن پیگیری و تخصیص یابد تا مشکلات عدیده عشایر از جمله نهاده های دامی، تامین آب، خرید دام مازاد، مرمت و نگهداری ایل راه ها و موارد دیگر کاهش یابد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان امور عشایری نیز در این دیدار گفت: جامعه عشایری کشور آنچنان که باید مورد توجه برنامه ها و اعتبارات قرار نگرفته اند در حالیکه عشایر سرمایه های ارزشمند مرزدار، خرده فرهنگی و اقتصادی هستند.

عباس پاپی زاده یادآور شد: در دولت جدید ریاست جمهوری همسو با رهبری معظم انقلاب نگاه ویژه ای به عشایر دارد و در سفرهای استانی دیدار با عشایر و مصوبه های مربوط به این قشر در دستور کار دولت است.

وی افزود: نکته حائز اهمیت اینکه عشایر ردیف بودجه خاصی ندارد در حالیکه نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق باید ردیف بودجه برای عشایر اختصاص دهند و اکنون که بودجه کشور توسط نمایندگان مجلس در حال بررسی است، رایزنی برای اختصاص ردیف بودجه عشایری در حال پیگیری است.

رییس سازمان امور عشایری ادامه داد: صادرات دام های مازاد عشایر در بازارهای داخلی و خارجی یکی از اهداف و سیاست های جدید این سازمان است که دام های مازاد عشایر توسط اتحادیه ها و تعاونی های عشایری به فروش می رسد تا دلالان و واسطه ها حذف شوند.

پاپی زاده از دستگاه های فرهنگی خواست در برنامه های خود جوامع عشایری را نیز لحاظ کنند تا عشایر به عنوان وارثان خرده فرهنگ های اصیل کشور در برابر فرهنگ وارداتی غرب حفظ شوند./م

بیشتر بخوانید:
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار