طبق گفته مسوولین در نیمسال نخست سال جاری در هر شبانه روز دو مورد طلاق در ایلام به ثبت رسیده و طبق آمار رسمی، میانگین طلاق در ایلام بالاتر از میانگین کشوری بوده که نبود مهارت کافی در ازدواج را می‌توان یکی از مهمترین علت آن برشمرد.
کد خبر: ۱۰۱۶۹۲۲
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰ 19 December 2021

به گزارش تابناک ایلام؛ متأسفانه در سال‌های اخیر آمار طلاق در استان محروم ایلام افزایش چشمگیری یافته است و طبق آمارهای رسمی میانگین طلاق در ایلام بالاتر از میانگین کشوری است.

طلاق یک مسئله اجتماعی جدی برای جامعه محسوب می‌شود و از طرفی تاکید دستورات دینی مبنی بر جایگاه رفیع خانواده و زن در جامعه و از سوی دیگر اهمیت بالا و نقش محوری نهاد خانواده در مدیریت و تنظیم یک جامعه بهنجار می‌تواند بیش از پیش اهمیت توجه به مسئله تحکیم خانواده را نشان دهد؛ تا جایی که پیامبر اکرم (ص) در تقبیح این کار گفته‌اند: «منفورترین چیزهای حلال در پیش خدا طلاق است.» اما گویا این منفورترین حلالِ خدا، این روزها روند رو به رشدی را در جامعه پیدا کرده است.

طلاق در ایلام ۵/۸ درصد افزایش داشته است

سید محمدعلی تقوی مدیر کل اداره ثبت احوال ایلام به آمارهای ازدواج و طلاق اشاره کرد و گفت: در ۶ ماه اول سال جاری، واقعه ازدواج ۱۱/۶ درصد کاهش و طلاق نیز ۵/۸ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: در نیمسال نخست سال جاری در هر شبانه روز ۲۱ واقعه ولادت، ۹ واقعه فوتی، ۱۲ واقعه ازدواج و دو مورد واقعه طلاق در استان ثبت شده است.

مدیر کل ثبت احوال ایلام در پایان ذکر کرد: در این مدت، میانگین سن ازدواج آقایان در استان ۳۱ سال و خانم‌ها ۲۶ سال و سن طلاق در میان آقایان ۳۷ سال و خانم‌ها ۳۲ سال بوده است.

همانطور که می‌دانید زوجین قبل از طلاق باید برای دریافت مشاوره به اداره بهزیستی ارجاع داده شوند تا درباره مشکلات خود برای ادامه زندگی با کارشناسان صحبت کنند تا در صورت امکان از طلاق جلوگیری شود.

در همین راستا و پس از مصاحبه با مدیر کل اداره ثبت احوال ایلام به سراغ اداره بهزیستی استان ایلام رفتیم تا دلایل زوجین ایلامی برای طلاق را جویا شویم.

ارجاع ۴۹۸ مورد پرونده طلاق جهت خدمات مشاوره‌ای به اداره بهزیستی

آزاده خرم روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان ایلام گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون ۴۹۸ مورد پرونده طلاق جهت ارائه خدمات مشاوره‌ای به اداره بهزیستی ارجاع شده که از این تعداد ۷۴ مورد آن به سازش میان زوجین منجر شده است.

وی افزود: بر اساس بررسی‌های به عمل آمده از این افراد، در حال حاضر بیشترین دلایل طلاق در استان ایلام مربوط به اعتیاد، بیکاری، عدم مسوولیت پذیری و عدم بلوغ فکری زوجین است.

دلایل طلاق از منظر کارشناسان جامعه شناسی

این در حالی است که کارشناسان جامعه شناسی می‌گویند: شیوع و گسترش بیکای در قشر جوان، اعتیاد، اختلاف طبقاتی و پایین بودن درآمدهای خانوار و گرانی، تورم و ناتوانی مالی اکثریت جوانان، ضعف مکانیسم‌های آموزش‌های اجتماعی قبل از ازدواج و ناکارآمدی مراکز مشاوره خانواده، بی‌توجهی به تقویت بنیان‌های شخصیتی نسل جدید به وسیله خانواده و مدرسه، بی‌بهرگی و ضعف آگاهی زوجین از وقوف بر تکنیک‌های کنترل عصبی و… از جمله شرایط و زمینه‌هایی هستند که می‌توانند شیوع و گسترش پدیده طلاق منجر شوند.

جامعه شناسان تأکید می‌کنند: عوامل مؤثر بر طلاق در مناطق مختلف متفاوت است و این عوامل در استان ایلام می‌تواند متأثر از مشکلات اقتصادی، افزایش سطح توقعات زنان و تنوع طلبی مردان، افزایش گرایش به فرهنگ غربی در عرصه خانواده، خروج از دایره هنجارها و ارزش‌ها در همسرگزینی و کاهش اعتقادات دینی و مذهبی باشد.

به گفته‌ی جامعه شناسان در زمینه کاهش طلاق و افزایش ازدواج باید سیاست گزاری کرد و از جمله مصادیق سیاست گذاری در جمهوری اسلامی برنامه توسعه بلندمدت است که به عنوان اسنادی بالادستی که ضمانت اجرایی دارند چراغی برای برنامه ریزی های کوتاه مدت هستند.

با این تفاسیر می‌توان عوامل موثر بر طلاق در چهار دسته کلی «همسرگزینی نادرست»، «نقص دانش و مهارت همسران»، «عملکرد نامطلوب همسران» و «شرایط نامطلوب اقتصادی» قرار داد.

بررسی عوامل موثر بر طلاق

ازدواج ناآگاهانه، نداشتن بلوغ لازم برای ازدواج، عدم برخورداری از سلامت روانی، شخصیتی و اخلاقی، تزلزل پایه‌های ایمان، عدم واقع‌گرایی در معرفی خود و شناخت همسر و عدم تناسب فردی و خانوادگی همسران در زمینه‌های مختلف؛ در دسته همسرگزینی نادرست قرار می‌گیرند که بخش قابل توجهی از طلاق‌ها ریشه در این موارد دارد؛ مهم‌ترین راهکار برای کاهش این نوع ازدواج‌ها آموزش جوانان و خانواده‌ها در زمینه نحوه صحیح انتخاب همسر است.

نقص دانش و مهارت همسران شامل انتظارات و توقعات غیرمنطقی همسران از هم، ضعف همسران در مهارت‌های رفتاری و شخصیتی، نداشتن شناخت کافی از یکدیگر، عدم تفاهم و درک متقابل، ناتوانی در حل اختلافات، نارضایتی جنسی و عاطفی همسران و برآورده‌نشدن نیازها و انتظارات است.

در این موارد اگرچه همسرگزینی به شیوه صحیح صورت گرفته، ولی به دلیل نداشتن آگاهی و مهارت‌های لازم برای ایفای نقش همسری، در تعاملات زناشویی مشکلات جدی به وجود آمده است و در نهایت به طلاق منجر خواهد شد؛ بنابراین برای کاهش طلاق‌هایی که ناشی از این عوامل هستند، باید برای آموزش مهارت‌های مورد نیاز همسران در زندگی زناشویی برنامه‌ریزی کرد.

عدم مسوولیت‌پذیری و انجام ندادن وظایف نقش همسری، تعارض نقش و تقسیم کار نامناسب، برآورده نشدن نیازها و انتظارات، چشم و هم‌چشمی و مصرف‌گرایی، استفاده نادرست از فضای مجازی، معاشرت‌های غیراخلاقی و ناپسند، اعتیاد به مواد مخدر، مصرف مشروبات الکلی و خیانت زن و مرد از عملکردهای نامطلوب همسران است که باعث طلاق می‌شوند؛ برای کاهش طلاق‌های ناشی از این موارد باید با شناسایی این همسران و ارائه دوره‌های آموزشی و خدمات مشاوره‌ای، عملکرد آن‌ها را اصلاح کرد.

دسته آخر از دلایل طلاق در جامعه، وجود شرایط نامطلوب اقتصادی مثل چالش تامین هزینه‌های خانواده به دلیل تورم، عدم امنیت شغلی، بیکار شدن مرد و عدم توانایی تامین مسکن مناسب است؛برای کاهش این طلاق‌ها باید متولیان اقتصادی کشور با تدوین سیاست‌های اقتصادی مناسب، برنامه‌های عملیاتی در راستای ایجاد امنیت شغلی و اقتصادی و رفاه خانواده‌ها اجرا کنند./ح

 

بیشتر بخوانید

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار