گشاد شدن دایره تصمیم گیری ها برای انتصابات مدیریتی وتشدید سهم خواهی ها نه تنها عرصه  را بر تصمیم گیر اصلی یعنی نماینده عالی دولت تنگ خواهد کرد ،بلکه همین فشارهای غیر منطقی و غیرعقلانی زمینه به حاشیه رفتن شایستگان و روی کار آمدن مدیرانی خواهد شد که از علم مدیریت فقط شعار آن را مشق کرده اند .
کد خبر: ۱۰۲۲۳۶۲
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۸ 14 January 2022

تابناک ایلام ::امام جمعه مهران در خطبه های نماز جمعه امروز با انتقاد از برخی انتصابات صورت گرفته در دولت سیزدهم ،این انتصابات را نشات گرفته از لابی نمایندگان دانسته وگفته است با این روند دولت ابراهیم رییسی اولین دولت یک دوره ای بعد از انقلاب خواهد شد .

طبیعی است که انتصاب مدیران کاربلد ،متخصص و آشنا به فنون مدیریت در کنار اعتقاد عملی به برنامه های دولت مستقر می تواند زمینه تحقق برنامه ها وشعارهای دولت در حوزه های گوناگون را فراهم آورده و از این طریق زمینه ساز افزایش اعتماد عمومی به عنوان مهمترین سرمایه اجتماعی  دولت شوند و برعکس این اتفاق نیز قابل تصور است .

هرچند نباید نقد امام جمعه درخصوص برخی انتصابات در سطح کلان را نادیده انگاریم ،چرا که برخی انتصابات غیر تخصصی بعنوان محصول لابی ها و باندهای قدرت وثروت ،ممکن است زمینه انحراف وشکست برنامه های دولت را فراهم آورند و می شود سخنان امروز امام جمعه را از این زاویه دلسوزانه تعبیر نماییم.

البته امام جمعه این شهرستان با بهره گیری از برخی انتقادات شکل گرفته در بطن جامعه در خصوص مداخله آشکار نمایندگان مجلس در انتصابات وسهم خواهی آنان برای تحمیل نمودن مهره های مدنظر خود در مصادر مدیریتی را بعنوان یک واقعیت غیر قابل انکار چاشنی سخنان خود نموده تا ضمن مصداقی نمودن ادعای خود و پیوند آن با برخی انتصابات غیر تخصصی در سطح کلان ،در کنار قابل پذیرش نمودن این سخنان در بین افکار عمومی ،از آن به عنوان اهرمی فشار برای اجرایی شدن برخی منویات مکتوم خود در حوزه مطالبات مدیریتی در شهرستان به کار ببندد.

اما واکاوی پشت پرده این سخنان ورفتار برخی ائمه جمعه محترم شهرستانها در راستای مداخله بی واسطه در انتصابات مدیریتی در دوره جدید را نباید بی تاثیر در بیان چنین مواضعی قلمداد کرد .از سویی نیز  کنار هم قرار دادن سکوت های چند سال گذشته در خصوص انتصابات غیر حرفه ای وپر سر وصدای چند سال گذشته در سطح استان و هیاهوی اخیر تریبون داران همراه دولت سیزدهم ،برای رسانه ها وافکار عمومی موضوعی غیر قابل هضم است .

همانطور که بارها در مطالب پیشین به آن اشاره داشته ایم ،یقینا با استقرار دولت جدید انتظارات در حوزه های گوناگون در خصوص واگذاری مناصب مدیریتی به برخ چهره های منتسب تشدید شده است . و از این منظر  افراد و گروههای متعددی که خود را در پیروزی دولت صاحب نقش می دانند، در این حوزه سهم خواهی ونقش آفرینی خود را در معرض نمایش قرار می دهند.

تا امروز نیز همین سهم خواهی ها از کیک قدرت و محق دانستن ها برای دخالت در امر انتصابات بعنوان مهمترین بخش حکمرانی، از سوی جریانات مختلف اعم از نمایندگان مجلس ، ستادهای انتخاباتی ،گروههای سیاسی ،هیات های مذهبی و ائمه جمعه وجماعات زمینه سخت تر شدن تصمیم برای انتصاب نیروهای کارآمد ومتخصص را از سوی تصمیم گیران اصلی فراهم آورده است.

بدیهی است گشاد شدن دایره تصمیم گیری ها برای انتصابات مدیریتی وتشدید سهم خواهی ها نه تنها عرصه  را بر تصمیم گیر اصلی یعنی؛نماینده عالی دولت تنگ خواهد کرد ،بلکه همین فشارهای غیر منطقی و غیرعقلانی زمینه به حاشیه رفتن شایستگان و روی کار آمدن مدیرانی خواهد شد که از علم مدیریت فقط شعار آن را مشق کرده اند .

آنجاست که باید گفت اگر هم در چهار سال اخیر ،نتوان تغییر ملموسی در وضعیت جاری کشور احساس کرد واین موضوع به شکل یاس وناامیدی مردم از دولت سیزدهم متجلی شود ،انگشت اتهام را نه به سمت دولت، بلکه باید به سمت کسانی نشانه رفت که با دخالت های بیجای خود مانع از اتخاذ تصمیم درست برای انتصاب مدیران شایسته شده اند !

از اینرو ضرورت دارد که این نکته مهم را اول به تریبون داران و افراد مدعی نقش آفرینی در دولت گوشزد کرد که به جای شانتاژ برای بار نمودن جای مهره های مدنظر خود در دایره مدیریت استان وشهرستان ،از مداخله در امور مدیرگزینی پرهیز نموده واز دایره سهم خواهی های خود دراین حوزه بکاهند ،تا دولت بعنوان مسئول رتق وفتق امور و پاسخگوی اصلی کشور  بتواند از بین گزینه های متعدد مدیر کارآمد و متخصص منطبق بر الگوهای مدنظر خود را انتصاب نمایند.

نکته دوم را هم به نماینده دولت در استان ومجموعه تصمیم گیردر حوزه مدیریت گوشزد می نماییم که دایره تصمیم گیری ها در خصوص مدیریت استان را به اندازه کوچک نموده تا سایر دستگاههای غیر مسئول اجازه دخالت به حد وحصر را در این حوزه نیابند . اینکه امام جمعه شهرستان ها بی توجه به تذکرات مقام معظم رهبری لیست مدیریتی پیشنهاد می کنند آسیب جدی است که در این دولت می تواند زمینه ساز تحقق همین موضوعی شود که امام جمعه مهران به آن اشاره داشته اند " اولین دولت چهار ساله بعد از انقلاب "

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار