مدیرکل بحران استانداری ایلام، از آنلاین شدن شبکه شتاب نگاری برای پایش گسل های استان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: تحقق این مهم از بسیاری از تلفات در مواقع بحران و حوادث جلوگیری می کند.
کد خبر: ۱۰۱۴۰۵۹
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۵ 06 December 2021

به گزارش تابناک ایلام ؛ آیت قیصربیگی  اظهار داشت: با توجه به شدت یافتن روند گسترش زندگی شهری و تمرکز جمعیت، اهمیت توجه به خطر زلزله احتمالی در شهرها افزایش یافته است، اما مقابله با پیامدهای مرگبار و مخرب زمین لرزه تا حد زیادی می تواند از تلفات جانی و خسارات ناشی از آن کم کند.

وی افزود: واقعیت این است که با وجود تمام اقدامات انجام شده، همچنان این رویداد جزو خطرناکترین حوادث طبیعی در جهان به شمار می آید.

دبیر ستاد مدیریت بحران استان ایلام با بیان اینکه تاکنون پیش بینی وقوع زمین لرزه به عنوان یک راهکار از نظر علمی ممکن نیست، یادآور شد: روش های علمی طی ۲ دهه اخیر در کشورهای لرزه خیز پیشرو در حوزه مدیریت بحران موضوعی جدید است چون سامانه های هشدار سریع زلزله و پاسخ سریع بعنوان یک راهکار درحال پیشرفت در نظر گرفته شده است.

قیصربیگی ادامه داد: با توجه به اولین جلسه مصوبات ستاد فرماندهی مدیریت بحران در دولت سیزدهم، برنامه ریزی برای تکمیل و توسعه شبکه شتاب نگاری و لرزه نگاری بمنظور راه اندازی سامانه های پاسخ سریع و هشدار سریع در دستور کار مدیریت بحران استان قرار گرفت.

وی تاکید کرد: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به عنوان متولی شبکه شتاب نگاری زلزله در کشور ، مرجع مهمی در طراحی سازه های مقاوم و مدیریت بحران و زلزله در کشور است که از این رو با پیگیری های انجام شده، در فاز اول سال ۱۳۹۷ یک ایستگاه شتاب نگار در شهر ایلام نصب و راه اندازی شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری ایلام با اشاره به اینکه با همکاری و هماهنگی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، مدیریت بحران استانداری ایلام و اداره کل راه و شهرسازی استان ایلام مکان یابی نصب شتاب نگارهای استان شناسایی شده است، اضافه کرد: آماده سازی زیرساخت ۱۲ ایستگاه شتاب نگار در مناطق ایوان، چوار، لومار، صالح آباد، بدره، دره شهر، مهران، دهلران، مورموری، آبدانان، ارکواز ملکشاهی و چرداول در دستور کار قرار گرفته است.

قیصربیگی بیان داشت: این مناطق براساس ضوابط و مطالعات لرزه زمان ساختی و زمین شناسی، زمین شناسی منطقه ، تراکم جمعیت، توپوگرافی، سازه های مهم و تراکم کم دستگاه ها تعیین شده اند.

وی یادآور شد: مجموعه ای از دستگاه های شتاب نگاری در یک شهر و یا در یک ناحیه همزمان با وقوع زلزله بزرگ قادرند، پیش بینی کنند کدام بخش از شهر یا ناحیه بر اثر این زمین‌لرزه بیشترین شتاب را تحمل و یا خسارت یافته است.

دبیر ستاد مدیریت بحران استان ایلام با اشاره به اینکه در صورت وقوع زلزله این شتاب نگارها شدت زلزله را در لحظه تخمین و اعلام می‌کنند، گفت: بر اساس اطلاعات ثبت شده توسط ایستگاه‌های شتاب نگار، گروه های ارزیاب و نیروهای امدادی به مناطقی اعزام خواهند شد که بیشترین شتاب یا خسارت به آن وارد شده است./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار