باید جملگی کسانیکه دل در گره توسعه استان دارند ،حول این محور وحدت بخش گردهم آیند که آینده استان ایلام در گرو عبور از تعصبات کور قبیله ای و تغییر نگاه ها از ایل سالاری به شایسته سالاری است. باید یقین حاصل شود که در افق بلند نخبگی ایلام شمال وجنوب معنا ومفهومی نخواهد داشت چرا که بر این باوریم توسعه شمال توسعه جنوب و توسعه جنوب توسعه شمال استان است و این توسعه هم باید به دست نخبگان وشایستگان آن رقم بخورد .
کد خبر: ۱۰۲۳۲۶۹
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۲ 19 January 2022

تابناک ایلام علی اصغر اسدی ::استان ایلام کوچکترین استان کشور است که جمعیت کم اما بافت قبیله ای آن ،متراکم ترین نگاه های ایل سالارانه کشور را در درون خود جای داده است ،هرچند معتقدیم که ایل و طایفه در برهه های مهمی کارکردهایی را به نمایش گذاشته که هیچ قانون ومحکمه ای توان انجام آن را نداشته است .

اما این سالها معدود انسان های منفعت طلب با عرضه معجونی ناهمگون از مدیریت ایل سالارانه، مفهومی  نادرست از واژه ایل و طایفه به جامعه سنت زده ایلام عرضه داشته وبا خلق ایده تعارض منافع کذایی در اذهان مردمان ایل و طایفه ،به حدی به این مساله دامن زده اند که این شکاف و نگاه ها تا درون کوره دهات ها پیش روی وبه شکل شکاف خانوادگی خود را نشان داده است .

 ابن برداشت های ناصواب  وپمپاژ آن از سوی پست پرستان ایل تبار به گونه ای پیش رفته است که این واژه ایل و طایفه که روزگاری بعنوان ضامن امنیت ،بقاء و کلید واژه اتحاد وبرادری در راستای رفع تعارضات و ایجاد وحدت معنا می شد ،اینک به ابزاری برای گسست و شکاف حتی دربین ایلات و تکه تکه کردن آن به طایفه ،خانواده و ...تبدیل شده و می رود با تغییر کارکرد از وحدت آفرینی به سمت وسوی دوگانگی و تضاد ،نمایی ناصواب از واژه ایل وتبار را به جامعه عرضه نماید.

مع الاسف این سالها تقسیم حغرافیای انتخاباتی استان کوچک ایلام به دو حوزه شمال وجنوب ،به دستاویزی برای ایل تباران منفعت گرا مبدل شده تا با ارتقاء افکار قبیله سالارانه خود از ایل سالاری به منطقه گرایی ، منافع فردی وخانوادگی خود را  در دو قطبی شمال وجنوب استان جستجو می کنند .

منفعت گرایانی  که با دربند کشیدن منافع استان در حصار دهشتناک نگاههای منسوخ عهد عتیقی، هر نوع نگاه توسعه گرایانه مثمر به حال استان را بر نتابیده و با پیش کشیدن منافع ایلی و قومی  و تحریک جامعه سنت زده ایلام در مناطق مختلف ،صید شاه ماهی را دنبال می کنند ، باید به خود آیند که این ره هرگز تامین کننده منافع استان مرکب از ایلات وطوایف متعدد نخواهد بود .

باید دانست که استان مهجور و محروم از حقوق اولیه خود که سالهاست زیر تیغ نگاههای دوگانه ای  از جنسی دیگر ، عنوان توسعه نیافتگی را یدک کشیده  و بر پیکر نحیف این استان زخمهای بی شماری نشسته است و ایجاد شکاف بزرگتر آنهم به دست مدعیان نخبگی ،جفایی بزرگ در حق این استان محسوب می شود ،چرا که ابن جسم نحیف دیگر تحمل هیچ زخمی مخصوصا با تیغ خودی را نخواهد داشت.

باید به یاد داشت که ایلام ترکیبی ناموزن از ایلات،طوایف ،اقوام و قبیله ای گوناگونیست ،هر کدام در دوران سختی و شادی به یک اندازه در سرنوشت آن دخیل بوده وخواهند بود ،شاید این انتظار بزرگی نباشد که مدیران تصمیم ساز باید سهم شایستگان ونخبگان ایلات را در عرصه مدیریت و تعیین سرنوشت استان متوازن واگذار کنند ،نه اینکه با نادیده گرفتن دیگری ،ترکیبی ناموزن از مدیریت را به گونه ای به رخ بکشند تا منشاء تشدید اختلافات طایفه ای وایلی در استان شود! و این نکته  خود جای بحث جداگانه دارد!

اما واما این نکته را نباید از یاد برد که تاریخ گواهی روشن بر این مدعاست که سرزمین کهن ایلام از شمال تا جنوب آن مامن مردمان نیکوسرشت وبا غیرتی بوده است که با برادری و وحدت ،در ناملایمات گلیم خود را از آب بیرون کشیده اند و دفاع مقدس وهمسنگری لر،کرد ،عرب ،لک از یک استان ،نه دو حوزه کذایی شمال وجنوب ایلام ،تبلور یکی بودن مردمان دیار آلامتو بوده وخواهد بود  .

حال باید به این درک مشترک برسیم که منافع مشترک مردمان دیار ایلام ،همه ما را گرد هم آورده است ،اشتراک دیدگاه در حفظ منافع مشترک باید توان این را داشته باشد که با چشم بستن بر نگاههای مسموم قومی وقبیله ای و با دست رد گذاشتن بر سینه ایل سالاران ، از طریق حمایت از نخبگان وشایستگان استان ، متعلق به هر نقطه جغرافیایی آن، فصلی نوین در توسعه و زدودن خاکستر محرومیت از رخسار ایلام خلق نماییم.

باید مراقبت کرد که با نگاه منسوخ قبیله سالارانه و جر دادن شکاف کذایی شمال وجنوب استان و ذبح کردن شایستگان ونخبگان آن در پای این نگاههای تاریخ گذشته ،توسعه وتعالی استان را هدف قرار ندهیم ،باید به این درک برسیم که توسعه شمال تا جنوب استان ،تنها به دست فرزندان توانمند همین آب وخاک میسور خواهد شد و  فرجام تمسک به طناب پوسیده طایفه ای ،قعر چاه تاریک و عمیق قهقرایی و واپسگرایی بعنوان آفت توسعه وپیشرفت است.

اگر امروز رسانه های استان صرفا  بخاطر منافع استان و با هدف رشد وتعالی اطلاع رسانی تخصصی و حرفه ای در استانداری، نقدی متوجه انتصاب مدیر روابط عمومی جدید آن کرده اند ،به معنای نفی شایستگی ها وتوانمندی های ایشان و خدایی نخواسته به خاطر انتساب به منطقه ای از استان نبوده ونخواهد بود ،بلکه مراد این است که هر فردی بر اساس توانمندی وتخصص خود بر مصدری تکیه زند  ومنشاء اثر باشد ،چرا که بخشی از توسعه نیافتگی استان وحتی کشور محصول این نگاه به مدیریت است که هر کسی در جای خود قرار نمیگیرد ! 

حال آنگونه که مشهود است ، همین مساله شاخک ایل سالاران نفاق مسلک را فعال نموده تا با سوار شدن بر موج جدید ودمیدن بر شکاف و اختلافات شمال و جنوب ،از این نمد برای خود کلاهی ببافند ،غافل از این که جامعه فرهیخته رسانه که خود پرورش یافته دامن پاک معلم است، نه اسیر بازی های موهوم شمال و جنوب استان خواهد شد و نه اینکه خود را در مقابل قشر فرهیخته معلم قرار خواهد داد .

باید جملگی کسانیکه دل در گره توسعه استان دارند ،حول این محور وحدت بخش گردهم آیند که آینده استان ایلام در گرو عبور از تعصبات کور قبیله ای و تغییر نگاه ها از ایل سالاری به شایسته سالاری است. باید یقین حاصل شود که در افق بلند نخبگی ایلام شمال وجنوب معنا ومفهومی نخواهد داشت ،چرا که بر این باوریم توسعه شمال توسعه جنوب و توسعه جنوب توسعه شمال استان است و این توسعه هم باید به دست نخبگان وشایستگان آن رقم بخورد .

واما یک توصیه به مدیران استان ؛ مراقب باشید با تصمیمات فرد محورانه ای که در پشت آن سایه قوم سالاران مشهود است شکاف شمال وجنوب استان را به دره ای عمیق تبدیل نکنید ودر راستای حذف شکاف شمال وجنوب ،نگاه به شایستگان ونخبگان نگاهی متعادل و متوازن باشد . همه فرزندان شایسته ایلام از شمال تا جنوب آن شایستگی لازم برای مدیریت درست و منطقی امور را دارند ،اما با ایجاد توزان در مدیریت ها ،فرزندان شایسته استان از هر ایل وتباری را در کنار هم قرار داده تا با وحدت وهمدلی بر مشکلات استان فایق آیند . نه اینکه با تصمیمات اختلاف برانگیز و افزایش شکاف ها ،منافع مردم استان را در این شکاف ایجاده شده حبس نمایید !

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار